GDPR: Datan är konsumentens egendom

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya datasäkerhetsdirektiv som införs den 25 maj 2018 vänder logiken kring datainsamlande och dataanvändning heltom. För konsumenten blir datan ett värde att kapitalisera på.

Hittills har utgångspunkten för datainsamlandet varit att det är organisationen, exempelvis en detaljhandelskedja eller en bank som samlar datan för sina egna behov. Nu är det istället kundens behov som sätts i fokus. Det säger Aage Reerslev, vd för det svenska techföretaget Wrapp.

Wrapp är en belöningstjänst som konsumenter kan koppla sina bankkort till. Utifrån köpmönster kan konsumenten få erbjudanden hos handlare som är anslutna. Hantering av kunddata är själva grunden i tjänsten.

Läs också: Ny molnplattform för bättre kundupplevelser

I debatten kring GDPR har det ibland sagts att den nya lagstiftningen skulle göra det omöjligt för handlare att belöna sina kunder med speciella erbjudanden eftersom man inte får lagra data.

Aage Reerslev förklarar att GDPR tvärtom ger möjligheter att skapa tjänster som är ännu mer konsumentnyttiga.

Vid vårt möte deltar advokaterna Joacim Johannesson och Niklas Follin från Setterwalls advokatbyrå.

Kunden äger

– Den nya lagstiftningen utgår ifrån att datan är kundens egendom, och det är detta som gör det så intressant och roligt, säger Joacim Johannesson.

GDPR innebär en skärpning av datainsamlande organisationers skyldigheter och en förstärkning av konsumenternas rättigheter, och de företag som missköter sig kommer med den nya lagstiftningen att åka på saftiga sanktionsavgifter.

Joacim Johannesson tycker dock inte att man ska fokusera på hotbilden och vidta de nödvändiga åtgärderna enbart för att undvika badwill. Snarare bör man se det som en möjlighet att skapa goodwill.

Läs också: Automatisk återbäring med ny app-tjänst

– Det viktigaste ni har är kunden och kunden kommer framöver att hävda sin rätt till sin data, säger han.

En viktig del av det nya regelverket är att kunden har rätt att få ut sin data från en aktör för att få den överförd till en annan aktör, eller att använda sina kunddata för att visa att man är en bra kund som är värd fina erbjudanden.

Niklas Follin framhåller att GDPR innehåller en riktlinje om dataportabilitet som innebär att konsumenten ska få välja vilka data man vill bjuda på, att konsumenten ska ha kontroll över sin data och att konsumenten ska kunna utöva sin konsumentmakt via sin data.

 Han menar att handelsföretagen bör ta chansen att vara innovativa.

Data är valuta

Aage Reerslev framhåller att framtidens konsumenter blir mycket mer medvetna om sitt värde.

Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

– Data blir valuta.  Den som är anonym får inte tillgång till lika fina erbjudanden eftersom handlaren inte vet kundens värde, säger han.

Han ser ett uppenbart problem i att den fysiska handeln lagrar mängder av data i disparata system, och att en del detaljhandlare kommer att få panik när slutdatum närmar sig. Det är en sak att förstå vad man ska göra, en annan sak att implementera. Data finns i dag lagrade i olika system och det tar tid att rensa upp och skapa en helhet.

Det kommer heller inte att duga att kunskapen om konsumentens rättigheter sitter för högt upp i organisationen.

Kassapersonalen som värvar en kund till kundklubben måste kunna svara på vad medlemskapet innebär och hur den data som kunden lämnar kommer att användas, säger han.

Stresstesten av systemet kommer redan den 26 maj 2018. Då kan en rad tredjepartsaktörer som Wrapp kräva ut data för konsumenters räkning.

Läs också: Bot mot GDPR-panik

– Den som då inte har systemet riggat kommer att bli ett lätt byte för mediadrev. Integritetsfrågorna kommer att vara högintressanta, spår Joacim Johannesson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

Normal öppnar nytt

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Pricer får miljonorder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.143