I samband med presskonferensen för helåret 2013, idag på förmiddagen, passade H&M;s vd
Karl-Johan Perssonpå att tala lite kring koncernens framtidsplaner och svara på frågor från församlad press och analytiker.
2014 går överlag i expansionens tecken: H&M växer, räknat i antalet butik, på online, på befintliga marknader, på nya marknader och med samtliga varumärken.
Karl-Johan Persson fick en fråga om hur höjningar av minimilönerna i Bangladesh skulle kunna påverka resultatet.
– Det är klart det påverkar inpriserna, svarade han och fortsatte:
– Men vi tycker det är positivt att lönerna har revideras, och ser det som en del av vårt hållbarhetsarbete att vara med och driva på den utvecklingen. Ibland har vi tyckt att det gått för långsamt.
Han tillade att 90 procent av personalen i de fabriker i Bangladesh som tillverkar åt H&M har högre lön än den lagstadgade minimilönen.
Så gott som alla H&M:s butiker världen över tar emot gamla plagg, oavsett härkomst, för återvinning. H&M blev med den här satsningen den första modekedjan i världen att lansera ett globalt system för insamling och återvinning av begagnade kläder. Hittills har satsningen resulterat i 3 000 ton avlagda plagg.
– Det långsiktiga målet är att i framtiden kunna sluta sluta kretsloppet för den textila fibern, sade
Ann-Sofie Johanssondesignchef.
Ett första steg är den lilla denimkollektion för dam och herr, delvis gjord av återvunna fibrer, som kommer i butik i februari.
I januari publicerades den årliga rankingen över hållbara företag The Global 100. Här hade H&M klättrat på listan till plats 64. 2013 låg klädjätten på plats 73. H&M är därmed det detaljhandelsföretag som rankas högst och tillsammans med Adidas, på plats 8, det enda modeföretaget på listan.