Europeiska företag behöver ställa om

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det behövs en snabb omställning av europeiska företag för att möta den globala konkurrensen, enligt en rapport från Deloitte. Men digitaliseringen går betydligt långsammare än i USA.

Europeiska företag har betydligt svårare att dra nytta av digitaliseringen än vad amerikanska företag har. Det innebär att de får svårare att klara en hårdnande konkurrens. Detta enligt Deloittes senaste rapport Pan Euro Cost Survey.

Just nu pågår stora förändringar inom branscher som media, läkemedel, handel och telekom som påverkar svenska företag i grunden. Deloitte skriver att konkurrensen ökar generellt samtidigt som nya aktörer skakar om branscherna med helt nya affärsmodeller på digitala plattformar.

Enligt undersökningen planerar mer än 90 procent av de nordiska företagen i att genomföra kostnadsprogram inom de kommande två åren. Hälften av dem önskar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

ar att reducera sina organisationer och minska externa kostnader, men för att lyckas med det måste nya affärsmodeller komma på plats.

Deloitte hittar tydliga skillnader mellan USA och Europa:

I Europa är trenden processförbättringar och organisationsstukturer, medan företagen i USA är betydligt mer öppna för större förändringar i sina organisationer och för att samtidigt använda helt nya digitala lösningar. Resultatet blir att möjligheterna med ny digital teknik bara nyttjas delvis i Europa, medan effekten blir större i USA.

– Lönsamhet och konkurrens är stora drivare för svenska och nordiska bolag. Men den digitala utvecklingen uppfattas inte alltid som en möjliggörare för besparing och förändring. Problemen gäller hela Europa, även om det finns vissa regionala skillnader. Här märks skillnaderna mot amerikanska företag, kommenterar Jonas Malmlund, partner på Deloitte i ett pressmeddelande.

Deloittes undersökning visar att de flesta tillfrågade företag i Europa räknar med att minska sina samlade kostnader med tio procent eller mindre per år. Men majoriteten räknar ändå inte med att nå ända fram.


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Ny vd för Jula Logistics - ska utveckla tågterminalen

Han tar över rodret i Julas logistikbolag.

Kappahls vd får gå

Modekedjans vd tvingas bort efter oenighet. Lindex och Gina Tricots tidigare vd kliver in som tillförordnad.

Postnord + Wish = sant

Nu försvinner den kritiserade hanteringsavgiften efter nytt avtal.

Nyhetsbrev

1

Gallerix i konkurs

Går i graven ett år efter rekonstruktionen.

Arkiv

Stör inte kunderna!

Framtidstro i butikerna - e-handlare pessimistiska

Sommaren påverkar handlarnas attityder.

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Så utvecklar Kappahl Newbie

Modekedjan testar pop up-koncept för barn- och babyklädeskonceptet och bjuder även in externa varumärken.

Nike stoppar VM-landslagets skor

Clas Ohlson och Mathem fördjupar samarbete

Ikea ställer om varuhusen till e-handelslager

Böter hotar JC - igen

De tar över Grandpas lokal

Under sensommaren öppnar kläd- och restaurangkoncept på välkänd modeadress på Kungsholmen i Stockholm.

Willys intar Söder

Här är hotet mot handeln

Handelns utveckling är hotad, visar ny rapport.

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Anklagas för sexuella ofredanden – tvingas avgå

Modechefens "dåliga omdöme" blev för mycket.

Rustas grundare mottog kunglig medalj

Hyllades för "betydande insatser inom svenskt näringsliv".

Handlarnas renoveringsraseri

Kraftiga förseningar, buller och otydliga besked upprör - och sänker affärerna.

"Konceptet bygger på att sälja externa varumärken"

Premiär för H&M-gruppens nya koncept och marknadsplats Afound. Även lyxmode ryms i sortimentet. Vd:n berättar om planerna i stor intervju med Habit.

De har 1 000 nya jobb på lager

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Så ska Google sänka Amazon

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

2

Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Logistikflödet i egen regi – bygger stor anläggning i Borås

Nära dominerade i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för MQ

Julas succé - slog försäljningsrekord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18