GDPR: Datan är konsumentens egendom

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya datasäkerhetsdirektiv som införs den 25 maj 2018 vänder logiken kring datainsamlande och dataanvändning heltom. För konsumenten blir datan ett värde att kapitalisera på.

Hittills har utgångspunkten för datainsamlandet varit att det är organisationen, exempelvis en detaljhandelskedja eller en bank som samlar datan för sina egna behov. Nu är det istället kundens behov som sätts i fokus. Det säger Aage Reerslev, vd för det svenska techföretaget Wrapp.

Wrapp är en belöningstjänst som konsumenter kan koppla sina bankkort till. Utifrån köpmönster kan konsumenten få erbjudanden hos handlare som är anslutna. Hantering av kunddata är själva grunden i tjänsten.

I debatten kring GDPR har det ibland sagts att den nya lagstiftningen skulle göra det omöjligt för handlare att belöna sina kunder med speciella erbjudanden eftersom man inte får lagra data.

Aage Reerslev förklarar att GDPR tvärtom ger möjligheter att skapa tjänster som är ännu mer konsumentnyttiga.

Vid vårt möte deltar advokaterna Joacim Johannesson och Niklas Follin från Setterwalls advokatbyrå.

Kunden äger

– Den nya lagstiftningen utgår ifrån att datan är kundens egendom, och det är detta som gör det så intressant och roligt, säger Joacim Johannesson.

GDPR innebär en skärpning av datainsamlande organisationers skyldigheter och en förstärkning av konsumenternas rättigheter, och de företag som missköter sig kommer med den nya lagstiftningen att åka på saftiga sanktionsavgifter.

Joacim Johannesson tycker dock inte att man ska fokusera på hotbilden och vidta de nödvändiga åtgärderna enbart för att undvika badwill. Snarare bör man se det som en möjlighet att skapa goodwill.

– Det viktigaste ni har är kunden och kunden kommer framöver att hävda sin rätt till sin data, säger han.

En viktig del av det nya regelverket är att kunden har rätt att få ut sin data från en aktör för att få den överförd till en annan aktör, eller att använda sina kunddata för att visa att man är en bra kund som är värd fina erbjudanden.

Niklas Follin framhåller att GDPR innehåller en riktlinje om dataportabilitet som innebär att konsumenten ska få välja vilka data man vill bjuda på, att konsumenten ska ha kontroll över sin data och att konsumenten ska kunna utöva sin konsumentmakt via sin data.

Läs också: Automatisk återbäring med ny app-tjänst

 Han menar att handelsföretagen bör ta chansen att vara innovativa.

Data är valuta

Aage Reerslev framhåller att framtidens konsumenter blir mycket mer medvetna om sitt värde.

– Data blir valuta.  Den som är anonym får inte tillgång till lika fina erbjudanden eftersom handlaren inte vet kundens värde, säger han.

Han ser ett uppenbart problem i att den fysiska handeln lagrar mängder av data i disparata system, och att en del detaljhandlare kommer att få panik när slutdatum närmar sig. Det är en sak att förstå vad man ska göra, en annan sak att implementera. Data finns i dag lagrade i olika system och det tar tid att rensa upp och skapa en helhet.

Det kommer heller inte att duga att kunskapen om konsumentens rättigheter sitter för högt upp i organisationen.

Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

Kassapersonalen som värvar en kund till kundklubben måste kunna svara på vad medlemskapet innebär och hur den data som kunden lämnar kommer att användas, säger han.

Stresstesten av systemet kommer redan den 26 maj 2018. Då kan en rad tredjepartsaktörer som Wrapp kräva ut data för konsumenters räkning.

– Den som då inte har systemet riggat kommer att bli ett lätt byte för mediadrev. Integritetsfrågorna kommer att vara högintressanta, spår Joacim Johannesson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Här öppnar Lyko

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.177