23948sdkhjf

5 skäl att satsa på digital marknadsföring

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Mätbarhet är den digitala marknadsföringens stora fördelar. Välj digitala kanaler omsorgsfullt -hellre kvalitet i några få än lite i alla. Dagens Handel har träffat Zoltan Matyas, Europa-vd för Uninet Imaging som här delar med sig av sina bästa tips.

– Finns du inte på nätet finns du inte alls i dagens värld, men det räcker heller inte att bara ha en hemsida och ett facebookkonto. I det enorma flödet av miljarder meddelanden – det skulle ta fem år att titta igenom alla youtubefilmer som laddas upp under en enda minut i dag – krävs genomtänkta strategier kring vad man exponerar, vilka kanaler man använder och med vilken frekvens, är hans huvudbudskap.

Informationssökning
Zoltan Matyas använder termen digital marknadsföring som ett paraplybegrepp för alla de olika digitala kanaler som finns. Så visar han en bild som ger ett hum om mängden; den egna hemsidan, e-post, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin är bara början på den långa raden. Han framhåller att 80 procent av den tid människor spenderar på nätet ägnas åt att söka information.

Vad vill vi uppnå?


Det gäller alltså att företagets ledning funderar över vad man vill uppnå, avsätter resurser och väljer vilka kanalen som bäst når den egna målgruppen.
–Satsa på några få, och sköt dem väl, är Zoltan Matyas råd.
Att nå ut, agera, konvertera och engagera är den goda spiral som den digitala marknadsföringen syftar till. Kvalitetsinnehåll som är lätt att dela bygger trafik. Det inspirerar, får dem du nått att börja handla, och om erfarenheten blir god engageras kunderna – de köper igen och berättar gärna för kollegor hur nöjda de är.
– Allt detta går att mäta, till skillnad från den traditionella marknadsföringen, säger han, och framhåller att mätbarheten gör det lätt att ändra på det som inte fungerar.
− Testa, mät, justera och mät, justera igen och mät – det är oslagbart effektivt, säger han.

Han ger fem anledningar varför företag ska satsa på digital marknadsföring:
1. Ger kundkontakt via internet – bra eftersom de flesta använder internet till att söka information.
2. Det ger högre konversionsgrad än traditionell marknadsföring
3. Det sparar pengar
4. Det ger möjlighet till kundservice i realtid – ovärderligt om något går fel.
5. Ger kontakt med mobila kunder
Så, den som inte har en strategi för sin digitala marknadsföring manar han att sätta sig ner, med de traditionella verktygen papper och penna, och rita upp en struktur.
Det är läge att kasta gamla sanningar över bord.
Strategin bör utgå från kunden .
− Fokusera inte på produkten – det intressanta är vad produkten gör för kunden. Kundvärdet är det enda viktiga, säger han.
Priset ser han också som ointressant. Det viktiga är kostnaden för kunden. Det är ju väl känt att lågprislösningar kan bli kostsamma.
Låt kommunikation ersätta säljbudskapen och gör processen så bekväm som möjligt för kunden .
– Och mät, mät,mät effekten av allt ni gör. Resultaten kommer att synas, lovar Zoltan Matyas.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Apotea över 2 miljarder

2

Årets matbluff – här är finalisterna

Palmolja i det svenska margarinet och äppelbas i grönsaksjuicen. 120 nomineringar har blivit fem finalister: ”Här har man verkligen lurat kunderna”.

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nyhetsbrev

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Arkiv

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Ökade online - slog rekord

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Första kullen tullspecialister går ut

Hon blir ny vd för KF

"Ett spännande och utmanande uppdrag."

Systembolaget varnar vinleverantör

Axfood backar efter matbluffen

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

Biltema i stor logistiksatsning

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara kraftig expansion.

H&M tappar expansionschef - går till köpcentrumaktör

På nytt jobb
Hon blir vd för Blocket

Hämtar vd från Tele 2.

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Öppnar i Östersund

Butiken blir sportkedjans 15:e och till att börja med är det en tillfällig yta om 1 000 kvadratmeter.

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Från byggbranschen till möbelkedja

Digitala butiker ska utmana Amazon

Han lämnar Lindex

Klartecken för kompetenslyft

Ännu ingen ny ägare till modekedja

Här levereras maten direkt in i bilen

På nytt jobb
Ny vd på Circle K

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.114