Europeiska företag behöver ställa om

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det behövs en snabb omställning av europeiska företag för att möta den globala konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte. Men digitaliseringen går betydligt långsammare än i USA.

Europeiska företag har betydligt svårare att dra nytta av digitaliseringen än vad amerikanska företag har. Det innebär att de får svårare att klara en hårdnande konkurrens. Detta enligt Deloittes senaste rapport Pan Euro Cost Survey.

Just nu pågår stora förändringar inom branscher som media, läkemedel, handel och telekom som påverkar svenska företag i grunden. Deloitte skriver att konkurrensen ökar generellt samtidigt som nya aktörer skakar om branscherna med helt nya affärsmodeller på digitala plattformar.

Enligt undersökningen planerar mer än 90 procent av de nordiska företagen i att genomföra kostnadsprogram inom de kommande två åren. Hälften av dem önskar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

ar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

I Europa är trenden processförbättringar och organisationsstukturer, medan företagen i USA är betydligt mer öppna för större förändringar i sina organisationer och för att samtidigt använda helt nya digitala lösningar. Resultatet blir att möjligheterna med ny digital teknik bara nyttjas delvis i Europa, medan effekten blir större i USA.

– Lönsamhet och konkurrens är stora drivare för svenska och nordiska bolag. Men den digitala utvecklingen uppfattas inte alltid som en möjliggörare för besparing och förändring. Problemen gäller hela Europa, även om det finns vissa regionala skillnader. Här märks skillnaderna mot amerikanska företag, kommenterar Jonas Malmlund, partner på Deloitte i ett pressmeddelande.

Deloittes undersökning visar att de flesta tillfrågade företag i Europa räknar med att minska sina samlade kostnader med tio procent eller mindre per år. Men majoriteten räknar ändå inte med att nå ända fram.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187