23948sdkhjf

Europeiska företag behöver ställa om

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det behövs en snabb omställning av europeiska företag för att möta den globala konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte. Men digitaliseringen går betydligt långsammare än i USA.

Europeiska företag har betydligt svårare att dra nytta av digitaliseringen än vad amerikanska företag har. Det innebär att de får svårare att klara en hårdnande konkurrens. Detta enligt Deloittes senaste rapport Pan Euro Cost Survey.

Just nu pågår stora förändringar inom branscher som media, läkemedel, handel och telekom som påverkar svenska företag i grunden. Deloitte skriver att konkurrensen ökar generellt samtidigt som nya aktörer skakar om branscherna med helt nya affärsmodeller på digitala plattformar.

Enligt undersökningen planerar mer än 90 procent av de nordiska företagen i att genomföra kostnadsprogram inom de kommande två åren. Hälften av dem önskar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

ar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

I Europa är trenden processförbättringar och organisationsstukturer, medan företagen i USA är betydligt mer öppna för större förändringar i sina organisationer och för att samtidigt använda helt nya digitala lösningar. Resultatet blir att möjligheterna med ny digital teknik bara nyttjas delvis i Europa, medan effekten blir större i USA.

– Lönsamhet och konkurrens är stora drivare för svenska och nordiska bolag. Men den digitala utvecklingen uppfattas inte alltid som en möjliggörare för besparing och förändring. Problemen gäller hela Europa, även om det finns vissa regionala skillnader. Här märks skillnaderna mot amerikanska företag, kommenterar Jonas Malmlund, partner på Deloitte i ett pressmeddelande.

Deloittes undersökning visar att de flesta tillfrågade företag i Europa räknar med att minska sina samlade kostnader med tio procent eller mindre per år. Men majoriteten räknar ändå inte med att nå ända fram.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Imaginärt för Carlings

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Nu släpps Coops nya app

Arkiv

Handlarna tror på julen

Handeln skuggades under en dag

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Loomis skriver jätteavtal i USA

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Ytterligare en Ica-butik upphör

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

Jollyroom riskerar vite på tre miljoner

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Konkurserna minskar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138