23948sdkhjf

5 skäl att satsa på digital marknadsföring

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Mätbarhet är den digitala marknadsföringens stora fördelar. Välj digitala kanaler omsorgsfullt -hellre kvalitet i några få än lite i alla. Dagens Handel har träffat Zoltan Matyas, Europa-vd för Uninet Imaging som här delar med sig av sina bästa tips.

– Finns du inte på nätet finns du inte alls i dagens värld, men det räcker heller inte att bara ha en hemsida och ett facebookkonto. I det enorma flödet av miljarder meddelanden – det skulle ta fem år att titta igenom alla youtubefilmer som laddas upp under en enda minut i dag – krävs genomtänkta strategier kring vad man exponerar, vilka kanaler man använder och med vilken frekvens, är hans huvudbudskap.

Informationssökning
Zoltan Matyas använder termen digital marknadsföring som ett paraplybegrepp för alla de olika digitala kanaler som finns. Så visar han en bild som ger ett hum om mängden; den egna hemsidan, e-post, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin är bara början på den långa raden. Han framhåller att 80 procent av den tid människor spenderar på nätet ägnas åt att söka information.

Vad vill vi uppnå?


Det gäller alltså att företagets ledning funderar över vad man vill uppnå, avsätter resurser och väljer vilka kanalen som bäst når den egna målgruppen.
–Satsa på några få, och sköt dem väl, är Zoltan Matyas råd.
Att nå ut, agera, konvertera och engagera är den goda spiral som den digitala marknadsföringen syftar till. Kvalitetsinnehåll som är lätt att dela bygger trafik. Det inspirerar, får dem du nått att börja handla, och om erfarenheten blir god engageras kunderna – de köper igen och berättar gärna för kollegor hur nöjda de är.
– Allt detta går att mäta, till skillnad från den traditionella marknadsföringen, säger han, och framhåller att mätbarheten gör det lätt att ändra på det som inte fungerar.
− Testa, mät, justera och mät, justera igen och mät – det är oslagbart effektivt, säger han.

Han ger fem anledningar varför företag ska satsa på digital marknadsföring:
1. Ger kundkontakt via internet – bra eftersom de flesta använder internet till att söka information.
2. Det ger högre konversionsgrad än traditionell marknadsföring
3. Det sparar pengar
4. Det ger möjlighet till kundservice i realtid – ovärderligt om något går fel.
5. Ger kontakt med mobila kunder
Så, den som inte har en strategi för sin digitala marknadsföring manar han att sätta sig ner, med de traditionella verktygen papper och penna, och rita upp en struktur.
Det är läge att kasta gamla sanningar över bord.
Strategin bör utgå från kunden .
− Fokusera inte på produkten – det intressanta är vad produkten gör för kunden. Kundvärdet är det enda viktiga, säger han.
Priset ser han också som ointressant. Det viktiga är kostnaden för kunden. Det är ju väl känt att lågprislösningar kan bli kostsamma.
Låt kommunikation ersätta säljbudskapen och gör processen så bekväm som möjligt för kunden .
– Och mät, mät,mät effekten av allt ni gör. Resultaten kommer att synas, lovar Zoltan Matyas.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Nätapoteket går som tåget

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Nyhetsbrev

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Arkiv

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.122