23948sdkhjf

Modekedja satsar på återvinning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Lindex lanserar möjligheten för sina kunder att lämna textilier för återanvändning och återvinning i alla sina butiker i Sverige och Norge.

I Sverige har man Myrorna som partner i projektet.I ett pressmeddelande skriver modeföretaget att återanvändning och återvinning av textil är en viktig del i företagets långsiktiga ambition att sluta materialkretsloppet.

Sedan 2014 har Lindex tagit emot textil för återanvändning och återvinning i ett begränsat antal butiker. Nu öppnas möjligheten till alla butiker i Sverige och Norge. Under hösten kommer initiativet även att lanseras i ett trettiotal butiker i Finland.

–Varje år slängs det ca åtta kilo textilier per person i Sverige. Det vill vi ändra på och tillsammans med våra kunder ta till vara på gamla textiler på bästa sätt. Vår långsiktiga målsättning är att sluta materialkretsloppet och att använda konsumentåtervunna fibrer i vår egen produktion för att på så sätt minska vårt behov av ny råvara, säger Sara Winroth , hållbarhetschef på Lindex i pressmeddelandet.

I dagsläget får de insamlade textilierna nytt liv antingen genom försäljning i Myrornas butiker, på en utländsk marknad eller genom återvinning där de blir en del i nya produkter, exempelvis putstrasor till industrin eller isoleringsmateriel. Sedan starten har man samlat in över sex ton kläder.

Emma Enebog , som är hållbarhetschef på Myrorna framhåller att samarbetet ger organisationen möjlighet att nå nya givare och att det går hand i hand med deras ambition att öka återanvändningen och göra det lättare för givarna att skänka textilierna istället för att slänga dem i hushållssoporna.

–Dessutom bidrar samarbetet med Lindex till att vi gör ett större överskott som går till socialt arbete för människor i behov av stöd och hjälp i Sverige, säger hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Stockmann säger upp 150

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Citycon säljer två köpcentrum

Nyhetsbrev

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Arkiv

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Rekordomsättning för Inditex

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.123