23948sdkhjf

Modekedja satsar på återvinning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Lindex lanserar möjligheten för sina kunder att lämna textilier för återanvändning och återvinning i alla sina butiker i Sverige och Norge.

I Sverige har man Myrorna som partner i projektet.I ett pressmeddelande skriver modeföretaget att återanvändning och återvinning av textil är en viktig del i företagets långsiktiga ambition att sluta materialkretsloppet.

Sedan 2014 har Lindex tagit emot textil för återanvändning och återvinning i ett begränsat antal butiker. Nu öppnas möjligheten till alla butiker i Sverige och Norge. Under hösten kommer initiativet även att lanseras i ett trettiotal butiker i Finland.

–Varje år slängs det ca åtta kilo textilier per person i Sverige. Det vill vi ändra på och tillsammans med våra kunder ta till vara på gamla textiler på bästa sätt. Vår långsiktiga målsättning är att sluta materialkretsloppet och att använda konsumentåtervunna fibrer i vår egen produktion för att på så sätt minska vårt behov av ny råvara, säger Sara Winroth , hållbarhetschef på Lindex i pressmeddelandet.

I dagsläget får de insamlade textilierna nytt liv antingen genom försäljning i Myrornas butiker, på en utländsk marknad eller genom återvinning där de blir en del i nya produkter, exempelvis putstrasor till industrin eller isoleringsmateriel. Sedan starten har man samlat in över sex ton kläder.

Emma Enebog , som är hållbarhetschef på Myrorna framhåller att samarbetet ger organisationen möjlighet att nå nya givare och att det går hand i hand med deras ambition att öka återanvändningen och göra det lättare för givarna att skänka textilierna istället för att slänga dem i hushållssoporna.

–Dessutom bidrar samarbetet med Lindex till att vi gör ett större överskott som går till socialt arbete för människor i behov av stöd och hjälp i Sverige, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Nyhetsbrev

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Arkiv

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.094