23948sdkhjf

Europeiska företag behöver ställa om

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det behövs en snabb omställning av europeiska företag för att möta den globala konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte. Men digitaliseringen går betydligt långsammare än i USA.

Europeiska företag har betydligt svårare att dra nytta av digitaliseringen än vad amerikanska företag har. Det innebär att de får svårare att klara en hårdnande konkurrens. Detta enligt Deloittes senaste rapport Pan Euro Cost Survey.

Just nu pågår stora förändringar inom branscher som media, läkemedel, handel och telekom som påverkar svenska företag i grunden. Deloitte skriver att konkurrensen ökar generellt samtidigt som nya aktörer skakar om branscherna med helt nya affärsmodeller på digitala plattformar.

Enligt undersökningen planerar mer än 90 procent av de nordiska företagen i att genomföra kostnadsprogram inom de kommande två åren. Hälften av dem önskar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

ar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

I Europa är trenden processförbättringar och organisationsstukturer, medan företagen i USA är betydligt mer öppna för större förändringar i sina organisationer och för att samtidigt använda helt nya digitala lösningar. Resultatet blir att möjligheterna med ny digital teknik bara nyttjas delvis i Europa, medan effekten blir större i USA.

– Lönsamhet och konkurrens är stora drivare för svenska och nordiska bolag. Men den digitala utvecklingen uppfattas inte alltid som en möjliggörare för besparing och förändring. Problemen gäller hela Europa, även om det finns vissa regionala skillnader. Här märks skillnaderna mot amerikanska företag, kommenterar Jonas Malmlund, partner på Deloitte i ett pressmeddelande.

Deloittes undersökning visar att de flesta tillfrågade företag i Europa räknar med att minska sina samlade kostnader med tio procent eller mindre per år. Men majoriteten räknar ändå inte med att nå ända fram.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nyhetsbrev

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Arkiv

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Nytt cityläge för Kjell & Company

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Nu öppnar Ronneby Outlet

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

Kungsängen till Åhléns

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Sellpy växer och nyanställer

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Jysk nära 150 butiker i Sverige

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.094