23948sdkhjf

Kunderna sviker inte butiken

Det finns eldsjälar som aldrig har tappat tro på butikens roll och som fortsätter utveckla butiken som en viktig shoppingkanal - vid sidan om den digitala utvecklingen. Ryktet om butikens död är kraftigt överdrivet.
"Det är i butiken som slaget om kunderna sker". Det är en mening som användes flitigt fram tills för ett tiotal år sedan, så flitigt att det närmast blev en klyscha.

Men så kom den digitala utvecklingen med stormsteg in i detaljhandeln, och fokuset kom i stället att hamna i cyberrymden. Det var på nätet som slaget om kunderna började; på hemsidor, med e-handel, på Facebook, Instagram, Twitter och andra sociala media. Helt plötsligt pratade ingen om butiken längre – den var ju på utdöende.

Diskussionerna om e-handel övergick till multikanalhandel, där kunderna kunde välja att handla i butik eller på nätet. Ett uttryck som snabbt övergavs till förmån för omnikanalhandel, där konsumenten inte längre behöver välja kanal, utan ska få en så kallad sömlös köpupplevelse där fysisk butik, webbshop och sociala medier flyter ihop.

Och plötsligt började man tala om butikens betydelse igen. För konsumenten har inte lämnat den fysiska butiken, och har heller inga tankar på det. Även om man har blivit mer informerad och söker information digitalt – 85 procent av alla köp i USA sägs starta på nätet – så besöker kunderna gärna butikerna för inspiration, rådgivning och service. Och för den viktiga fysiska sociala gemenskapen.

I handeln talas det om butikens revansch, "brick is the new black" och klassiska e-handlare börjar starta fysiska butiker i snart samma takt som butiker startar webbshoppar.

Glädjande nog så finns det eldsjälar som aldrig har tappat tron på butikens viktiga roll, utan har fortsatt arbeta för att utveckla den fysiska handelsplatsen. På Butiksleverantörsmässan som Dagens Handel nyligen medverkade på, återfanns ett flertal utställare som trots snacket om butikens död har tagit fram nya hjälpmedel för exponering, modern effektiv belysning, säljande inredning, system för säljstöd, moderna betalningslösningar och mycket annat för att skapa den moderna butiken.

Och butikskedjorna fortsätter – på sidan av utvecklingen av sin näthandel och sömlösa köpupplevelser – utveckla nya butikskoncept som ska ge kunderna inspiration, upplevelser och givande möten.

Vi står inför en spännande utveckling av våra butiker, snart är det kanske dags att damma av den gamla klyschan igen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078