23948sdkhjf

Konsumentverket synar Klarna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Efter bland annat klagomål på uteblivna originalfakturor har Klarna justerat sitt upplägg. Men betaltjänstbolaget är fortsatt aktuellt hos Konsumentverket.

För ett år sedan började Svenska dagbladet granska betaltjänstbolaget Klarna. Bland annat handlade det om att påminnelsefakturor och inkassokrav med dyra avgifter som skickades ut före originalfakturan. Tidningen har också skrivit om Klarnas eget inkassobolag Segoria, det sistnämnda medvetet namngett för att inte förknippas med Klarna.

Svd vet att berätta att varje gång Klarna skickar kunder till Kronofogden tjänar man runt 580 kronor per kund när kunden betalar.

Färre ärenden hos Kronofogden

I dagens tidning skriver man om nya siffror från Kronofogden som visar att inkassokraven från Klarna minskat. Samtidigt som bolaget växer har det inte på flera år skickat så få ärenden till Kronofogden. Men Klarna är fortfarande ett av de bolag i Sverige som skickar flest ärenden till inkasso.

Tidningen har talat med Klarnas ena grundare och tillika vd Sebastian Siemiatkowski som lyfter fram några förändringar. Via en ny kundportal kan kunden nu kan logga in och se sina fakturor. Där kan man också gratis skjuta fram förfallodatumet, för Klarna har inga planer på att förlänga sin gängse fakturatid på 14 dagar.

Påminnelseavgiften för små köpbelopp har också justerats, efter skriverier kring obalansen i att till exempel en obetald bussbiljetten på under 20-lappen fick en påminnelseavgift på 60 kronor.

Fler ärenden hos Konsumentverket

Under våren steg antalet klagomål på Klarna till Konsumentverket: påminnelse och inkassokrav utan originalfaktura är ett återkommande tema.

Konsumentverket har sedan ett år tillbaka en pågående utredning av Klarnas marknadsföring av delbetalning. Besked om utslaget väntas om några veckor, skriver Svd.

Men, skriver tidningen, Konsumentverket har också reagerat på antalet klagomål på uteblivna fakturor, och kommer att följa antalet anmälningar.

- Det är viktigt att man säkerställer att systemen bygger på att originalfakturan kommer fram och att inte bara sista inkassobrevet når konsumenten, säger Anna Hult , jurist på Konsumentverket till Svd näringsliv.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Mode- och inredningskoncept till Skövde

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Succé för Coops obemannade nattbutik

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Nyhetsbrev

Jula väljer ny handelsplats

Arkiv

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Em Home växer med fyra butiker

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Team Sportia ut – Systembolaget in

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Här stänger H&M

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.162