Svenskt Tenn relevant för nya kunder

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Med en helt ny hemsida strömmar nya besökare till Svenskt Tenn för att inspireras och handla. De stannar längre och handlar mer.


– Det här är ett sätt för oss att förvalta arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank i tiden, säger Svenskt Tenns marknadschef Thommy Bindefeld.

Svenskt Tenn vilar på traditionens grund, men har också som uttalat mål att vara relevant nutida.
Redan 2009 startade man en webbsida med möjlighet att handla online.
– Vi ska balansera vår roll som kulturinstitution med att vara ett kommersiellt företag, säger Thommy Bindefeld.

I höstas var det dags för en ny giv när Thommy Bindefeld tryckte på startknappen för den nya hemsidan, som omfattar såväl en nätbutik som en ”magasinsdel” med inspiration.
Redan de tre första månaderna gick antalet besökare upp med 20 procent och antalet köp ökade med 17 procent.
– Vi såg direkt ett ökat antal besökare, de stannar längre och läser mera – speciellt besökare över 35, säger Thommy Bindefeld.

De flesta besökare går in via mobilen, men köpen slutförs oftast via datorn.
Besökarna kommer överallt ifrån, med betoning på huvudmarknaderna Sverige, Storbritannien, Tyskland/Österrike och USA. Hemsidan finns på svenska och engelska.
– Den nya e-butiken är ett sätt för oss att nå en större och mer internationell publik, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Men allra flest e-handelskunder har vi faktiskt i Stockholm.

Nytt grepp
Svensk Tenn har bara en fysisk butik, och så kommer det att förbli. Men i samband med Josef Frank-utställningen i Wien hösten 2015-sommaren 2016, som nu också finns på ArkDes i Stockholm, prövade Svensk Tenn ett nytt grepp.
Läs också: Ledare: Internationell inspiration för 2017

– Då öppnade vi en pop up-butik i Wien under tre månader. Vi ville visa att Josef Franks design inte bara är något som man ser på museum, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Vi kommer fortsätta att göra sådana här nedslag, när vi kan få en koppling mellan det historiska, kulturella och kommersiella.

Den nya webblösningen utgår från mobilen och är tänkt att vara en grundkonstruktion som ska kunna finnas med länge, och både vara lätthanterlig och tillåta förändring.
– Grunderna var en befintlig plattform, men utifrån den är varenda modul på hemsidan ”skräddarsydd” för våra behov, säger Thommy Bindefeld.
Så har mycket omsorg lagts ner på att föremålen avbildas på ett rättvisande sätt, vilket var en utmaning eftersom formaten är så olika: från små ljusstakar till jättestora soffor.
Chattfunktionen har gjorts tydligare och utökats. Hos Svenskt Tenn kan man inte bara köpa färdiga varor utan också möbler som kläs med tyg efter val.
– Även sådana beställningar kan göras via chatten. Det blir en nära dialog med kunden, där kundtjänstmedarbetare också kan visa bilder i chatten, säger Thommy Bindefeld.

Insta ökar
Svenskt Tenns uppgradering på hemsidan följs åt av motsvarande på Instagram. Varumärket har i flera år varit aktivt på Facebook. Här ser man nu en avtagande ökningstakt, till förmån för Instagram.
Nytt sedan någon månad tillbaka är att Svenskt Tenn finns på Instashop, så att den som letar upp märket på Instagram kan klicka sig vidare direkt till e-butiken.

Svenskt Tenn kräver ingen inloggning av sina kunder och har ingen kundklubb.
– Vi känner att vi vill vara helt öppna, tillgängliga och inkluderande. De som vill följa oss nära kan prenumerera på vårt nyhetsbrev en gång i veckan.
Thommy Bindefeld känner inte att kunderna blivit mer otåliga kring leveranshastigheten.
– Snarare tycker jag mig se en ökad förståelse för att allt hantverk tar tid, att blåsa en glasvas eller väva en matta tar sina timmar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.186