23948sdkhjf

Bot mot GDPR-panik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett verktyg som nosar upp personuppgifter i stora datamängder är vad som behövs i GDPR-panikens tid.

EU:s dataskyddsdirektiv GDPR är en global fråga som berör alla företag och organisationer som handlar eller har annat samarbete med organisationer i europeiska länder.

Läs också: Butiker måste informera om vem som filmar

Det framhåller Cecily Hofftiz, GDPR-expert på analysföretaget SAS Institute. Hon deltog nyligen på SAS Global Forum i Orlando, Florida för att tala om hur man ska kunna få ordning på all data inför den 25 maj 2018 då direktivet träder i kraft fullt ut.

För det första behöver man söka igenom systemen identifiera och hitta det som kan klassas som personlig data, säger hon.

Hon går in på en server, som visar upp en mängd olika mappar med meningslösa etiketter på.Var kan döljas här? Det visar sig snart. Cecily Hoffritz demonstrerar ett verktyg som snabbt sniffar igenom röran av filer. Danska försäkringsnummer, adresser till villaägare i ett visst område och patientjournaler nosas upp.

Att gå igenom dessa datamängder ”för hand” inom den begränsade tid som står till buds ter sig närmast ogörligt. Verktyget sparar enormt många arbetstimmar. Stora databaser kan gås igenom på några minuter. Det går också att snabbt söka igenom mängder av ostrukturerad data exempelvis flöden i sociala medier som enligt GDPR också är att betrakta som personuppgifter.

När man spårat upp och identifierat all data är det dags att bestämma vad som ska ske med datan. Sparas eller tas bort? Och om den ska sparas – vad ska den användas till?

Läs också: Branschen som får GDPR-kritik

Enligt GDPR får man bara spara data om det finns ett bestämt syfte. Den som tillhandahållit datan, exempelvis en konsument eller en patient, är att betrakta som ”ägare” till datan, och därför måste datan sparas på ett sådant sätt att den går snabbt att ta fram och lämna ut eller radera.

Den data som sparas ska också skyddas mot hackerattacker, så den inte kommer på avvägar.

Några dagar efter intervjun briserar en bomb i svenska medier – ett enormt globalt dataintrång har avslöjats, troligen orkestrerat av kinesiska intressen. Massor av data har stulits under ett par års tid, och attackerna är så sofistikerade att många företag inte ens märkt att de attackerats eller utnyttjats.Svenska och internationella experter framhåller att denna stora cyberattack möjliggjorts av att de säkerhetssystem som funnits kring datan bygger på ett föråldrat säkerhetstänk med så kallade brandväggar. Dessa brandväggar är i dag fulla av hål eftersom arbetskraften blir allt mer mobil, medan säkerhetstänkandet bygger på att medarbetarna sitter kvar på sina kontor bakom brandväggarna.

SAS Institute och många andra företag bygger sina datasäkerhetssystem efter nya principer – där varje objekt skyddas för sig, och där ett intrång kan upptäckas snabbt.

Läs också: Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Cecily Hoffritz vlll ingjuta hopp i alla som känner att GDPR och säkerhetsfrågorna verkar för stora och komplicerade att greppa:

– Var tacksamma över att GDPR äntligen kommer på plats! Att anpassa företaget till den nya ordningen  är inte något som man ska göra bara för att slippa åka på saftiga böter. Se det i stället som en möjlighet att skapa ett starkare kundförtroende. Att ha rätt data, lätt åtkomligt, är kostnadseffektivt, arbetsbesparande och ger möjlighet att serva kunderna på ett mycket mer kompetent sätt, säger hon.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade centrumlägen.

Nu släpps Coops nya app

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Handeln skuggades under en dag

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handlarna tror på julen

Arkiv

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Packat och klart på 59 sekunder

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Torkan slår mot julgranarna

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Ytterligare en Ica-butik upphör

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

På nytt jobb
Lämnar Kappahl för Nelly

Går till tjänsten som inköpschef hos e-handlaren.

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Konkurserna minskar

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195