23948sdkhjf

Konsumentverket synar Klarna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Efter bland annat klagomål på uteblivna originalfakturor har Klarna justerat sitt upplägg. Men betaltjänstbolaget är fortsatt aktuellt hos Konsumentverket.

För ett år sedan började Svenska dagbladet granska betaltjänstbolaget Klarna. Bland annat handlade det om att påminnelsefakturor och inkassokrav med dyra avgifter som skickades ut före originalfakturan. Tidningen har också skrivit om Klarnas eget inkassobolag Segoria, det sistnämnda medvetet namngett för att inte förknippas med Klarna.

Svd vet att berätta att varje gång Klarna skickar kunder till Kronofogden tjänar man runt 580 kronor per kund när kunden betalar.

Färre ärenden hos Kronofogden

I dagens tidning skriver man om nya siffror från Kronofogden som visar att inkassokraven från Klarna minskat. Samtidigt som bolaget växer har det inte på flera år skickat så få ärenden till Kronofogden. Men Klarna är fortfarande ett av de bolag i Sverige som skickar flest ärenden till inkasso.

Tidningen har talat med Klarnas ena grundare och tillika vd Sebastian Siemiatkowski som lyfter fram några förändringar. Via en ny kundportal kan kunden nu kan logga in och se sina fakturor. Där kan man också gratis skjuta fram förfallodatumet, för Klarna har inga planer på att förlänga sin gängse fakturatid på 14 dagar.

Påminnelseavgiften för små köpbelopp har också justerats, efter skriverier kring obalansen i att till exempel en obetald bussbiljetten på under 20-lappen fick en påminnelseavgift på 60 kronor.

Fler ärenden hos Konsumentverket

Under våren steg antalet klagomål på Klarna till Konsumentverket: påminnelse och inkassokrav utan originalfaktura är ett återkommande tema.

Konsumentverket har sedan ett år tillbaka en pågående utredning av Klarnas marknadsföring av delbetalning. Besked om utslaget väntas om några veckor, skriver Svd.

Men, skriver tidningen, Konsumentverket har också reagerat på antalet klagomål på uteblivna fakturor, och kommer att följa antalet anmälningar.

- Det är viktigt att man säkerställer att systemen bygger på att originalfakturan kommer fram och att inte bara sista inkassobrevet når konsumenten, säger Anna Hult , jurist på Konsumentverket till Svd näringsliv.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Nyhetsbrev

Sex tips för färre returer

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.146