23948sdkhjf

Konsumentverket synar Klarna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Efter bland annat klagomål på uteblivna originalfakturor har Klarna justerat sitt upplägg. Men betaltjänstbolaget är fortsatt aktuellt hos Konsumentverket.

För ett år sedan började Svenska dagbladet granska betaltjänstbolaget Klarna. Bland annat handlade det om att påminnelsefakturor och inkassokrav med dyra avgifter som skickades ut före originalfakturan. Tidningen har också skrivit om Klarnas eget inkassobolag Segoria, det sistnämnda medvetet namngett för att inte förknippas med Klarna.

Svd vet att berätta att varje gång Klarna skickar kunder till Kronofogden tjänar man runt 580 kronor per kund när kunden betalar.

Färre ärenden hos Kronofogden

I dagens tidning skriver man om nya siffror från Kronofogden som visar att inkassokraven från Klarna minskat. Samtidigt som bolaget växer har det inte på flera år skickat så få ärenden till Kronofogden. Men Klarna är fortfarande ett av de bolag i Sverige som skickar flest ärenden till inkasso.

Tidningen har talat med Klarnas ena grundare och tillika vd Sebastian Siemiatkowski som lyfter fram några förändringar. Via en ny kundportal kan kunden nu kan logga in och se sina fakturor. Där kan man också gratis skjuta fram förfallodatumet, för Klarna har inga planer på att förlänga sin gängse fakturatid på 14 dagar.

Påminnelseavgiften för små köpbelopp har också justerats, efter skriverier kring obalansen i att till exempel en obetald bussbiljetten på under 20-lappen fick en påminnelseavgift på 60 kronor.

Fler ärenden hos Konsumentverket

Under våren steg antalet klagomål på Klarna till Konsumentverket: påminnelse och inkassokrav utan originalfaktura är ett återkommande tema.

Konsumentverket har sedan ett år tillbaka en pågående utredning av Klarnas marknadsföring av delbetalning. Besked om utslaget väntas om några veckor, skriver Svd.

Men, skriver tidningen, Konsumentverket har också reagerat på antalet klagomål på uteblivna fakturor, och kommer att följa antalet anmälningar.

- Det är viktigt att man säkerställer att systemen bygger på att originalfakturan kommer fram och att inte bara sista inkassobrevet når konsumenten, säger Anna Hult , jurist på Konsumentverket till Svd näringsliv.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Nyhetsbrev

Sportamore växer – men ökar förlusten

Arkiv

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.18