23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Fortsatta framgångar för Mio

Försäljningen i Mios butiker fortsätter att öka. Första halvåret i kedjans räkenskapsår redovisas en försäljningsökning på 24 procent i butiksledet.

Mio-koncernens nettoomsättning för sexmånadersperioden uppgick till 1 213 miljoner kronor (978), en ökning med 24 procent. Mio-koncernens omsättning består av försäljning i koncernens elva egna butiker, grossistförsäljning samt franchisekoncept till 55 handlarägda butiker.

Nettoförsäljningen i samtliga 66 butiker i perioden uppgick till 1 764 miljoner (1 468), en ökning med 20,2 procent totalt och för jämförbara butiker 18,4 procent.

– Vi har ökat försäljningen 46 månader i rad på totalen. För jämförbara enheter har vi ökat 45 av 46 månader. Samtidigt som möbelhandeln är en vinnarbransch inom sällanköpshandeln, så är Mio vinnaren i möbelhandeln. Vi har en högre ökningstakt än föregående år och den är dessutom dubbelt så hög som branschens försäljningsökning, säger

Björn Lindblad

, vd för Mio-koncernen.

Ingen ny butik har öppnats under räkenskapsårets första sex månader. En tidigare koncernägd butik har avyttrats och drivs nu som handlarägd Mio-butik. Tre kommande butiksöppningar under 2016 har kommunicerats; Falkenberg, Kungsbacka och Ängelholm. Etableringsplanen är offensiv och ytterligare butiker planeras.

– Allt pekar på en fortsatt hög tillväxttakt. Köpkraften i Sverige är hög och befolkningstillväxten är positiv för detaljhandeln. För att möta det investerar vi löpande i sortiment, kommunikation och personal samt i utveckling av butiker och e-handel för att ytterligare förbättra Mios erbjudande. Vi ökar vår marknadsandel och kommer under 2015 för sjunde året i rad prestera bättre än branschen. Samtidigt är potentialen fortsatt mycket stor, säger Björn Lindblad.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094