23948sdkhjf

Mössan på plats när studenten ska firas

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Studentmössa, klänning och kostym är viktigaste inköpen inför studentfirandet.

Totalt uppskattar studenterna att de kommer att lägga cirka 5 300 kronor på sina inköp i handeln inför studenten. Och det är lika vanligt att inköpen görs i fysisk butik som på nätet. Det visar Svensk Handels studentrapport för 2017.  

Studentmössans roll i samband med firandet är ohotad, nästan samtliga studenter (95 procent) planerar att köpa en studentmössa. Dessutom planerar nio av tio att köpa en klänning eller studentkostym, i genomsnitt lägger de cirka 2 000 kronor på köpet.

– Enligt de blivande studenterna har studentmössan, klänningen och kostymen en självklar plats i firandet. Studentfirandet är traditionsbundet och studenten är en milstolpe som är värd att fira, säger Johan Davidson, chefsstrateg på Svensk Handel.

Kvalitet, service och pris viktigast

Utöver studentkläderna inhandlas även presenter och kläder till studentskivor. Kvalitet, service och pris är viktigaste faktorerna när inköpen görs. Men även hållbarhet – lite drygt varannan student (56 procent) anger att det är viktigt att varorna är tillverkade på ett hållbart sätt.

Tre av fyra studenter (73 procent) planerar att sommarjobba direkt efter studenten. Dessutom väntas nästan fjärde person väntas få sitt första jobb i handeln.

– Det är handeln som kommer att erbjuda entrébiljetten in till arbetsmarknaden för många av de studenter som nu lämnar gymnasiet, säger Johan Davidson.   

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Nyhetsbrev

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Arkiv

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Premiär för Butterick's i köpcentrum

Odd Molly-ägda Used By slås ihop med Yaytrade

Transaktionen värderar Odd Mollys second hand-bolag till 27 miljoner kronor.

Footway köper upp Solestory

Zalando knyter till sig Arket

Ökning för Clas Ohlson: ”Tydligt att vi träffat rätt”

Clas Ohlsons försäljning ökade med 5 procent i juni.

På nytt jobb
Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Willys och Hemköp franchise ångar på – kraftigt tapp för Snabbgross

Drömkvartal för Byggmax – corona och tidig vår eldade på försäljningen

Kunderna fick inte nog av hemmafixandet.

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.113