Google spanar in shoppingtrend

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Shoppingstunderna blir allt kortare enligt ny statistik från Google. Mikroögonblicken, varje stund då kunderna söker information och möjligheter att beställa och betala innebär möjligheter för annonsörer och handlare.

Konsumenterna använder sina smarta telefoner allt mer till shopping, och det gäller för handlare att förstå de förändrade mönstren för att möta kundernas behov. Den övergripande trenden är att shoppingmaraton vid datorn allt mer kommit att ersättas av korta stunder då man i mobilen kollar runt, förbereder och genomför köp.
Fabian Wrede , researchansvarig för Norden på Google talar om en underliggande långsiktig trend.
- Visst är shoppingintensiva dagar som Black Friday och Cyber Monday betydelsefulla även framöver, men mikroögonblicken blir allt viktigare. Det gäller att ständigt finnas till för kunden, säger han till Dagens Handel.

Google har med ledning av färsk statistik sammanställt en lista över de viktigaste trenderna att ha koll på för att maximera julförsäljningen:

o De stora shoppingdagarna blir mindre
§ Mobilen har ökat sin andel av den totala webbhandeln med 64 procent det senaste året, vilket innebär att köptillfällen inte längre centreras till några stora försäljningsdagar. Istället pågår julhandeln under små stunder över hela dagen, alla dagar - på bussen, promenaden eller innan man somnar
§ Mer än hälften av kunderna i julhandeln planerar att göra sina inköp på telefonen
§ Researchen inför köp börjar tidigt, men själva köpet genomförs nära inpå juldagarna

o Köpbeslutet går via mobilen

§ Mobilen kommer att påverka fler köpbeslut den här säsongen än någonsin tidigare. Från inspiration, till research till köp – även väl inne i butiken. Shoppingrelaterade sökningar på mobilen har ökat med 120 procent enligt statistik från Google
§ 52 procent av kunderna i julhandeln planerar att använda sin mobiltelefon för att göra research inför ett butiksbesök, och hela 82 procent konsulterar sin smartphone inne i butiken innan de går till kassan (eller går någon annanstans). Framförallt handlar sökningar inuti butiker om att hitta produkter i andra butiker i närheten, hitta omdömen om en vara eller faktiskt genomföra köpet via mobilen
§ 37 procent fler sökningar sker inuti butiker, jämfört med förra året

o Satsa på söndagar
§ Samtidigt som de viktiga försäljningsdagarna allt mer övergår i mindre tillfällen över hela dagen, så är det en dag som fortsätter sticka ut – söndagar.
§ De shoppingrelaterade sökningarna på mobilen är i genomsnitt 18 procent högre under söndagar.

- Det häftiga med mikroögonblicken är att de ger handlare och annonsörer helt nya möjligheter att nå kunderna på individnivå med relevanta budskap, kommenterar Fabian Wrede.
Det handlar, enligt Fabian Wrede, inte längre om standardiserade budskap som skickas ut via tv-reklam eller stortavlor för att nå en demografiskt avgränsad grupp, utan nu går det att svara direkt på individens sökmönster. Den som söker på "skruvdragare" kan få vägledning till sitt köp oavsett ålder, etnicitet, inkomst - det enda som betyder något är vilket behov som individen vill ha tillfredsställt.
Han framhåller också betydelsen av att ge en bra digital upplevelse inne i butiken:
- Tro inte att slaget om kunden är vunnet för att hon är inne i butiken - utan rätt digital vägledning kan hon lätt försvinna igen.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Nyhetsbrev

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

Arkiv

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Walmart slutar med självscannings-app

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Så ska Elly Pistol växa

Pricer får miljonorder

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137