23948sdkhjf

Dyrt när sajten går ner

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

När systemet går ner gäller det att snabbt återvinna sin data och att få upp systemet igen. För varje minut tappar företaget pengar.

Företagens data hotas från många håll. Rena hackerattacker, en misslyckad uppdatering, brand eller stöld av viktig utrustning kan leda till att data försvinner.


– Visst är det viktigt och självklart att ha effektiva brandväggar, men man måste också ägna mycket tanke åt vad som händer när företaget har drabbats av en olycka, säger

Läs också: Bot mot GDPR-panikVictor Engelbrecht Dohlmann på nätsäkerhetsföretaget Veeam.


För brandväggar kommer att forceras hur bra skydd man än har, säger han.
Han förklarar att två åtgärder är nödvändiga om tiden en sajt ligger nere ska kunna minimeras. Dels behöver man se till att all data är åtkomlig och möjlig att rekonstruera, dels bör datan vara separerad så att hackerattacker och liknande får minimal skadeverkan.


Han anser det mycket märkligt att det talas så lite och tänks så sällan på hur företagen ska skydda sin data.

Läs också: Ny jätteattack av skadlig kod


Veeam gör en omfattande årlig undersökning av hur det står till med säkerheten i amerikanska och europeiska företag. Den visar stora brister – när systemen går ner tar det i genomsnitt tre timmar att återställa dem, och företagen i undersökningen förlorar i snitt 21.8 miljoner dollar per år på att systemen går ner. Ett systemhaveri hos en e-handlare kan få stora skadeverkningar – det går inte att genomföra affärer och kunderna kan bli så sura att de omedelbart vänder sig till en konkurrent för att kanske inte återkomma.


Vad värre är – 27 procent av all data tappas helt.


Företagen är medvetna om problemet – men endast 15 procent av de tillfrågade företagsledarna uppgav att de var trygga med hur deras data skyddades.
­–Sedan 2010 har Veeam haft som basstandard att all data snabbt ska kunna återställas. I dag tar det 15 minuter att återställa data efter en incident, men innan året är slut kommer vi ha ett nytt system som gör det möjligt att rekonstruera ett företags data på några sekunder, säger Victor Engelbrecht Dohlmann.


Segmentering är också viktig. Om en enhet exempelvis blir infekterad av en skadlig kod, är det viktigt  att koden inte kan spridas till allt innanför brandväggen.


Segmentering innebär att man delar upp datan i olika enheter som inte har förbindelse sinsemellan. På det sättet kan man begränsa skadorna, men det gör också att man kan förvara backupfiler i ett annat segment. Om enhet A är utslagen ska det alltså gå att driva företaget från segment C eller D, säger han.


Men det gäller också att back-upen tas med tät frekvens. Undersökningen visar att företagen accepterar att förlora data från de senaste 72 minuterna, men i snitt backar man inte upp oftare än var 127:e minut.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Jaber i konkurs

Jula öppnar drive-in

Färre e-handlar – då väljs mode och heminredning bort

Skobutiker i konkurs

E-handlaren inför korttidsarbete

Nyhetsbrev

Instabox tar in kapital – 400 miljoner investeras i bolaget

Arkiv

Amazon pausar leveranstjänst

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Kappahl klarar inte hyran

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Bygghemma blir BHG

Föreslås till Kinneviks styrelse

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

Jula omorganiserar personal

Stockmann i rekonstruktion

Byggmax öppnar ännu en butik

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

H&M har inlett dialog om permitteringar

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.125