1. Kommunicera tydligt. Sätt tydliga mål och se till att det finns balans mellan ansvar och befogenheter.
2. Skapa delaktighet. Involvera medarbetare i arbetsmiljöarbetet och ta vara på deras idéer.
3. Höj taket. En tillåtande attityd skapar utrymme för öppen kommunikation, misstag och olika åsikter.
4. Ge ansvar. Anställda som har inflytande över sina egna arbetsuppgifter trivs bättre och upplever mindre stress.
5. Uppmärksamma medarbetare. Ge feedback på utfört arbete – både positiv och negativ.
Nu återvänder många till jobbet efter sommarledigheten. Hela 90 procent av de anställda trivs på jobbet och bara en procent säger att de inte trivs alls. Detta enligt en kartläggning från hälsoföretaget Previa. – Det kan kännas vemodigt när semestern är över, men väl på jobbet trivs de allra flesta anställda ändå med sitt arbete. Ett meningsfullt arbete med bra arbetskamrater är en avgörande hälsofaktor för många, säger Per Larsson, beteendevetare på Previa. 88 procent, tycker att de har ett bra samarbete och en god gemenskap med sina närmaste kollegor. Två av tre, 67 procent, får veta av sin chef att de gör ett bra jobb. Sex procent uppger dock att de aldrig får beröm av chefen. – Att bli sedd av sin chef genom uppskattning och feedback är centralt för trivseln på jobbet. Chefer kan därför med ganska enkla medel göra stora insatser för att anställda ska må bra, säger Per Larsson. I kartläggningen uppgav 82 procent av de anställda att de kan påverka hur deras arbetsuppgifter ska utföras.