Så trivs medarbetarna efter semestern
90 procent av de anställda trivs på jobbet och endast en procent trivs inte alls. Detta enligt en kartläggning som Previa gjort på uppdrag av arbetsgivare. Previa tipsar om åtgärder för att öka trivseln på arbetsplatsen.
– Det kan kännas vemodigt när semestern är över, men väl på jobbet trivs de allra flesta anställda ändå med sitt arbete. Ett meningsfullt arbete med bra arbetskamrater är en avgörande hälsofaktor för många, säger Per Larsson, beteendevetare på Previa.
88 procent, tycker att de har ett bra samarbete och en god gemenskap med sina närmaste kollegor. Två av tre, 67 procent, får veta av sin chef att de gör ett bra jobb. Sex procent uppger dock att de aldrig får beröm av chefen.
– Att bli sedd av sin chef genom uppskattning och feedback är centralt för trivseln på jobbet. Chefer kan därför med ganska enkla medel göra stora insatser för att anställda ska må bra, säger Per Larsson.
I kartläggningen uppgav 82 procent av de anställda att de kan påverka hur deras arbetsuppgifter ska utföras.
Previa på uppdrag av arbetsgivare har kartlagt hälsan hos drygt 50 000 personer i hela landet under perioden 2009 till 2011. Undersökningen rör områden som det allmänna hälsotillståndet, mat- och motionsvanor samt hur man trivs på jobbet.
Fem tips till arbetsgivare för att öka trivsel på arbetsplatsen
1. Kommunicera tydligt. Sätt tydliga mål och se till att det finns balans mellan ansvar och befogenheter.
2. Skapa delaktighet. Involvera medarbetare i arbetsmiljöarbetet och ta vara på deras idéer.
3. Höj taket. En tillåtande attityd skapar utrymme för öppen kommunikation, misstag och olika åsikter.
4. Ge ansvar. Anställda som har inflytande över sina egna arbetsuppgifter trivs bättre och upplever mindre stress.
5. Uppmärksamma medarbetare. Ge feedback på utfört arbete – både positiv och negativ.