23948sdkhjf

5 skäl att satsa på digital marknadsföring

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Mätbarhet är den digitala marknadsföringens stora fördelar. Välj digitala kanaler omsorgsfullt -hellre kvalitet i några få än lite i alla. Dagens Handel har träffat Zoltan Matyas, Europa-vd för Uninet Imaging som här delar med sig av sina bästa tips.

– Finns du inte på nätet finns du inte alls i dagens värld, men det räcker heller inte att bara ha en hemsida och ett facebookkonto. I det enorma flödet av miljarder meddelanden – det skulle ta fem år att titta igenom alla youtubefilmer som laddas upp under en enda minut i dag – krävs genomtänkta strategier kring vad man exponerar, vilka kanaler man använder och med vilken frekvens, är hans huvudbudskap.

Informationssökning
Zoltan Matyas använder termen digital marknadsföring som ett paraplybegrepp för alla de olika digitala kanaler som finns. Så visar han en bild som ger ett hum om mängden; den egna hemsidan, e-post, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin är bara början på den långa raden. Han framhåller att 80 procent av den tid människor spenderar på nätet ägnas åt att söka information.

Vad vill vi uppnå?


Det gäller alltså att företagets ledning funderar över vad man vill uppnå, avsätter resurser och väljer vilka kanalen som bäst når den egna målgruppen.
–Satsa på några få, och sköt dem väl, är Zoltan Matyas råd.
Att nå ut, agera, konvertera och engagera är den goda spiral som den digitala marknadsföringen syftar till. Kvalitetsinnehåll som är lätt att dela bygger trafik. Det inspirerar, får dem du nått att börja handla, och om erfarenheten blir god engageras kunderna – de köper igen och berättar gärna för kollegor hur nöjda de är.
– Allt detta går att mäta, till skillnad från den traditionella marknadsföringen, säger han, och framhåller att mätbarheten gör det lätt att ändra på det som inte fungerar.
− Testa, mät, justera och mät, justera igen och mät – det är oslagbart effektivt, säger han.

Han ger fem anledningar varför företag ska satsa på digital marknadsföring:
1. Ger kundkontakt via internet – bra eftersom de flesta använder internet till att söka information.
2. Det ger högre konversionsgrad än traditionell marknadsföring
3. Det sparar pengar
4. Det ger möjlighet till kundservice i realtid – ovärderligt om något går fel.
5. Ger kontakt med mobila kunder
Så, den som inte har en strategi för sin digitala marknadsföring manar han att sätta sig ner, med de traditionella verktygen papper och penna, och rita upp en struktur.
Det är läge att kasta gamla sanningar över bord.
Strategin bör utgå från kunden .
− Fokusera inte på produkten – det intressanta är vad produkten gör för kunden. Kundvärdet är det enda viktiga, säger han.
Priset ser han också som ointressant. Det viktiga är kostnaden för kunden. Det är ju väl känt att lågprislösningar kan bli kostsamma.
Låt kommunikation ersätta säljbudskapen och gör processen så bekväm som möjligt för kunden .
– Och mät, mät,mät effekten av allt ni gör. Resultaten kommer att synas, lovar Zoltan Matyas.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Nyhetsbrev

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.115