Bot mot GDPR-panik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett verktyg som nosar upp personuppgifter i stora datamängder är vad som behövs i GDPR-panikens tid.

EU:s dataskyddsdirektiv GDPR är en global fråga som berör alla företag och organisationer som handlar eller har annat samarbete med organisationer i europeiska länder.

Det framhåller Cecily Hofftiz, GDPR-expert på analysföretaget SAS Institute. Hon deltog nyligen på SAS Global Forum i Orlando, Florida för att tala om hur man ska kunna få ordning på all data inför den 25 maj 2018 då direktivet träder i kraft fullt ut.

För det första behöver man söka igenom systemen identifiera och hitta det som kan klassas som personlig data, säger hon.

Hon går in på en server, som visar upp en mängd olika mappar med meningslösa etiketter på.Var kan döljas här? Det visar sig snart. Cecily Hoffritz demonstrerar ett verktyg som snabbt sniffar igenom röran av filer. Danska försäkringsnummer, adresser till villaägare i ett visst område och patientjournaler nosas upp.

Läs också: GDPR: Datan är konsumentens egendom

Att gå igenom dessa datamängder ”för hand” inom den begränsade tid som står till buds ter sig närmast ogörligt. Verktyget sparar enormt många arbetstimmar. Stora databaser kan gås igenom på några minuter. Det går också att snabbt söka igenom mängder av ostrukturerad data exempelvis flöden i sociala medier som enligt GDPR också är att betrakta som personuppgifter.

När man spårat upp och identifierat all data är det dags att bestämma vad som ska ske med datan. Sparas eller tas bort? Och om den ska sparas – vad ska den användas till?

Enligt GDPR får man bara spara data om det finns ett bestämt syfte. Den som tillhandahållit datan, exempelvis en konsument eller en patient, är att betrakta som ”ägare” till datan, och därför måste datan sparas på ett sådant sätt att den går snabbt att ta fram och lämna ut eller radera.

Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

Den data som sparas ska också skyddas mot hackerattacker, så den inte kommer på avvägar.

Några dagar efter intervjun briserar en bomb i svenska medier – ett enormt globalt dataintrång har avslöjats, troligen orkestrerat av kinesiska intressen. Massor av data har stulits under ett par års tid, och attackerna är så sofistikerade att många företag inte ens märkt att de attackerats eller utnyttjats.Svenska och internationella experter framhåller att denna stora cyberattack möjliggjorts av att de säkerhetssystem som funnits kring datan bygger på ett föråldrat säkerhetstänk med så kallade brandväggar. Dessa brandväggar är i dag fulla av hål eftersom arbetskraften blir allt mer mobil, medan säkerhetstänkandet bygger på att medarbetarna sitter kvar på sina kontor bakom brandväggarna.

SAS Institute och många andra företag bygger sina datasäkerhetssystem efter nya principer – där varje objekt skyddas för sig, och där ett intrång kan upptäckas snabbt.

Cecily Hoffritz vlll ingjuta hopp i alla som känner att GDPR och säkerhetsfrågorna verkar för stora och komplicerade att greppa:

– Var tacksamma över att GDPR äntligen kommer på plats! Att anpassa företaget till den nya ordningen  är inte något som man ska göra bara för att slippa åka på saftiga böter. Se det i stället som en möjlighet att skapa ett starkare kundförtroende. Att ha rätt data, lätt åtkomligt, är kostnadseffektivt, arbetsbesparande och ger möjlighet att serva kunderna på ett mycket mer kompetent sätt, säger hon.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.218