Europeiska företag behöver ställa om

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det behövs en snabb omställning av europeiska företag för att möta den globala konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte. Men digitaliseringen går betydligt långsammare än i USA.

Europeiska företag har betydligt svårare att dra nytta av digitaliseringen än vad amerikanska företag har. Det innebär att de får svårare att klara en hårdnande konkurrens. Detta enligt Deloittes senaste rapport Pan Euro Cost Survey.

Just nu pågår stora förändringar inom branscher som media, läkemedel, handel och telekom som påverkar svenska företag i grunden. Deloitte skriver att konkurrensen ökar generellt samtidigt som nya aktörer skakar om branscherna med helt nya affärsmodeller på digitala plattformar.

Enligt undersökningen planerar mer än 90 procent av de nordiska företagen i att genomföra kostnadsprogram inom de kommande två åren. Hälften av dem önskar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

ar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

I Europa är trenden processförbättringar och organisationsstukturer, medan företagen i USA är betydligt mer öppna för större förändringar i sina organisationer och för att samtidigt använda helt nya digitala lösningar. Resultatet blir att möjligheterna med ny digital teknik bara nyttjas delvis i Europa, medan effekten blir större i USA.

– Lönsamhet och konkurrens är stora drivare för svenska och nordiska bolag. Men den digitala utvecklingen uppfattas inte alltid som en möjliggörare för besparing och förändring. Problemen gäller hela Europa, även om det finns vissa regionala skillnader. Här märks skillnaderna mot amerikanska företag, kommenterar Jonas Malmlund, partner på Deloitte i ett pressmeddelande.

Deloittes undersökning visar att de flesta tillfrågade företag i Europa räknar med att minska sina samlade kostnader med tio procent eller mindre per år. Men majoriteten räknar ändå inte med att nå ända fram.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kompletterar med egna varumärken

Hundratals anställda kan förlora jobbet

Nätjätten Amazon kan komma att säga upp hundratals anställda när tjänsterna Prime och Fresh slås ihop.

Ikea återkallar godis - skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Sportamore utökar lagerinvestering

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam.

Nyhetsbrev

Här öppnar Deichmann igen

Arkiv

Zetadisplay ökade omsättningen

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

We Effects och Vi-skogens vd slutar

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar Stockholm.

Urstarkt för byggvaror trots kris

Trots prisras på bostäder och risk för en förvärrad byggkris går handeln med järn- och byggvaror urstarkt.

Han går till Intersport

E-handelsgrundaren Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Securitas tecknar avtal med modejätte

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Coop säger upp avtalet med Postnord

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.909