Bot mot GDPR-panik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett verktyg som nosar upp personuppgifter i stora datamängder är vad som behövs i GDPR-panikens tid.

EU:s dataskyddsdirektiv GDPR är en global fråga som berör alla företag och organisationer som handlar eller har annat samarbete med organisationer i europeiska länder.

Det framhåller Cecily Hofftiz, GDPR-expert på analysföretaget SAS Institute. Hon deltog nyligen på SAS Global Forum i Orlando, Florida för att tala om hur man ska kunna få ordning på all data inför den 25 maj 2018 då direktivet träder i kraft fullt ut.

För det första behöver man söka igenom systemen identifiera och hitta det som kan klassas som personlig data, säger hon.

Hon går in på en server, som visar upp en mängd olika mappar med meningslösa etiketter på.Var kan döljas här? Det visar sig snart. Cecily Hoffritz demonstrerar ett verktyg som snabbt sniffar igenom röran av filer. Danska försäkringsnummer, adresser till villaägare i ett visst område och patientjournaler nosas upp.

Läs också: Dyrt när sajten går ner

Att gå igenom dessa datamängder ”för hand” inom den begränsade tid som står till buds ter sig närmast ogörligt. Verktyget sparar enormt många arbetstimmar. Stora databaser kan gås igenom på några minuter. Det går också att snabbt söka igenom mängder av ostrukturerad data exempelvis flöden i sociala medier som enligt GDPR också är att betrakta som personuppgifter.

När man spårat upp och identifierat all data är det dags att bestämma vad som ska ske med datan. Sparas eller tas bort? Och om den ska sparas – vad ska den användas till?

Enligt GDPR får man bara spara data om det finns ett bestämt syfte. Den som tillhandahållit datan, exempelvis en konsument eller en patient, är att betrakta som ”ägare” till datan, och därför måste datan sparas på ett sådant sätt att den går snabbt att ta fram och lämna ut eller radera.

Läs också: Twilfit kliver in i framtiden

Den data som sparas ska också skyddas mot hackerattacker, så den inte kommer på avvägar.

Några dagar efter intervjun briserar en bomb i svenska medier – ett enormt globalt dataintrång har avslöjats, troligen orkestrerat av kinesiska intressen. Massor av data har stulits under ett par års tid, och attackerna är så sofistikerade att många företag inte ens märkt att de attackerats eller utnyttjats.Svenska och internationella experter framhåller att denna stora cyberattack möjliggjorts av att de säkerhetssystem som funnits kring datan bygger på ett föråldrat säkerhetstänk med så kallade brandväggar. Dessa brandväggar är i dag fulla av hål eftersom arbetskraften blir allt mer mobil, medan säkerhetstänkandet bygger på att medarbetarna sitter kvar på sina kontor bakom brandväggarna.

SAS Institute och många andra företag bygger sina datasäkerhetssystem efter nya principer – där varje objekt skyddas för sig, och där ett intrång kan upptäckas snabbt.

Cecily Hoffritz vlll ingjuta hopp i alla som känner att GDPR och säkerhetsfrågorna verkar för stora och komplicerade att greppa:

– Var tacksamma över att GDPR äntligen kommer på plats! Att anpassa företaget till den nya ordningen  är inte något som man ska göra bara för att slippa åka på saftiga böter. Se det i stället som en möjlighet att skapa ett starkare kundförtroende. Att ha rätt data, lätt åtkomligt, är kostnadseffektivt, arbetsbesparande och ger möjlighet att serva kunderna på ett mycket mer kompetent sätt, säger hon.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.16