– Målet att minska vår elanvändning med 20 procent 2014 jämfört med 2009 har så gott som uppfyllts i varuhusen och under det senaste året har varuhusen minskat elförbrukningen med 3,1 procent. Vi har även minskat koldioxidutsläppen från transporterna och upphandlat avfallshanteringen centralt för 22 varuhus, för att minska miljöpåverkan och kostnader, säger Anita Falkenek, hållbarhetschef på Åhléns.
Genom olika samarbeten har varuhuset gjort det möjligt för kunderna att skänka sammanlagt 2,3 miljoner kronor till välgörenhetsorganisationer som Läkare utan gränser. Åhléns har också fortsatt att skänka osålda varor till Stadsmissionen och Myrorna.
Varuhuset har fortsatt arbetet med att förbättra arbetsvillkoren hos sina leverantörer och skärpt åtgärderna för de som inte svarar upp mot kraven. För att ytterligare öka sitt miljöfokus i leverantörskedjan har Åhléns även ingått medlemskap i BEPI och LWG, för minska miljöeffekterna vid produktionen av varor och läder.