23948sdkhjf

Fler vill ha mat utan tillsatser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara har presenterat en rapport som landar i slutsatsen att dagens konsumenter vill ha mat utan tillsatser.

Hela 93 procent av svenskarna avstår någon gång från att köpa produkter som innehåller många tillsatser, visar en ny opinionsundersökning ”Ökande intresse för tillsatsfritt – Rapport om utvecklingen för äkta varor” som den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara låtit Yougov göra. Bara sju procent svarar att de aldrig väljer bort varor med mycket tillsatser. 37 procent gör det oftast eller alltid.

En undersökning från Livsmedelsverket visar dessutom att tillsatser är näst viktigast för konsumenterna när det gäller innehållet i maten.

– Det är tydligt att många konsumenter har tröttnat på livsmedelsindustrins produkter och nu utmanar de företagen att tänka nytt. Dagens konsumenter vill att maten ska bestå av just mat och inte ett hopkok av tillsatser, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

Tydlig trend internationellt
Äkta vara skriver att det ser ut på samma sätt i andra länder:
"Två av tre européer uppger i Eurobarometern att de är ganska eller mycket bekymrade över tillsatser i maten. Det är en viktig anledning till att en stor del av livsmedelsprodukterna som släpps på den tyska, franska och engelska marknaden har formuleringar som ”utan tillsatser” på förpackningen" skriver organisationen.

– Det betyder inte att alla har börjat göra helt tillsatsfria produkter, men det här är helt klart ett steg i den riktningen. Vi konsumenter blir allt mer medvetna och intresserade av vad vi äter. Det är en stark trend, inte bara i Sverige utan även internationellt, säger Björn Bernhardson.

Tillsatser lurar konsumenterna
Det främsta skälet till att undvika tillsatser är enligt Äkta varas opinionsundersökning att de används istället för riktiga råvaror. Det anser nästan hälften av de tillfrågade. Längre ner på listan hamnar de som anser att de är farliga samt de som tycker att de i första hand lurar konsumenten. Även i Yougovs Food & Health 2015, där frågan och alternativen var utformade på ett annat vis, svarar närmare hälften att de anser att livsmedelsindustrin använder tillsatser för att lura konsumenterna.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Från Tele2 till Blocket

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Nyhetsbrev

176 miljoner till MQ

Arkiv

Ny marknad för Jysk

Fresks köper från XL

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Sjunde butiken för Dogman

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Här stänger Åhléns också

Här öppnar Jem & Fix – blir butik nummer 50

TEKNIK
Swish växer snabbast inom e-handeln

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

På nytt jobb
Han går till Nelly

Swisslog byggde ut e-jättens automatlager

Modebolaget Jascha i konkurs

Bolaget bakom modemärket har på egen begäran ansökt om konkurs.

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

De är årets europeiska handlare

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Tillfälligt för solglasögonmärke

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.107