Dyrt när sajten går ner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När systemet går ner gäller det att snabbt återvinna sin data och att få upp systemet igen. För varje minut tappar företaget pengar.

Företagens data hotas från många håll. Rena hackerattacker, en misslyckad uppdatering, brand eller stöld av viktig utrustning kan leda till att data försvinner.


– Visst är det viktigt och självklart att ha effektiva brandväggar, men man måste också ägna mycket tanke åt vad som händer när företaget har drabbats av en olycka, säger Victor Engelbrecht Dohlmann på nätsäkerhetsföretaget Veeam.


För brandväggar kommer att forceras hur bra skydd man än har, säger han.
Han förklarar att två åtgärder är nödvändiga om tiden en sajt ligger nere ska kunna minimeras. Dels behöver man se till att all data är åtkomlig och möjlig att rekonstruera, dels bör datan vara separerad så att hackerattacker och liknande får minimal skadeverkan.


Han anser det mycket märkligt att det talas så lite och tänks så sällan på hur företagen ska skydda sin data.


Veeam gör en omfattande årlig undersökning av hur det står till med säkerheten i amerikanska och europeiska företag. Den visar stora brister – när systemen går ner tar det i genomsnitt tre timmar att återställa dem, och företagen i undersökningen förlorar i snitt 21.8 miljoner dollar per år på att systemen går ner. Ett systemhaveri hos en e-handlare kan få stora skadeverkningar – det går inte att genomföra affärer och kunderna kan bli så sura att de omedelbart vänder sig till en konkurrent för att kanske inte återkomma.

Läs också: Ny jätteattack av skadlig kod


Vad värre är – 27 procent av all data tappas helt.


Företagen är medvetna om problemet – men endast 15 procent av de tillfrågade företagsledarna uppgav att de var trygga med hur deras data skyddades.
­–Sedan 2010 har Veeam haft som basstandard att all data snabbt ska kunna återställas. I dag tar det 15 minuter att återställa data efter en incident, men innan året är slut kommer vi ha ett nytt system som gör det möjligt att rekonstruera ett företags data på några sekunder, säger Victor Engelbrecht Dohlmann.

Läs också: Bot mot GDPR-panik


Segmentering är också viktig. Om en enhet exempelvis blir infekterad av en skadlig kod, är det viktigt  att koden inte kan spridas till allt innanför brandväggen.


Segmentering innebär att man delar upp datan i olika enheter som inte har förbindelse sinsemellan. På det sättet kan man begränsa skadorna, men det gör också att man kan förvara backupfiler i ett annat segment. Om enhet A är utslagen ska det alltså gå att driva företaget från segment C eller D, säger han.


Men det gäller också att back-upen tas med tät frekvens. Undersökningen visar att företagen accepterar att förlora data från de senaste 72 minuterna, men i snitt backar man inte upp oftare än var 127:e minut.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.188