GDPR: Datan är konsumentens egendom

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya datasäkerhetsdirektiv som införs den 25 maj 2018 vänder logiken kring datainsamlande och dataanvändning heltom. För konsumenten blir datan ett värde att kapitalisera på.

Hittills har utgångspunkten för datainsamlandet varit att det är organisationen, exempelvis en detaljhandelskedja eller en bank som samlar datan för sina egna behov. Nu är det istället kundens behov som sätts i fokus. Det säger Aage Reerslev, vd för det svenska techföretaget Wrapp.

Wrapp är en belöningstjänst som konsumenter kan koppla sina bankkort till. Utifrån köpmönster kan konsumenten få erbjudanden hos handlare som är anslutna. Hantering av kunddata är själva grunden i tjänsten.

I debatten kring GDPR har det ibland sagts att den nya lagstiftningen skulle göra det omöjligt för handlare att belöna sina kunder med speciella erbjudanden eftersom man inte får lagra data.

Aage Reerslev förklarar att GDPR tvärtom ger möjligheter att skapa tjänster som är ännu mer konsumentnyttiga.

Vid vårt möte deltar advokaterna Joacim Johannesson och Niklas Follin från Setterwalls advokatbyrå.

Kunden äger

– Den nya lagstiftningen utgår ifrån att datan är kundens egendom, och det är detta som gör det så intressant och roligt, säger Joacim Johannesson.

GDPR innebär en skärpning av datainsamlande organisationers skyldigheter och en förstärkning av konsumenternas rättigheter, och de företag som missköter sig kommer med den nya lagstiftningen att åka på saftiga sanktionsavgifter.

Joacim Johannesson tycker dock inte att man ska fokusera på hotbilden och vidta de nödvändiga åtgärderna enbart för att undvika badwill. Snarare bör man se det som en möjlighet att skapa goodwill.

– Det viktigaste ni har är kunden och kunden kommer framöver att hävda sin rätt till sin data, säger han.

En viktig del av det nya regelverket är att kunden har rätt att få ut sin data från en aktör för att få den överförd till en annan aktör, eller att använda sina kunddata för att visa att man är en bra kund som är värd fina erbjudanden.

Niklas Follin framhåller att GDPR innehåller en riktlinje om dataportabilitet som innebär att konsumenten ska få välja vilka data man vill bjuda på, att konsumenten ska ha kontroll över sin data och att konsumenten ska kunna utöva sin konsumentmakt via sin data.

Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

 Han menar att handelsföretagen bör ta chansen att vara innovativa.

Data är valuta

Aage Reerslev framhåller att framtidens konsumenter blir mycket mer medvetna om sitt värde.

– Data blir valuta.  Den som är anonym får inte tillgång till lika fina erbjudanden eftersom handlaren inte vet kundens värde, säger han.

Han ser ett uppenbart problem i att den fysiska handeln lagrar mängder av data i disparata system, och att en del detaljhandlare kommer att få panik när slutdatum närmar sig. Det är en sak att förstå vad man ska göra, en annan sak att implementera. Data finns i dag lagrade i olika system och det tar tid att rensa upp och skapa en helhet.

Det kommer heller inte att duga att kunskapen om konsumentens rättigheter sitter för högt upp i organisationen.

Läs också: Bot mot GDPR-panik

Kassapersonalen som värvar en kund till kundklubben måste kunna svara på vad medlemskapet innebär och hur den data som kunden lämnar kommer att användas, säger han.

Stresstesten av systemet kommer redan den 26 maj 2018. Då kan en rad tredjepartsaktörer som Wrapp kräva ut data för konsumenters räkning.

– Den som då inte har systemet riggat kommer att bli ett lätt byte för mediadrev. Integritetsfrågorna kommer att vara högintressanta, spår Joacim Johannesson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kronans Apotek öppnar nytt

Säger nej till Black Friday

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Arkiv

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125