23948sdkhjf

Dyrt när sajten går ner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När systemet går ner gäller det att snabbt återvinna sin data och att få upp systemet igen. För varje minut tappar företaget pengar.

Företagens data hotas från många håll. Rena hackerattacker, en misslyckad uppdatering, brand eller stöld av viktig utrustning kan leda till att data försvinner.


– Visst är det viktigt och självklart att ha effektiva brandväggar, men man måste också ägna mycket tanke åt vad som händer när företaget har drabbats av en olycka, säger

Läs också: Bot mot GDPR-panikVictor Engelbrecht Dohlmann på nätsäkerhetsföretaget Veeam.


För brandväggar kommer att forceras hur bra skydd man än har, säger han.
Han förklarar att två åtgärder är nödvändiga om tiden en sajt ligger nere ska kunna minimeras. Dels behöver man se till att all data är åtkomlig och möjlig att rekonstruera, dels bör datan vara separerad så att hackerattacker och liknande får minimal skadeverkan.


Han anser det mycket märkligt att det talas så lite och tänks så sällan på hur företagen ska skydda sin data.

Läs också: Ny jätteattack av skadlig kod


Veeam gör en omfattande årlig undersökning av hur det står till med säkerheten i amerikanska och europeiska företag. Den visar stora brister – när systemen går ner tar det i genomsnitt tre timmar att återställa dem, och företagen i undersökningen förlorar i snitt 21.8 miljoner dollar per år på att systemen går ner. Ett systemhaveri hos en e-handlare kan få stora skadeverkningar – det går inte att genomföra affärer och kunderna kan bli så sura att de omedelbart vänder sig till en konkurrent för att kanske inte återkomma.


Vad värre är – 27 procent av all data tappas helt.


Företagen är medvetna om problemet – men endast 15 procent av de tillfrågade företagsledarna uppgav att de var trygga med hur deras data skyddades.
­–Sedan 2010 har Veeam haft som basstandard att all data snabbt ska kunna återställas. I dag tar det 15 minuter att återställa data efter en incident, men innan året är slut kommer vi ha ett nytt system som gör det möjligt att rekonstruera ett företags data på några sekunder, säger Victor Engelbrecht Dohlmann.


Segmentering är också viktig. Om en enhet exempelvis blir infekterad av en skadlig kod, är det viktigt  att koden inte kan spridas till allt innanför brandväggen.


Segmentering innebär att man delar upp datan i olika enheter som inte har förbindelse sinsemellan. På det sättet kan man begränsa skadorna, men det gör också att man kan förvara backupfiler i ett annat segment. Om enhet A är utslagen ska det alltså gå att driva företaget från segment C eller D, säger han.


Men det gäller också att back-upen tas med tät frekvens. Undersökningen visar att företagen accepterar att förlora data från de senaste 72 minuterna, men i snitt backar man inte upp oftare än var 127:e minut.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154