Mot ett mer hållbart företagande
LEDARE: Hållbart företagande handlar så mycket mer än om miljö- och samhällsfrågor. Det omfattar också att göra rätt satsningar för att överleva.
Sedan kom begreppet CSR - corporate social responsibility. Då hade ansvaret för miljön utvidgats till att även omfatta företagets samhällsansvar. Det var viktigt att visa att man också ger de arbetare som producerar företagets produkter – framför allt i utvecklingsländer – bra arbetsvillkor och att man följer lagar och regler. Men också att man skapar jobb på hemmaplan och är en förebild i samhället.
Definitionen av CSR-begreppet har dock varit lite oklart, och många företag har valt att tolka det på sitt eget sätt.
Men de senaste åren har man istället börja tala om hållbarhet, eller sustainability på engelska. Och då breddas begreppet ytterligare.
Det man i första hand tänker på är att man ska arbeta hållbart när det gäller miljö, arbetsmiljö och socialt ansvar. Och det har blivit en hygienfaktor för hållbart företagande.
Men hållbarhetsbegreppet innebär egentligen så mycket mer. Det kan också användas på ett existentiellt plan – hållbarhet i meningen att företaget ska motsvara kundernas förväntningar framöver och att följa med i den snabba utveckling som nu sker. Inte minst inom detaljhandeln sker det stora förändringar och hållbart företagande kan också ha innebörden att satsa för överlevnad.
Hållbart företagande är i fokus i nummer 3 av Dagens Handel. Här ger vi exempel på hur stora som små företag arbetar hållbart på olika sätt. Det finns oändligt mycket att göra på hållbarhetssidan och det krävs stora resurser för att dra igång stora projekt och vara hållbar på alla nivåer. Men det är ingen ursäkt för att inte göra något alls, varje liten detalj kan göra skillnad.