23948sdkhjf

5 skäl att satsa på digital marknadsföring

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Mätbarhet är den digitala marknadsföringens stora fördelar. Välj digitala kanaler omsorgsfullt -hellre kvalitet i några få än lite i alla. Dagens Handel har träffat Zoltan Matyas, Europa-vd för Uninet Imaging som här delar med sig av sina bästa tips.

– Finns du inte på nätet finns du inte alls i dagens värld, men det räcker heller inte att bara ha en hemsida och ett facebookkonto. I det enorma flödet av miljarder meddelanden – det skulle ta fem år att titta igenom alla youtubefilmer som laddas upp under en enda minut i dag – krävs genomtänkta strategier kring vad man exponerar, vilka kanaler man använder och med vilken frekvens, är hans huvudbudskap.

Informationssökning
Zoltan Matyas använder termen digital marknadsföring som ett paraplybegrepp för alla de olika digitala kanaler som finns. Så visar han en bild som ger ett hum om mängden; den egna hemsidan, e-post, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin är bara början på den långa raden. Han framhåller att 80 procent av den tid människor spenderar på nätet ägnas åt att söka information.

Vad vill vi uppnå?


Det gäller alltså att företagets ledning funderar över vad man vill uppnå, avsätter resurser och väljer vilka kanalen som bäst når den egna målgruppen.
–Satsa på några få, och sköt dem väl, är Zoltan Matyas råd.
Att nå ut, agera, konvertera och engagera är den goda spiral som den digitala marknadsföringen syftar till. Kvalitetsinnehåll som är lätt att dela bygger trafik. Det inspirerar, får dem du nått att börja handla, och om erfarenheten blir god engageras kunderna – de köper igen och berättar gärna för kollegor hur nöjda de är.
– Allt detta går att mäta, till skillnad från den traditionella marknadsföringen, säger han, och framhåller att mätbarheten gör det lätt att ändra på det som inte fungerar.
− Testa, mät, justera och mät, justera igen och mät – det är oslagbart effektivt, säger han.

Han ger fem anledningar varför företag ska satsa på digital marknadsföring:
1. Ger kundkontakt via internet – bra eftersom de flesta använder internet till att söka information.
2. Det ger högre konversionsgrad än traditionell marknadsföring
3. Det sparar pengar
4. Det ger möjlighet till kundservice i realtid – ovärderligt om något går fel.
5. Ger kontakt med mobila kunder
Så, den som inte har en strategi för sin digitala marknadsföring manar han att sätta sig ner, med de traditionella verktygen papper och penna, och rita upp en struktur.
Det är läge att kasta gamla sanningar över bord.
Strategin bör utgå från kunden .
− Fokusera inte på produkten – det intressanta är vad produkten gör för kunden. Kundvärdet är det enda viktiga, säger han.
Priset ser han också som ointressant. Det viktiga är kostnaden för kunden. Det är ju väl känt att lågprislösningar kan bli kostsamma.
Låt kommunikation ersätta säljbudskapen och gör processen så bekväm som möjligt för kunden .
– Och mät, mät,mät effekten av allt ni gör. Resultaten kommer att synas, lovar Zoltan Matyas.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Nyhetsbrev

Heminredningsmärke i konkurs

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111