23948sdkhjf

Google spanar in shoppingtrend

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Shoppingstunderna blir allt kortare enligt ny statistik från Google. Mikroögonblicken, varje stund då kunderna söker information och möjligheter att beställa och betala innebär möjligheter för annonsörer och handlare.

Konsumenterna använder sina smarta telefoner allt mer till shopping, och det gäller för handlare att förstå de förändrade mönstren för att möta kundernas behov. Den övergripande trenden är att shoppingmaraton vid datorn allt mer kommit att ersättas av korta stunder då man i mobilen kollar runt, förbereder och genomför köp.
Fabian Wrede , researchansvarig för Norden på Google talar om en underliggande långsiktig trend.
- Visst är shoppingintensiva dagar som Black Friday och Cyber Monday betydelsefulla även framöver, men mikroögonblicken blir allt viktigare. Det gäller att ständigt finnas till för kunden, säger han till Dagens Handel.

Google har med ledning av färsk statistik sammanställt en lista över de viktigaste trenderna att ha koll på för att maximera julförsäljningen:

o De stora shoppingdagarna blir mindre
§ Mobilen har ökat sin andel av den totala webbhandeln med 64 procent det senaste året, vilket innebär att köptillfällen inte längre centreras till några stora försäljningsdagar. Istället pågår julhandeln under små stunder över hela dagen, alla dagar - på bussen, promenaden eller innan man somnar
§ Mer än hälften av kunderna i julhandeln planerar att göra sina inköp på telefonen
§ Researchen inför köp börjar tidigt, men själva köpet genomförs nära inpå juldagarna

o Köpbeslutet går via mobilen

§ Mobilen kommer att påverka fler köpbeslut den här säsongen än någonsin tidigare. Från inspiration, till research till köp – även väl inne i butiken. Shoppingrelaterade sökningar på mobilen har ökat med 120 procent enligt statistik från Google
§ 52 procent av kunderna i julhandeln planerar att använda sin mobiltelefon för att göra research inför ett butiksbesök, och hela 82 procent konsulterar sin smartphone inne i butiken innan de går till kassan (eller går någon annanstans). Framförallt handlar sökningar inuti butiker om att hitta produkter i andra butiker i närheten, hitta omdömen om en vara eller faktiskt genomföra köpet via mobilen
§ 37 procent fler sökningar sker inuti butiker, jämfört med förra året

o Satsa på söndagar
§ Samtidigt som de viktiga försäljningsdagarna allt mer övergår i mindre tillfällen över hela dagen, så är det en dag som fortsätter sticka ut – söndagar.
§ De shoppingrelaterade sökningarna på mobilen är i genomsnitt 18 procent högre under söndagar.

- Det häftiga med mikroögonblicken är att de ger handlare och annonsörer helt nya möjligheter att nå kunderna på individnivå med relevanta budskap, kommenterar Fabian Wrede.
Det handlar, enligt Fabian Wrede, inte längre om standardiserade budskap som skickas ut via tv-reklam eller stortavlor för att nå en demografiskt avgränsad grupp, utan nu går det att svara direkt på individens sökmönster. Den som söker på "skruvdragare" kan få vägledning till sitt köp oavsett ålder, etnicitet, inkomst - det enda som betyder något är vilket behov som individen vill ha tillfredsställt.
Han framhåller också betydelsen av att ge en bra digital upplevelse inne i butiken:
- Tro inte att slaget om kunden är vunnet för att hon är inne i butiken - utan rätt digital vägledning kan hon lätt försvinna igen.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

XXL tappar Sverigechefen

Arkiv

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Kliver in i Kupolen

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Mycket svag bygghandel på nätet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126