Ellepristagare tar ansvar för miljön
På fredagens Elle-gala vann Filippa K utmärkelsen H&Ms och Elles Conscious Award för sitt hållbara grundkoncept, och Swedish Stockings, som gör strumpbyxor av återvunnen nylon, utsågs till Årets blickfång.
Elin Larsson , hållbarhetschef på Filippa K, säger att hållbarhet ingått i Filippa K:s grundstrategi:
Kläder som ska leva länge är grundtanken, men sedan har vi utvecklat hållbarhetsarbetet till att omfatta alla delar i affären, säger hon.
Alla led - från tillverkning till kunderbjudandet- är så hållbara som möjligt.
Filippa K gör kläder i en tidlös stil som går att vårda och laga så att de kan användas länge av den första kunden. Ansvaret upphör inte med detta. Även uttjänta plagg kan få ett nytt liv.
Vi tar emot gamla kläder oavsett skick. När kunden tröttnat på plagget eller slitit ut det erbjuder vi möjligheten att antingen sälja det i vår second hand-butik eller att lämna in det för materialåtervinning, berättar Elin Larsson.
Hon förklarar att Filippa K vill återupprätta respekten för kläder och pratar om den curerade garderoben, alltså en smart och kärleksfullt vårdad garderob, som också har utrymme för förnyelse:
30 procent av en normal garderob utgörs av kläder som inte burits på ett år. Det kanske inte är nödvändigt att äga exempelvis festkläder. Kläder kan lånas, hyras och bytas. Utslitna kläder ska materialåtervinnas. Vi jobbar mot en cirkulär ekonomi där allt tas tillvara och återuppstår i nya former. Kläder ska inte hamna i soporna, säger hon.
Till Årets Blickfång utsågs det unga företaget Swedish Stockings, som startats av journalisten Nadja Forsberg och civilekonomen Linn Frisinger .
–Strumpyxor är en förbrukningsvara som framställs av petroleumprodukter på ett mycket miljöbelastande sätt, i en mycket traditionell industri. Vi tänkte att det måste gå att göra det på ett mer hållbart och ansvarsfullt sätt, säger de.
Utan någon bakgrund inom mode eller textil har de letat sig fram och fått igång produktion. De hittade ett företag som säljer återvunnen nylon och en fabrik i Italien som kan tillverka strumpbyxorna. I dag har de 200 återförsäljare av vilka 50 finns i Sverige.
Hållbarhet är kärnan i affärsidén.