23948sdkhjf

5 skäl att satsa på digital marknadsföring

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Mätbarhet är den digitala marknadsföringens stora fördelar. Välj digitala kanaler omsorgsfullt -hellre kvalitet i några få än lite i alla. Dagens Handel har träffat Zoltan Matyas, Europa-vd för Uninet Imaging som här delar med sig av sina bästa tips.

– Finns du inte på nätet finns du inte alls i dagens värld, men det räcker heller inte att bara ha en hemsida och ett facebookkonto. I det enorma flödet av miljarder meddelanden – det skulle ta fem år att titta igenom alla youtubefilmer som laddas upp under en enda minut i dag – krävs genomtänkta strategier kring vad man exponerar, vilka kanaler man använder och med vilken frekvens, är hans huvudbudskap.

Informationssökning
Zoltan Matyas använder termen digital marknadsföring som ett paraplybegrepp för alla de olika digitala kanaler som finns. Så visar han en bild som ger ett hum om mängden; den egna hemsidan, e-post, Instagram, Facebook, Snapchat, Twitter, Pinterest, Youtube, Linkedin är bara början på den långa raden. Han framhåller att 80 procent av den tid människor spenderar på nätet ägnas åt att söka information.

Vad vill vi uppnå?


Det gäller alltså att företagets ledning funderar över vad man vill uppnå, avsätter resurser och väljer vilka kanalen som bäst når den egna målgruppen.
–Satsa på några få, och sköt dem väl, är Zoltan Matyas råd.
Att nå ut, agera, konvertera och engagera är den goda spiral som den digitala marknadsföringen syftar till. Kvalitetsinnehåll som är lätt att dela bygger trafik. Det inspirerar, får dem du nått att börja handla, och om erfarenheten blir god engageras kunderna – de köper igen och berättar gärna för kollegor hur nöjda de är.
– Allt detta går att mäta, till skillnad från den traditionella marknadsföringen, säger han, och framhåller att mätbarheten gör det lätt att ändra på det som inte fungerar.
− Testa, mät, justera och mät, justera igen och mät – det är oslagbart effektivt, säger han.

Han ger fem anledningar varför företag ska satsa på digital marknadsföring:
1. Ger kundkontakt via internet – bra eftersom de flesta använder internet till att söka information.
2. Det ger högre konversionsgrad än traditionell marknadsföring
3. Det sparar pengar
4. Det ger möjlighet till kundservice i realtid – ovärderligt om något går fel.
5. Ger kontakt med mobila kunder
Så, den som inte har en strategi för sin digitala marknadsföring manar han att sätta sig ner, med de traditionella verktygen papper och penna, och rita upp en struktur.
Det är läge att kasta gamla sanningar över bord.
Strategin bör utgå från kunden .
− Fokusera inte på produkten – det intressanta är vad produkten gör för kunden. Kundvärdet är det enda viktiga, säger han.
Priset ser han också som ointressant. Det viktiga är kostnaden för kunden. Det är ju väl känt att lågprislösningar kan bli kostsamma.
Låt kommunikation ersätta säljbudskapen och gör processen så bekväm som möjligt för kunden .
– Och mät, mät,mät effekten av allt ni gör. Resultaten kommer att synas, lovar Zoltan Matyas.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

Apotek tilldelas franchisepris

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Svensk Handel välkomnar regeringsstöd för sänkta hyror

Skobranschen i upprop: ”Värsta tappet i mannaminne”

”En hel skobransch riskerar inom kort att gå i graven" skriver skobranschaktörer i ett gemensamt upprop. Här är branschens förslag på krisåtgärder.

Nyhetsbrev

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Arkiv

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Newhouse i rekonstruktion

Modeföretaget som driver 14 butiker har hamnat i likviditetsbrist till följd av coronapandemin.

Berlins i konkurs

Plantagen öppnar tidigare – Byggmax kör hem till riskgrupper

"Fastighetsägarna kan inte agera domare"

Så ska Lager 157 parera coronakrisen

Netonnet drar upp leveranstempot

Byggmax nyöppnar – sex nya butiker i vår och sommar

MQ korttidspermitterar och skjuter upp investeringar

Jysk byter läge i handelsområdet

VRG blåser av konkursen – förhandlar om finansiering

Befintlig aktieägare ska rädda bolaget. Nu fortsätter rekonstruktionen.

Konkursförvaltaren: "Utmaningen är att det handlar om så många butiker"

Beijer släpper corona-guide

På nytt jobb
Tidigare Sverigechef för H&M till Pandora

Lämnar H&M-sfären för chefsjobb hos den danska smyckesverksamheten.

Flash och Dea Axelssons i konkurs: "Försäljningen nästan utraderad"

RNB:s vd: "Coronapandemin fick allt att tippa över"

VRG vill att tingsrätten avvaktar om konkursbeslut

Bolaget inte längre på obestånd då finansiering ska finnas.

UC: För tidigt att sia om konkursläget i detaljhandeln

Paradiset i konkurs

H&M kan permittera 10 000-tals – utdelningen föreslås utebli

Gekås korttidspermitterar över 1 400 anställda

XXL permitterar 1000 i Norge

Ikea stänger alla sina restauranger i Sverige

1

Avtalsrörelsen
Avtalsförhandlingarna skjuts upp till hösten

Lindex korttidspermitterar

Ny CMO på Paulig

Så mycket har Gekås tappat

Ytterligare 125 miljarder i lån och lånegarantier

Gateau säger upp 85 provanställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.094