23948sdkhjf

Unga företag tar till sig hållbar logistik

Logistik kan göras mer miljörätt. Det hävdar världens första professor i hållbar logistik, Marie Huge Brodin i denna intervju med Dagens Handels Ylva Åkesson.

Maria Huge-Brodin
är professor i hållbar logistik (”environmental logistics”) på Linköpings universitet. Därmed blev hon den första i Sverige, den första i Europa och kanske till och med den första i hela världen med detta uppdrag.

Den 22 oktober talade hon på Logistikdagen, som anordnades av Svensk digital handel. Hon lade tyngdpunkten på hur företag kan hjälpa konsumenten att fatta beslut som är rätt ur miljö- och hållbarhetsperspektiv, beslut som gör att exempelvis detaljister och logistikföretag sedan i sin tur kan fatta beslut av motsvarande kvalitet.

– Nästan för första gången upplevde jag nu att det fanns en ”möjlighetsattityd” hos åhörarna, snarare än ”att det går inte”, säger Maria Huge-Brodin och reflekterar över att en bidragande faktor kan ha varit att nytänkande e-handelsföretag var så väl representerade i publiken.

Ett samspel

Hennes publik är annars ofta mer traditionellt orienterade logistikföretag.
– Det är en lång väg kvar att gå, men kanske har det nu kommit något av en attitydförändring, säger hon.

Logistik är mer än transporter, men det är transporter som ger mest miljöförstöring, konstaterar Maria Huge-Brodin.
Och logistikens miljöpåverkan handlar till stor del om vilka beslut som andra aktörer än transportföretagen fattar. E-handelskunderna till exempel, vars beslut – som krav på snabba leveranser och generösa returer – får konsekvenser för transporterna.
– Transporterna är ett samspel mellan det varuägande företaget, som leverantören och e-handelsföretag, och kunden och hennes önskemål, säger Maria Huge-Brodin.

Långsamt är bra
När logistiken fungerar som bäst, även ur hållbarhetssynpunkt, drar alla aktörer åt samma håll. Tillgång på mycken och högkvalitativ data är också essentiell, liksom it-system som kan ”prata med varandra” och finkalibrera transporterna.
E-handlaren har generellt mer tillgång till data och statistik än den renodlade fysiska butiken, och har därmed i det här sammanhanget en fördel.

I dagsläget när fria returer och snabba leveranser ses som hygienkrav hos många e-handlare och deras kunder, kan det vara en utmaning att för kunden hävda att långsammare utskick och färre returer är något eftersträvansvärt.
Idag kan kunden många gånger inte välja. Maria Huge-Brodin berättar om hur hon nyligen köpte en kaffemaskin.
– Den kom från Tyskland på 36 timmar. Jag blev nästan arg på att det gick så snabbt. Det var inte miljövänligt och jag hade gott kunnat vänta och gärna haft den valmöjligheten.

Jämnt utnyttjande skonar miljön
Maria Huge-Brodin går så långt som att säga att trenden med snabba leveranser är förödande för miljön.
Krav på snabba leveranser minskar logistikföretagens möjligheter att arbeta med jämnt utnyttjande av sin kapacitet:
– Det gör att många transporter går halvfulla, och kan innebära tomma returtransporter. Med en längre tidshorisont kan mangenom bättre planering får bättre ekonom ioch minskad miljöförstöring, säger hon och fortsätter:
– I Sverige har utsläppen minskat ordentligt tack vara ny transportteknik. Men samtidigt har dessa förbättringar ”ätits upp” framför allt av små, snabba transporter, säger hon.
Visst kan snabbhet vara viktig, ja till och med avgörande. Reservdelar till processindustrin behöver finnas på plats exakt när behovet uppstår, och en finkostym som kommer dagens efter festen gör ingen glad.
– Men det här innebär inte att alla transporter måste ske snabbast möjligt. Vi får hoppas att insikten om detta börjar sjunka in, säger Maria Huge-Brodin och kommer in på gränsdragningen där längre leveranstider och dyrare returer skulle kunna skrämma bort några kunder och få dem att gå till konkurrenten.

Kloka är vinnare

– Min övertygelse är att företag som bidrar till att konsumenter konsumerar klokt, är vinnare. Och i slutänden handlar det ju om vilken strategisk syn på framtiden man har och vilken kultur man har i företaget.
Hon tillägger att medvetna ställningstaganden för hållbarhet, som att ge kunden möjlighet att välja en långsammare leverans, till exempel, i förlängningen också kan ses som ett konkurrensmedel.

Sälja på hållbarhet

I det stora hela är hon positiv till utvecklingen: de stora logistikföretagen skulle kunna spela en viktig transformerande roll och vara de bästa experterna på just transporter och miljö.
– Men deras kunskap måste ut på marknaden och deras säljare måste också börja prata hållbarhet med sina kunder, till exempel retailföretagen, slår Maria Huge-Brodin fast.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078