GDPR: Datan är konsumentens egendom

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya datasäkerhetsdirektiv som införs den 25 maj 2018 vänder logiken kring datainsamlande och dataanvändning heltom. För konsumenten blir datan ett värde att kapitalisera på.

Hittills har utgångspunkten för datainsamlandet varit att det är organisationen, exempelvis en detaljhandelskedja eller en bank som samlar datan för sina egna behov. Nu är det istället kundens behov som sätts i fokus. Det säger Aage Reerslev, vd för det svenska techföretaget Wrapp.

Wrapp är en belöningstjänst som konsumenter kan koppla sina bankkort till. Utifrån köpmönster kan konsumenten få erbjudanden hos handlare som är anslutna. Hantering av kunddata är själva grunden i tjänsten.

I debatten kring GDPR har det ibland sagts att den nya lagstiftningen skulle göra det omöjligt för handlare att belöna sina kunder med speciella erbjudanden eftersom man inte får lagra data.

Aage Reerslev förklarar att GDPR tvärtom ger möjligheter att skapa tjänster som är ännu mer konsumentnyttiga.

Vid vårt möte deltar advokaterna Joacim Johannesson och Niklas Follin från Setterwalls advokatbyrå.

Kunden äger

– Den nya lagstiftningen utgår ifrån att datan är kundens egendom, och det är detta som gör det så intressant och roligt, säger Joacim Johannesson.

GDPR innebär en skärpning av datainsamlande organisationers skyldigheter och en förstärkning av konsumenternas rättigheter, och de företag som missköter sig kommer med den nya lagstiftningen att åka på saftiga sanktionsavgifter.

Joacim Johannesson tycker dock inte att man ska fokusera på hotbilden och vidta de nödvändiga åtgärderna enbart för att undvika badwill. Snarare bör man se det som en möjlighet att skapa goodwill.

– Det viktigaste ni har är kunden och kunden kommer framöver att hävda sin rätt till sin data, säger han.

En viktig del av det nya regelverket är att kunden har rätt att få ut sin data från en aktör för att få den överförd till en annan aktör, eller att använda sina kunddata för att visa att man är en bra kund som är värd fina erbjudanden.

Niklas Follin framhåller att GDPR innehåller en riktlinje om dataportabilitet som innebär att konsumenten ska få välja vilka data man vill bjuda på, att konsumenten ska ha kontroll över sin data och att konsumenten ska kunna utöva sin konsumentmakt via sin data.

Läs också: Twilfit kliver in i framtiden

 Han menar att handelsföretagen bör ta chansen att vara innovativa.

Data är valuta

Aage Reerslev framhåller att framtidens konsumenter blir mycket mer medvetna om sitt värde.

– Data blir valuta.  Den som är anonym får inte tillgång till lika fina erbjudanden eftersom handlaren inte vet kundens värde, säger han.

Han ser ett uppenbart problem i att den fysiska handeln lagrar mängder av data i disparata system, och att en del detaljhandlare kommer att få panik när slutdatum närmar sig. Det är en sak att förstå vad man ska göra, en annan sak att implementera. Data finns i dag lagrade i olika system och det tar tid att rensa upp och skapa en helhet.

Det kommer heller inte att duga att kunskapen om konsumentens rättigheter sitter för högt upp i organisationen.

Läs också: Bot mot GDPR-panik

Kassapersonalen som värvar en kund till kundklubben måste kunna svara på vad medlemskapet innebär och hur den data som kunden lämnar kommer att användas, säger han.

Stresstesten av systemet kommer redan den 26 maj 2018. Då kan en rad tredjepartsaktörer som Wrapp kräva ut data för konsumenters räkning.

– Den som då inte har systemet riggat kommer att bli ett lätt byte för mediadrev. Integritetsfrågorna kommer att vara högintressanta, spår Joacim Johannesson.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Arkiv

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

Paynova börjar med fakturor

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

Ica startar digital innovationshubb

Icagruppen vässar sin digitala profil genom att dra i gång innovationshubben Icax.

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Smarta glasögon en framgång på lagret

Glasögonskärmar ökade produktiviteten för DHL.

Trögt för Lindex

Modekedjans omsättning minskade under andra kvartalet. Nu väntar kostnadsbesparingar under 2017 och stängningar av butiker.

Apoteksgruppen ökar

Utmanande kvartal för Odd Molly

Omsättningen ökade men resultatet minskade för modebolaget under andra kvartalet.Tillväxten sker framförallt i egna kanaler och nu väntar ny kollektionsstrategi.

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Näthandel kan vara bra för hälsan

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

My Dentist växer vidare

Hastigt vd-byte i apotekskedja

Ica sålde bra under juli

Sänd till en kollega

0.177