Ny ledning i Kinneviks globala e-handelskoncern
Kinneviks globala e-handelskoncern Global Fashion Group är nu bildad och Kinneviks ledning har utsett en ny koncernledning.
GFG är verksamt i 27 länder på fyra kontinenter och har över 8.500 anställda. GFG riktar sig mot marknaden för skor och mode i tillväxtländer där människor rör sig snabbt ifrån traditionell detaljhandel till e-handel.
GFG erbjuder ett brett sortiment av ledande internationella och lokala modemärken, samt ett urval av egna märken.
Ny vd för GFG blir Romain Voog, som kommer från vd-stolen på Amazon i Frankrike, och finansdirektör blir Nils Chrestin , som de senaste åren varit finansdirektör på Lamoda i Moskva.
Kinnevik skriver i ett pressmeddelande att Romain Voog och Nils Chrestin kommer att ansvara för den övergripande strategiska och operativa utvecklingen av GFG liksom de olika koncernfunktionerna, medan ledningsgrupperna för Dafiti, Lamoda, Jabong, Zalora och Namshi fortsätter att leda de starka regionala e-handelsplattformarna för skor och mode.
Dessutom kommer GFG att fortsätta utveckla lösningar för att sprida kunskap inom koncernen, skapa stordriftsfördelar och förbättra bolagets globala infrastruktur för att stärka sin position som ledande modedestination i tillväxtmarknader.
En finansieringsrunda har genomförts. I mars 2015 erhöll GFG en ytterligare investering på 32 miljoner euro av befintliga aktieägare Tengelmann Ventures och Verlinvest. Kapitalanskaffningen genomfördes enligt värderingen vid sammanslagningen och bildandet av GFG, som efter kapitaltillskottet värderas till 2,8 miljarder euro. Efter transaktionen äger Kinnevik 25,4 procent och Rocket Internet äger 23 procent av GFG.