Svenskt Tenn relevant för nya kunder

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Med en helt ny hemsida strömmar nya besökare till Svenskt Tenn för att inspireras och handla. De stannar längre och handlar mer.


– Det här är ett sätt för oss att förvalta arvet efter Estrid Ericson och Josef Frank i tiden, säger Svenskt Tenns marknadschef Thommy Bindefeld.

Svenskt Tenn vilar på traditionens grund, men har också som uttalat mål att vara relevant nutida.
Redan 2009 startade man en webbsida med möjlighet att handla online.
– Vi ska balansera vår roll som kulturinstitution med att vara ett kommersiellt företag, säger Thommy Bindefeld.

I höstas var det dags för en ny giv när Thommy Bindefeld tryckte på startknappen för den nya hemsidan, som omfattar såväl en nätbutik som en ”magasinsdel” med inspiration.
Redan de tre första månaderna gick antalet besökare upp med 20 procent och antalet köp ökade med 17 procent.
– Vi såg direkt ett ökat antal besökare, de stannar längre och läser mera – speciellt besökare över 35, säger Thommy Bindefeld.

De flesta besökare går in via mobilen, men köpen slutförs oftast via datorn.
Besökarna kommer överallt ifrån, med betoning på huvudmarknaderna Sverige, Storbritannien, Tyskland/Österrike och USA. Hemsidan finns på svenska och engelska.
– Den nya e-butiken är ett sätt för oss att nå en större och mer internationell publik, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Men allra flest e-handelskunder har vi faktiskt i Stockholm.

Nytt grepp
Svensk Tenn har bara en fysisk butik, och så kommer det att förbli. Men i samband med Josef Frank-utställningen i Wien hösten 2015-sommaren 2016, som nu också finns på ArkDes i Stockholm, prövade Svensk Tenn ett nytt grepp.
Läs också: Anrikt inredningsföretag öppnar sömnadsateljé

– Då öppnade vi en pop up-butik i Wien under tre månader. Vi ville visa att Josef Franks design inte bara är något som man ser på museum, säger Thommy Bindefeld och fortsätter:
– Vi kommer fortsätta att göra sådana här nedslag, när vi kan få en koppling mellan det historiska, kulturella och kommersiella.

Den nya webblösningen utgår från mobilen och är tänkt att vara en grundkonstruktion som ska kunna finnas med länge, och både vara lätthanterlig och tillåta förändring.
– Grunderna var en befintlig plattform, men utifrån den är varenda modul på hemsidan ”skräddarsydd” för våra behov, säger Thommy Bindefeld.
Så har mycket omsorg lagts ner på att föremålen avbildas på ett rättvisande sätt, vilket var en utmaning eftersom formaten är så olika: från små ljusstakar till jättestora soffor.
Läs också: Ledare: Internationell inspiration för 2017

Chattfunktionen har gjorts tydligare och utökats. Hos Svenskt Tenn kan man inte bara köpa färdiga varor utan också möbler som kläs med tyg efter val.
– Även sådana beställningar kan göras via chatten. Det blir en nära dialog med kunden, där kundtjänstmedarbetare också kan visa bilder i chatten, säger Thommy Bindefeld.

Insta ökar
Svenskt Tenns uppgradering på hemsidan följs åt av motsvarande på Instagram. Varumärket har i flera år varit aktivt på Facebook. Här ser man nu en avtagande ökningstakt, till förmån för Instagram.
Nytt sedan någon månad tillbaka är att Svenskt Tenn finns på Instashop, så att den som letar upp märket på Instagram kan klicka sig vidare direkt till e-butiken.

Svenskt Tenn kräver ingen inloggning av sina kunder och har ingen kundklubb.
– Vi känner att vi vill vara helt öppna, tillgängliga och inkluderande. De som vill följa oss nära kan prenumerera på vårt nyhetsbrev en gång i veckan.
Thommy Bindefeld känner inte att kunderna blivit mer otåliga kring leveranshastigheten.
– Snarare tycker jag mig se en ökad förståelse för att allt hantverk tar tid, att blåsa en glasvas eller väva en matta tar sina timmar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Bygghemma köper möbelföretag

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

"Parfymindustrin är förlegad"

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

Nyhetsbrev

Joakim Hansson blir vd

Arkiv

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Morakniv växer i rekordtakt

Modeföretag satsar på Green Friday

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Premiär för Kicks nya e-handel

Därför ska du investera i Stockholm

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Jula öppnar nytt varuhus

Intersport pudlar om kampanj

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Lanserar egendesignad elcykel

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Fortsatt dystert för Lindex

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127