23948sdkhjf

City-gross slogan tappade varumärkesskydd

Bergendahlsägda dagligvarukedjan Citygross hade varumärkesskyddat 13 formuleringar baserade på frasen "mer för pengarna". Det ogillades av Coop som överklagade.


I dag skriver tidningen Brandnews om Citygross reklamfadäs. Företaget hade varumärkesanmält 13 formuleringar och fått dem registrerade som varumärken.
- MER NYÅR FÖR PENGARNA

- MER SPORTLOV FÖR PENGARNA

- MER PÅSK FÖR PENGARNA
- MER PINGST FÖR PENGARNA
- MER VALBORG FÖR PENGARNA
- MER SOMMARLOV FÖR PENGARNA
- MER MIDSOMMAR FÖR PENGARNA
- MER SKOLSTART FÖR PENGARNA
- MER HALLOWEEN FÖR PENGARNA
- MER JUL FÖR PENGARNA
- MER RAMADAN FÖR PENGARNA
- MER GRILL FÖR PENGARNA
- MER SOMMAR FÖR PENGARNACoop invände mot registreringarna. Coop menade att formuleringarna saknar särskiljningsförmåga. De fungerar inte som varumärke, eftersom de är beskrivande och endast vanliga reklambudskap. På patent- och registreringsverket ansåg man att formuleringarna var särskiljande, och ville inte ge Coop rätt.

Då överklagade Coop till Patentbesvärsrätten, PBR, som gav Coop rätt.

PBR fram till att eftersom ”mer för pengarna” är en vanlig fras i det svenska språket både till vardags och i reklam så är det så den uppfattas, alltså som en sorts jämförande reklam.
Varumärkesregistreringarna helt och hållet.

Så nu är det fritt fram för Coop och alla andra att använda frasen "mer xx för pengarna" utan att man därigenom gör något varumärkesintrång.

Bergendahls får ta bort ®:et när de använder sloganerna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078