23948sdkhjf

Norsk gränshandel ger svenska jobb

Gränshandeln från Norge ökar. Förra året ökade norrmän som åkte in över gränsen för att handla sina inköp i Sverige med 600 miljoner kronor. Och den ökande handeln ger fler jobb.
Den totala omsättningen från norsk gränshandel i den svenska detaljhandeln uppgick till 16,9 miljarder – en ökning med 4 procent sedan 2013.

Det visar Svensk Handels och HUI Researchs nya gränshandelsrapport, den femte i ordningen. Årets rapport har fokuserat på norrmännens gränshandel i Sverige.

Gränshandel ger jobb

Den norska gränshandeln står för 3 procent av den totala svenska detaljhandeln. Det ger både jobb och exportinkomster i Sverige.

– Handeln står för en stor andel av sysselsättningen i Sverige. Tack vare gränshandeln är det i vissa gränskommuner långt fler än i övriga landet som jobbar i handeln, säger Karin Johansson , vd för Svensk Handel och ger exempel.

I Strömstad är det exempelvis 22 procent som jobbar i detaljhandeln. I Eda är det 21 procent och i Årjäng 13 procent.

– Förutom för sysselsättningen har gränshandeln en stor positiv betydelse för kommunernas hela näringsliv och service till sina invånare, lägger Karin Johansson till.

Gränshandeln klår inhemsk

Utvecklingen i gränshandeln har under den senaste 20-årsperioden varit betydligt starkare än utvecklingen i övrig detaljhandel i Sverige. De framtida förutsättningarna för norsk gränshandel i Sverige bedöms som goda då prisskillnaderna mellan Sverige och Norge förväntas fortsätta att vara gynnsamma. Större investeringar görs också i gränshandeln både i form av utbyggnad och etableringar på nya orter.

Dock är gränshandeln idag en mognare marknad med hårdare konkurrens, vilket ställer högre krav på handeln.

- Konkurrensen växer och för den fortsatta utvecklingen är det viktigt att handlarna inte bara ser till sitt eget butiksutbud, utan även tittar på platsens attraktionskraft och kundens helhetsupplevelse. Här finns öppningar för samarbeten med övriga aktörer i besöksnäringen för att utveckla framtida gränshandel, säger Elisabet Elmsäter Vegsö , ansvarig för stads- och platsutveckling på Svensk Handel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078