De kämpar om hållbara titeln
Nu är det klart vilka tre svenska handelsföretag som kämpar om att ta hand om titeln Årets hållbara butik, inom ramen för Retail Awards. Tre branscher finns representerade i slutstriden. – Fältet har blivit bredare med fler branscher representerade, säger Ylva Skoogh, rutinerad medlem av jurygruppen.
– Vi har haft många bra kedjor och butiker nominerade i år vilket visar att hållbarhet blir en allt viktigare fråga för företagen, säger Ylva Skoogh .
Ylva Skoogh är konsult med hållbarhetsfrågor som specialitet och har i flera år i rad suttit med i jurygruppen för Årets hållbara butik och butikskedja. Hon fortsätter:
– Det är fortfarande många bidrag inom mode och mat, men fältet har blivit bredare med fler branscher representerade. Den trenden tror vi kommer bli ännu starkare under de kommande åren.
Hela kedjan på djupet
Outdoorföretaget Houdini valdes bland annat för sin nya Göteborgsbutik och för att de ta hänsyn till hela kedjan från materialval till slutkund.
Dagligvarukedjan Willys är med i slutstriden eftersom de bilagt konflikten mellan plånboken och miljön genom sitt koncept "Sveriges billigaste matkasse".
Och Indiska kvalificerar sig genom ett mångårigt hållbarhetsarbete som går på djupet, ett arbete som nu gör att företaget står redo för att kommunicera utåt.
Avslöjas på Cirkus
Kategorin Årets hållbara butik/butikskedja är en av tolv kategorier i handelns återkommande stora pris Retail Awards.
Vinnarna avslöjas den 11 maj på Retail Awards-galan på Cirkus i Stockholm, i samband med Svensk Handels stämma.