23948sdkhjf

Fler vill ha mat utan tillsatser

Den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara har presenterat en rapport som landar i slutsatsen att dagens konsumenter vill ha mat utan tillsatser.
Hela 93 procent av svenskarna avstår någon gång från att köpa produkter som innehåller många tillsatser, visar en ny opinionsundersökning ”Ökande intresse för tillsatsfritt – Rapport om utvecklingen för äkta varor” som den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara låtit Yougov göra. Bara sju procent svarar att de aldrig väljer bort varor med mycket tillsatser. 37 procent gör det oftast eller alltid.

En undersökning från Livsmedelsverket visar dessutom att tillsatser är näst viktigast för konsumenterna när det gäller innehållet i maten.

– Det är tydligt att många konsumenter har tröttnat på livsmedelsindustrins produkter och nu utmanar de företagen att tänka nytt. Dagens konsumenter vill att maten ska bestå av just mat och inte ett hopkok av tillsatser, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

Tydlig trend internationellt
Äkta vara skriver att det ser ut på samma sätt i andra länder:
"Två av tre européer uppger i Eurobarometern att de är ganska eller mycket bekymrade över tillsatser i maten. Det är en viktig anledning till att en stor del av livsmedelsprodukterna som släpps på den tyska, franska och engelska marknaden har formuleringar som ”utan tillsatser” på förpackningen" skriver organisationen.

– Det betyder inte att alla har börjat göra helt tillsatsfria produkter, men det här är helt klart ett steg i den riktningen. Vi konsumenter blir allt mer medvetna och intresserade av vad vi äter. Det är en stark trend, inte bara i Sverige utan även internationellt, säger Björn Bernhardson.

Tillsatser lurar konsumenterna
Det främsta skälet till att undvika tillsatser är enligt Äkta varas opinionsundersökning att de används istället för riktiga råvaror. Det anser nästan hälften av de tillfrågade. Längre ner på listan hamnar de som anser att de är farliga samt de som tycker att de i första hand lurar konsumenten. Även i Yougovs Food & Health 2015, där frågan och alternativen var utformade på ett annat vis, svarar närmare hälften att de anser att livsmedelsindustrin använder tillsatser för att lura konsumenterna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093