23948sdkhjf

Varannan e-handlare är kvinna

Bland de svenska företagare som bedriver e-handel är hela 48 procent kvinnor, visar färsk statistik från Payson. De lockas av flexibla arbetstider och geografisk frihet.
Över hälften, 53 procent, ser den geografiska friheten som den största fördelen medan 46 procent uppskattar de flexibla arbetstiderna mest, visar en undersökning som Payson har genomfört bland 587 e-handlare.

– Majoriteten av kvinnorna i undersökningen är av uppfattningen att det är enklare att starta en internetbutik än en fysisk butik. Det kan bero på att flexibiliteten gällande arbetstider och arbetsplats är större när man driver e-handel. De allra flesta är ju anställda eller studerar när de börjar fundera på att starta eget. Klivet till att bli egenföretagare uppfattas kanske inte som lika stort om man kan behålla sitt jobb under uppstartsfasen, vilket är betydligt enklare att göra om man startar en internetbutik jämfört med en fysik butik med fasta öppettider, säger Emma Lindgren, Marknadschef på Payson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141