23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Visma Retail köper CRM-bolag

IT-leverantören Visma Retail förvärvar Abalon, specialist inom CRM och kundlojalitet. De två bolagen är enligt båda bolagens ledningar synnerligen kompatibla, och synergieffekterna väntas ligga i kundunderlaget, och i kompetens som skapar mervärden, inte i att rationalisera bort personal.

Det är en rak affär. Visma köper 100 procent av aktierna i Abalon och Abalon blir ett dotterbolag inom Vismas retaildivision. Någon köpesumma kommenteras inte, men båda parter tycks vara mycket nöjda.

Vismas direktör för retaildivisionen

Peter Fischer

berättar för Dagens Handel att Visma länge sökt möjligheten att förstärka sitt erbjudande med lösningar inom kundlojalitet:

– Abalon passar som hand i handske, säger han.

Digitalisering ger möjligheter

Abalon har varit verksamma i ca 30 år, ursprungligen inriktat på B2B lösningar, som under senare år blivit en allt starkare leverantör av CRM-lösningar riktade mot konsument.

- Digitaliseringen ger våra kunder som apotekskedjor, modeföretag och hemmafixarkedjor stora möjligheter att få koll på sina kunder, konsumenterna. Med hjälp relevant information som finns i våra system går det att rikta rätt erbjudanden i rätt tid och i rätt situation till detaljhandelskunder, säger Abalons vd

Peter Upman

.

Win-win

Han framhåller att när all data om transaktioner som finns i Vismas system kombineras med data ur Abalons system om var, när och hur konsumenten handlar blir verktyget mycket kraftfullt.

Peter Fischer förklarar att det är en win-win-situation – Vismas kunder får ett bredare erbjudande genom tillgången till Abalons tjänster och vice-versa. För Abalon innebär affären också att bolaget, som i dag omsätter 26 miljoner och har 16 anställda kommer att nå ut till Vismas kunder i hela Norden och på sikt till Europa.

- Det räckvidden skulle vi inte kunna få själva.

Positiva slutkunder

Enligt en studie som Visma Retail presenterade tillsammans med HUI tidigare i år, använder 96 procent av Sveriges befolkning erbjudanden – och majoriteten vill ha dem digitalt.

Därför räknar de båda bolagen med att slutkunderna kommer att uppfatta det som positivt att de kan få mer relevanta erbjudanden utan att behöva hålla reda på fysiska kuponger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03