23948sdkhjf

Google spanar in shoppingtrend

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Shoppingstunderna blir allt kortare enligt ny statistik från Google. Mikroögonblicken, varje stund då kunderna söker information och möjligheter att beställa och betala innebär möjligheter för annonsörer och handlare.

Konsumenterna använder sina smarta telefoner allt mer till shopping, och det gäller för handlare att förstå de förändrade mönstren för att möta kundernas behov. Den övergripande trenden är att shoppingmaraton vid datorn allt mer kommit att ersättas av korta stunder då man i mobilen kollar runt, förbereder och genomför köp.
Fabian Wrede , researchansvarig för Norden på Google talar om en underliggande långsiktig trend.
- Visst är shoppingintensiva dagar som Black Friday och Cyber Monday betydelsefulla även framöver, men mikroögonblicken blir allt viktigare. Det gäller att ständigt finnas till för kunden, säger han till Dagens Handel.

Google har med ledning av färsk statistik sammanställt en lista över de viktigaste trenderna att ha koll på för att maximera julförsäljningen:

o De stora shoppingdagarna blir mindre
§ Mobilen har ökat sin andel av den totala webbhandeln med 64 procent det senaste året, vilket innebär att köptillfällen inte längre centreras till några stora försäljningsdagar. Istället pågår julhandeln under små stunder över hela dagen, alla dagar - på bussen, promenaden eller innan man somnar
§ Mer än hälften av kunderna i julhandeln planerar att göra sina inköp på telefonen
§ Researchen inför köp börjar tidigt, men själva köpet genomförs nära inpå juldagarna

o Köpbeslutet går via mobilen

§ Mobilen kommer att påverka fler köpbeslut den här säsongen än någonsin tidigare. Från inspiration, till research till köp – även väl inne i butiken. Shoppingrelaterade sökningar på mobilen har ökat med 120 procent enligt statistik från Google
§ 52 procent av kunderna i julhandeln planerar att använda sin mobiltelefon för att göra research inför ett butiksbesök, och hela 82 procent konsulterar sin smartphone inne i butiken innan de går till kassan (eller går någon annanstans). Framförallt handlar sökningar inuti butiker om att hitta produkter i andra butiker i närheten, hitta omdömen om en vara eller faktiskt genomföra köpet via mobilen
§ 37 procent fler sökningar sker inuti butiker, jämfört med förra året

o Satsa på söndagar
§ Samtidigt som de viktiga försäljningsdagarna allt mer övergår i mindre tillfällen över hela dagen, så är det en dag som fortsätter sticka ut – söndagar.
§ De shoppingrelaterade sökningarna på mobilen är i genomsnitt 18 procent högre under söndagar.

- Det häftiga med mikroögonblicken är att de ger handlare och annonsörer helt nya möjligheter att nå kunderna på individnivå med relevanta budskap, kommenterar Fabian Wrede.
Det handlar, enligt Fabian Wrede, inte längre om standardiserade budskap som skickas ut via tv-reklam eller stortavlor för att nå en demografiskt avgränsad grupp, utan nu går det att svara direkt på individens sökmönster. Den som söker på "skruvdragare" kan få vägledning till sitt köp oavsett ålder, etnicitet, inkomst - det enda som betyder något är vilket behov som individen vill ha tillfredsställt.
Han framhåller också betydelsen av att ge en bra digital upplevelse inne i butiken:
- Tro inte att slaget om kunden är vunnet för att hon är inne i butiken - utan rätt digital vägledning kan hon lätt försvinna igen.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Amazon ett steg närmare

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164