Bot mot GDPR-panik

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Ett verktyg som nosar upp personuppgifter i stora datamängder är vad som behövs i GDPR-panikens tid.

EU:s dataskyddsdirektiv GDPR är en global fråga som berör alla företag och organisationer som handlar eller har annat samarbete med organisationer i europeiska länder.

Läs också: Ny molnplattform för bättre kundupplevelser

Det framhåller Cecily Hofftiz, GDPR-expert på analysföretaget SAS Institute. Hon deltog nyligen på SAS Global Forum i Orlando, Florida för att tala om hur man ska kunna få ordning på all data inför den 25 maj 2018 då direktivet träder i kraft fullt ut.

För det första behöver man söka igenom systemen identifiera och hitta det som kan klassas som personlig data, säger hon.

Hon går in på en server, som visar upp en mängd olika mappar med meningslösa etiketter på.Var kan döljas här? Det visar sig snart. Cecily Hoffritz demonstrerar ett verktyg som snabbt sniffar igenom röran av filer. Danska försäkringsnummer, adresser till villaägare i ett visst område och patientjournaler nosas upp.

Att gå igenom dessa datamängder ”för hand” inom den begränsade tid som står till buds ter sig närmast ogörligt. Verktyget sparar enormt många arbetstimmar. Stora databaser kan gås igenom på några minuter. Det går också att snabbt söka igenom mängder av ostrukturerad data exempelvis flöden i sociala medier som enligt GDPR också är att betrakta som personuppgifter.

När man spårat upp och identifierat all data är det dags att bestämma vad som ska ske med datan. Sparas eller tas bort? Och om den ska sparas – vad ska den användas till?

Läs också: Tusentals mindre företag missar lagen

Enligt GDPR får man bara spara data om det finns ett bestämt syfte. Den som tillhandahållit datan, exempelvis en konsument eller en patient, är att betrakta som ”ägare” till datan, och därför måste datan sparas på ett sådant sätt att den går snabbt att ta fram och lämna ut eller radera.

Den data som sparas ska också skyddas mot hackerattacker, så den inte kommer på avvägar.

Några dagar efter intervjun briserar en bomb i svenska medier – ett enormt globalt dataintrång har avslöjats, troligen orkestrerat av kinesiska intressen. Massor av data har stulits under ett par års tid, och attackerna är så sofistikerade att många företag inte ens märkt att de attackerats eller utnyttjats.Svenska och internationella experter framhåller att denna stora cyberattack möjliggjorts av att de säkerhetssystem som funnits kring datan bygger på ett föråldrat säkerhetstänk med så kallade brandväggar. Dessa brandväggar är i dag fulla av hål eftersom arbetskraften blir allt mer mobil, medan säkerhetstänkandet bygger på att medarbetarna sitter kvar på sina kontor bakom brandväggarna.

SAS Institute och många andra företag bygger sina datasäkerhetssystem efter nya principer – där varje objekt skyddas för sig, och där ett intrång kan upptäckas snabbt.

Läs också: GDPR: Datan är konsumentens egendom

Cecily Hoffritz vlll ingjuta hopp i alla som känner att GDPR och säkerhetsfrågorna verkar för stora och komplicerade att greppa:

– Var tacksamma över att GDPR äntligen kommer på plats! Att anpassa företaget till den nya ordningen  är inte något som man ska göra bara för att slippa åka på saftiga böter. Se det i stället som en möjlighet att skapa ett starkare kundförtroende. Att ha rätt data, lätt åtkomligt, är kostnadseffektivt, arbetsbesparande och ger möjlighet att serva kunderna på ett mycket mer kompetent sätt, säger hon.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

De planerar expansion i Sverige

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Pricer får miljonorder

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134