Företag behöver rutiner för fakturabluffar
Sommar, sol, semestervikarier och fakturabedragare. Oerfarna semestervikarier behöver rutiner för hantering av bluffakturor. Men fyra av tio småföretag saknar sådana rutiner.
− Detta kan vara en väckarklocka för småföretagarna. Många jobbar säkert med samma sunda förnuft som i allt annat de gör, men det är säkrast att ha en rutin för hanteringen av inkommande fakturor. I synnerhet de perioder då ekonomisysslorna sköts av lite mer oerfarna semestervikarier, säger Rolf Dahlberg , vd för Visma Spcs i ett pressmeddelande
I undersökningen som Visma låtit göra svarade 1.000 företag på frågan ”Rustar ni er extra för eventuella bluffakturor i sommar?”. 56,6 procent svarade att de har rutiner för detta, medan 43,4 procent svarade att de saknade rutiner.
Positiv utveckling
Tidigare år har antalet anmälningar om bluffakturor ökat under semesterperioderna. Nu är tendensen att den här typen av brottslighet är på nedåtgående.
Förra sommaren minskade anmälningarna i landet med 6 procent jämfört med året innan, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Sedan 2010 är minskningen ännu större - från 3.721 anmälningar 2010 till 2.577 förra sommaren.
Gissel för företagen
2014 har dessutom börjat bättre än tidigare år. Första kvartalet i år minskade antalet anmälningar med hela 18 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
− Det är bara att hoppas att detta är en trend som fortsätter. Falska fakturor är ett gissel för företagarna. Ett antal fällande domar mot bedragare har förhoppningsvis avskräckande effekt. Från undersökningar som vi gjort tidigare vet vi att företagarna ofta känner sig helt rättslösa mot fakturabedragarna, säger Rolf Dahlberg.
Tips mot fakturabluffare
1. Om du får en faktura utan att det förekommit någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.
2. Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts.” Gör också en polisanmälan om misstänkt ”Bedrägeri med hjälp av bluffaktura”.
3. Om någon ringer och vill sälja något, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och de vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.
4. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.
5. Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta e-brev.