23948sdkhjf

Modekedja satsar på återvinning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Lindex lanserar möjligheten för sina kunder att lämna textilier för återanvändning och återvinning i alla sina butiker i Sverige och Norge.

I Sverige har man Myrorna som partner i projektet.I ett pressmeddelande skriver modeföretaget att återanvändning och återvinning av textil är en viktig del i företagets långsiktiga ambition att sluta materialkretsloppet.

Sedan 2014 har Lindex tagit emot textil för återanvändning och återvinning i ett begränsat antal butiker. Nu öppnas möjligheten till alla butiker i Sverige och Norge. Under hösten kommer initiativet även att lanseras i ett trettiotal butiker i Finland.

–Varje år slängs det ca åtta kilo textilier per person i Sverige. Det vill vi ändra på och tillsammans med våra kunder ta till vara på gamla textiler på bästa sätt. Vår långsiktiga målsättning är att sluta materialkretsloppet och att använda konsumentåtervunna fibrer i vår egen produktion för att på så sätt minska vårt behov av ny råvara, säger Sara Winroth , hållbarhetschef på Lindex i pressmeddelandet.

I dagsläget får de insamlade textilierna nytt liv antingen genom försäljning i Myrornas butiker, på en utländsk marknad eller genom återvinning där de blir en del i nya produkter, exempelvis putstrasor till industrin eller isoleringsmateriel. Sedan starten har man samlat in över sex ton kläder.

Emma Enebog , som är hållbarhetschef på Myrorna framhåller att samarbetet ger organisationen möjlighet att nå nya givare och att det går hand i hand med deras ambition att öka återanvändningen och göra det lättare för givarna att skänka textilierna istället för att slänga dem i hushållssoporna.

–Dessutom bidrar samarbetet med Lindex till att vi gör ett större överskott som går till socialt arbete för människor i behov av stöd och hjälp i Sverige, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Arkiv

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109