23948sdkhjf

Fler vill ha mat utan tillsatser

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara har presenterat en rapport som landar i slutsatsen att dagens konsumenter vill ha mat utan tillsatser.

Hela 93 procent av svenskarna avstår någon gång från att köpa produkter som innehåller många tillsatser, visar en ny opinionsundersökning ”Ökande intresse för tillsatsfritt – Rapport om utvecklingen för äkta varor” som den ideella medlems- och konsumentföreningen Äkta vara låtit Yougov göra. Bara sju procent svarar att de aldrig väljer bort varor med mycket tillsatser. 37 procent gör det oftast eller alltid.

En undersökning från Livsmedelsverket visar dessutom att tillsatser är näst viktigast för konsumenterna när det gäller innehållet i maten.

– Det är tydligt att många konsumenter har tröttnat på livsmedelsindustrins produkter och nu utmanar de företagen att tänka nytt. Dagens konsumenter vill att maten ska bestå av just mat och inte ett hopkok av tillsatser, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson i ett pressmeddelande.

Tydlig trend internationellt
Äkta vara skriver att det ser ut på samma sätt i andra länder:
"Två av tre européer uppger i Eurobarometern att de är ganska eller mycket bekymrade över tillsatser i maten. Det är en viktig anledning till att en stor del av livsmedelsprodukterna som släpps på den tyska, franska och engelska marknaden har formuleringar som ”utan tillsatser” på förpackningen" skriver organisationen.

– Det betyder inte att alla har börjat göra helt tillsatsfria produkter, men det här är helt klart ett steg i den riktningen. Vi konsumenter blir allt mer medvetna och intresserade av vad vi äter. Det är en stark trend, inte bara i Sverige utan även internationellt, säger Björn Bernhardson.

Tillsatser lurar konsumenterna
Det främsta skälet till att undvika tillsatser är enligt Äkta varas opinionsundersökning att de används istället för riktiga råvaror. Det anser nästan hälften av de tillfrågade. Längre ner på listan hamnar de som anser att de är farliga samt de som tycker att de i första hand lurar konsumenten. Även i Yougovs Food & Health 2015, där frågan och alternativen var utformade på ett annat vis, svarar närmare hälften att de anser att livsmedelsindustrin använder tillsatser för att lura konsumenterna.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Uniqlo säger tack med kampanj

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Nyhetsbrev

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Arkiv

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Jula väljer ny handelsplats

Lyko ökar online

Icas nya butikskoncept – följ med in

Före detta XL-Partner växlar vd

Morris har stängt Stockholmsbutiken

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143