Snabbväxare får expansionspengar
Finska Relex, som utvecklar lösningar för leveranskedjan, tar in nytt kapital för att gå in på den amerikanska marknaden. Relex svenska kunder kan dra nytta av detta. – Det vi utvecklar för nya kunder, kommer också befintliga till del, säger Relex kommunikationschef Alexandra Sevelius.
Bolaget har kontor i sex länder, varav Sverige är ett. Här har man kunder som Intersport, Akademibokhandeln, Konsum Värmland, Apoteksgruppen, Jula och Plantagen.
– Vi kan hela handelskedjan, men det har blivit så att vi har många kunder i Sverige just inom retail, säger Alexandra Sevelius till Dagens Handel.
Vidare till Usa
Hittills har bolaget växt med eget kapital. Nu när riskkapitalbolaget Summit Partners går in med motsvarande 185 miljoner kronor, är det första gången bolaget tar in en utomstående investerare.
– Vi söker efter företag med potential att bli globala ledare inom sin bransch. Relex erbjuder enastående teknologi och uppnår imponerande resultat; lösningen är snabb att implementera och genererar snabb avkastning på investeringen till kunder, säger Summit Partners vd Han Sikkens , som nu sitter i Relex styrelse.
Relex närmsta plan är att expandera i Nordamerika, med Atlanta som första stopp.
Vad berör då detta bolagets svenska kunder?
– Desto fler kunder vi har desto bättre för våra befintliga. Den forskning och utveckling som sker i Helsingfors för en kund, får alla i förlängningen nytta av, säger Alexandra Sevelius.
Mindre svinn
Styrning och planering av leveranskedjan, prognosticering, lageroptimering och automatisk varupåfyllnad hanteras av Relex, där Alexandra Sevelius talar om fördelar som ”30 procent mindre lagernivåer och 40 procent mindre svinn”.
Kopplingen mellan fysisk butik och e-handel är en kritisk byggsten i logistikpusslet. Relex arbetar med ett egenutvecklat system.
– Det baseras på minnesbaserad beräkningsteknologi, vilket betyder att det blixtsnabbt och flexibelt kan hantera en stor mängd data, vilket gör det extra lämpat för att styra och planera en leveranskedja som både omfattar fysisk handel och e-handel, säger Alexandra Sevelius.