23948sdkhjf

Åhléns – dinosaurie utan framtid?

Den anrika varuhuskedjan blöder. Länge ägde man kunderna via sitt varuhusnät. När man sent omsider startat e-handel kan det vara försent... Kraven är höga.

Vid onlineshopping är det blixtsnabba beslut som gäller. Handlaren som inte uppfyller kundens alla krav klickas snabbt bort och det är ytterst osannolikt att kunden återkommer.


Mjukvaruföretget JDA håller ständigt ögonen på nätkonsumenternas beteende och efter sin genomgång av julhandeln 2016 publicerad i rapporten JDA/Centiro Christmas Customer Pulse Report 2017 som genomfördes bland fler än 2 000 svenska konsumenter över 18 år, konstaterar JDA:s Norra Europachef Johan Reventberg att  kundernas otålighet är stor:
Hela 24 procent av alla kunder bytte leverantör om webbshoppen inte var tillräckligt smidig, hade rätt pris eller erbjöd önskat betal-eller leveranssätt.
­– Det finns alltid någon e-handlare därute som är bättre, säger Johan Reventberg.
Han konstaterar att det är svårt att äga kunden på nätet.

E-handel räddar varuhus?
Handlaren har inte samma grepp om kunden som när man var den hetaste platsen i staden, säger han med referens till varuhuskedjan Åhléns, som blöder pengar och tappar i omsättning. Förra årets resultat var minus 114 miljoner kronor och sex olönsamma varuhus fick stängas.
Han ifrågasätter om varuhuskedjans e-handelssatsning kan rädda situationen.
Han framhåller att det visst kan lyckas för en fysisk spelare att vara relevant för sina kunder också på nätet. Som exempel anger han den brittiska varuhuskedjan John Lewis, som tidigt satsade på omnikanal.
De finns på flygplatser och den kund som kommer in och fastnar för en vara erbjuds hemleverans till nästa dag om så önskas var som helst i hela Europa till samma pris som i flygplatsshoppen. För varför ska man baxa med prylar i handbagaget när man kan slippa?

 

Byt affärsmodell!

John Lewis har skalat ner sina fysiska butiker och står på tå för att överträffa kundernas förväntningar på service.
Johan Reventberg menar att Åhléns mycket snabbt måste byta affärsmodell för att överleva. Åhlénsvaruhusen ute i mindre städer är inte mycket att bygga på, bedömer han.
De som tidigare var trogna kunder har vant sig vid att shoppa på nätet, och ser förmodligen ingen anledning att vända sig just till Åhléns sajt.

Agera snabbt!

Dagens handels reporter framkastar tanken Axel Johnson-gruppen skulle kunna göra Åhléns cityvaruhus i Stockholm till ett nav. Dit kommer 13 miljoner besökare varje år, många av dem från utlandet. Med en fin miljö, stort utbud och fantastisk service med personal shoppers och snabba leveranser till kundens hemadress.
– Ja, det skulle kunna fungera, men de måste agera snabbt, säger Johan Reventberg.

Källa: JDA

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063