23948sdkhjf

Skämmigt att skada miljön

Nära två tredjedelar av alla konsumenter får skuldkänslor när de gör något som är skadligt för miljön. Det visar en internationell undersökning gjord av analysföretaget Gfk. Svenskar verkar vara bland dem som bryr sig minst.
Undersökningen som är baserad på svar från 28 000 personer i 23 länder visar också att kunder ställer höga krav på att de produkter man köper. 76 procent av de tillfrågade anser att varumärken och företag måste ta miljöansvar. 63 procent anger att de endast handlar produkter och tjänster från företag som agerar i enlighet med deras personliga värderingar och etiska ställningstaganden.

Det är endast 6 procent av de som svarat som tycker att varumärken inte behöver ta miljöansvar, 14 procent som inte känner sig obekväma med att göra något som skadar miljön och 11 procent som inte är så noga med etiken kring sina köp.

Miljömedvetenheten tycks vara ungefär lika spridd i alla åldersgrupper, med en liten övervikt för 30-39-åringarna, och kvinnor verkar ha en aning mer omsorg om miljön.

De länder som ställer högst krav på företagen är Indien och Indonesien, där över 90 procent av de svarande angett att de kräver miljöansvar av företagen. De länder där konsumenterna ställer lägst krav på företagen är Japan (58 procent) och Sverige (62).

På frågan om man får skuldkänslor om man gör något som inte är bra för miljön svarar 85 procent av indierna och 83 procent av indonesierna ja, men endast 37 procent av svenskarna och 38 procent av polackerna svarar ja på den frågan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064