23948sdkhjf

Mjuklandning för detaljhandeln nästa år

Den svenska detaljhandelns försäljning väntas öka med 3,5 procent 2016, 3,0 procent 2017 och 3,0 procent år 2018.

Det framgår av HUI Researchs nya konjunkturprognos.


I den senaste prognosen, i september, väntades detaljhandeln öka med 3,5 procent 2016 och med 3,5 procent 2017.


Sällanköpsvaruhandeln spås öka 4,0 procent i år, 3,0 procent nästa år och 3,0 procent år 2018. Motsvarandeutfall för dagligvaruhandeln är 2,5, 3,0 respektive 2,5 procent.


Klädhandeln spås öka med 1,5 procent i år och 2,5 procent nästa år.


Hushållens konsumtion väntas öka med 2,5 procent i år, 2,3 procent år 2017 och 2,3 procent år 2018.


BNP antas öka med 3,6 procent i år, 2,6 procent år 2017 och 2,1 procent år 2018.


"Ljummet köpsug"


– Detaljhandeln mjuklandar med ett mer ljummet köpsug under de kommande åren, enligt HUI Research. Köpkraften är uppe på en mycket hög nivå och kommer inte att kunna växa på samma sätt som tidigare, säger Michael Cronholm, som är ansvarig för konjunkturprognosen på HUI Research, vid en pressträff.


Hushållen visar tecken på att hålla hårdare i plånboken, bedömer branschorganet. Angående konsumtionsförutsättningarna för 2017 och 2018 spås att detaljhandelsutvecklingen kommer att påverkas av högre räntor, högre inflation, lägre reallöneutveckling, dämpad jobbtillväxt samt lägre befolkningstillväxt jämfört med under 2015/2016.


Om räntan går upp innebär det mindre pengar i hushållens plånböcker och mindre pengar till detaljhandeln, konstaterar Michael Cronholm.


2016 års vinnare: sporten


Bland 2016 års vinnarbranscher återfinns sport- och fritidshandeln som hade en fantastisk oktobermånad med en försäljningsökning på 9,6 procent. Hittills i år, till och med oktober, ligger branschens tillväxt på 5,2 procent.


Enligt HUI Research kan det bero på ett fortsatt växande intresse för friluftsliv och hälsa, men även på att denna sektor har blivit allt duktigare på service i butik. Servicen i klädhandeln får väldigt låga betyg om man jämför med servicen i sporthandeln, noterar Michael Cronholm. Det kan vara så att sporthandeln klarar sig bättre i konkurrensen mot e-handel genom att de har bättre service, resonerar han.


Branschen som gynnats av glasögonbidrag


En annan delbransch som har gått bra är optikhandeln som bland annat har gynnats av att landstingen numera tillhandahåller glasögonbidrag till ungdomar mellan 8-19 år.


Elektronikhandeln är den enda bransch som har tappat försäljningsmässigt hittills under året. Här tvingas HUI Research skriva ned sin prognos från 1 procents tillväxt till nolltillväxt. Bristen på nya varor är en faktor enligt branschföreträdare.


Samtidigt tror HUI Research att indikationer på väldigt hög omsättning vid Black Friday kan rädda omsättningsläget, i kombination med att julhandelsförsäljningen kan rulla på hyfsat väl.


– Det är väldigt viktiga månader för elektronikhandeln just nu, säger Michael Cronholm.


Black Friday ger rea-vana


Black Friday vänjer kunder vid att handla på rea, tror HUI Research.


– Vi spår att både klädhandeln och elektronikhandeln omsättningsmässigt räddar sig med Black Friday och mellandagsrean, säger Michael Cronholm som samtidigt konstaterar att försäljningsmarginalerna är lägre vid rea, vilket kan tynga lönsamheten.


Mer lågpris-mat


Nedrevideringen av prognosen för dagligvaruhandeln avseende 2016 hänger samman med svagare prisutveckling snarare än volymutveckling. Lågprishandeln tar allt större andel av försäljningen i sektorn.


Dagligvaruhandeln pressas samtidigt av en stark utveckling för restaurangbranschen på senare år.


– Vi går mer och mer på krogen. Vi får se vad som händer när ekonomin planas ut något. Kommer dagligvaruhandeln kunna ta tillbaka andelarna eller kommer de istället att ställa om, vilket de gör just nu, mot mer "take-away"-koncept och matkassar?, frågar sig Michael Cronholm.


Historiskt har dagligvaruhandeln varit en skattemässigt ganska vit bransch medan restaurangbranschen bedöms ha haft större andel skattefusk. På senare år har kontantanvändningen generellt minskat och kortanvändningen ökat.


Tror ni att den trenden har bidragit till de höga officiella tillväxtsiffrorna för restauranger och caféer på senare år?


– Man kan ju bara spekulera. Vi har såvitt jag vet inte gjort några mätningar på det, svarar Michael Cronholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.859