Dyrt när sajten går ner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När systemet går ner gäller det att snabbt återvinna sin data och att få upp systemet igen. För varje minut tappar företaget pengar.

Företagens data hotas från många håll. Rena hackerattacker, en misslyckad uppdatering, brand eller stöld av viktig utrustning kan leda till att data försvinner.


– Visst är det viktigt och självklart att ha effektiva brandväggar, men man måste också ägna mycket tanke åt vad som händer när företaget har drabbats av en olycka, säger

Läs också: Bot mot GDPR-panikVictor Engelbrecht Dohlmann på nätsäkerhetsföretaget Veeam.


För brandväggar kommer att forceras hur bra skydd man än har, säger han.
Han förklarar att två åtgärder är nödvändiga om tiden en sajt ligger nere ska kunna minimeras. Dels behöver man se till att all data är åtkomlig och möjlig att rekonstruera, dels bör datan vara separerad så att hackerattacker och liknande får minimal skadeverkan.


Han anser det mycket märkligt att det talas så lite och tänks så sällan på hur företagen ska skydda sin data.

Läs också: Ny jätteattack av skadlig kod


Veeam gör en omfattande årlig undersökning av hur det står till med säkerheten i amerikanska och europeiska företag. Den visar stora brister – när systemen går ner tar det i genomsnitt tre timmar att återställa dem, och företagen i undersökningen förlorar i snitt 21.8 miljoner dollar per år på att systemen går ner. Ett systemhaveri hos en e-handlare kan få stora skadeverkningar – det går inte att genomföra affärer och kunderna kan bli så sura att de omedelbart vänder sig till en konkurrent för att kanske inte återkomma.


Vad värre är – 27 procent av all data tappas helt.


Företagen är medvetna om problemet – men endast 15 procent av de tillfrågade företagsledarna uppgav att de var trygga med hur deras data skyddades.
­–Sedan 2010 har Veeam haft som basstandard att all data snabbt ska kunna återställas. I dag tar det 15 minuter att återställa data efter en incident, men innan året är slut kommer vi ha ett nytt system som gör det möjligt att rekonstruera ett företags data på några sekunder, säger Victor Engelbrecht Dohlmann.


Segmentering är också viktig. Om en enhet exempelvis blir infekterad av en skadlig kod, är det viktigt  att koden inte kan spridas till allt innanför brandväggen.


Segmentering innebär att man delar upp datan i olika enheter som inte har förbindelse sinsemellan. På det sättet kan man begränsa skadorna, men det gör också att man kan förvara backupfiler i ett annat segment. Om enhet A är utslagen ska det alltså gå att driva företaget från segment C eller D, säger han.


Men det gäller också att back-upen tas med tät frekvens. Undersökningen visar att företagen accepterar att förlora data från de senaste 72 minuterna, men i snitt backar man inte upp oftare än var 127:e minut.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Nyhetsbrev

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.195