Konsumenter vill ha öppenhet kring datahantering

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Gränsen mellan det som uppfattas som nyttiga personaliserade budskap och det som känns påträngande är hårfin.

Det visar en ny rapport från tech-företaget Ricoh.

Enligt  undersökningen som Ricoh utfört tillsammans med undersökningsföretaget Censuswide, är det de organisationer som lyckas skapa engagemang och en bra relation före, under och efter en kundresa som också är mest lönsamma, och tvärtom.-

Bland annat visar undersökningen att nästan 7 av 10 konsumenter uppger att de undvikit ett varumärke eller en produkt efter en dålig kundserviceupplevelse, och hela 9 av 10 uppger att svårigheter under en transaktion skulle stoppa dem från att köpa en produkt eller tjänst57 procent uppger att de spenderar mer tid med varumärken som får dem att känna sig uppskattade. Men samtidigt så uppger närmare 9 av 10 att de skulle hoppa av en köpprocess om de kände att varumärket var för påträngande.

 –Konsumenter idag blir uppvaktade av många varumärken, och de har många val när det kommer till var de väljer att spendera sina pengar. Att använda teknik i kundservicesammanhang är en hygienfaktor, men undersökningen indikerar att det kan spela roll på vilket sätt teknik används för att personalisera ett varumärke. Vår rapport visar tydligt att linjen mellan personligt och påträngande är hårfin, säger Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh Sverige i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att 6 av 10 konsumenter tycker att varumärken borde vara mer transparenta kring vilken kunddata de samlar in, och hur de använder den för att skapa personlig kommunikation.

GDPR–krav

 – Vi befinner oss i en tid där data fullkomligt strömmar, mer än någonsin tidigare, och det kommer att bli avgörande för många affärer framöver hur företag klarar av att hantera datamängderna. Inte minst när GDPR träder i kraft nästa år så kommer detta att ställas på sin spets. Vår undersökning visar att det även från konsumentens håll efterfrågas transparens i datahantering – och att det kan stå ivägen för transaktioner om datan används på ett alltför integritetskränkande sätt, säger Magnus Christerson.

 

Ricoh presenterar tre åtgärder för företag:

  1. Öppenhet och transparens: Företag behöver fundera över när och hur de på bästa sätt kan kommunicera datapolicies gentemot befintliga och nya kunder.
  2. GDPR-kompabilitet: Många organisationer håller nu på att försöka förstå sina nya skyldigheter inför att GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Till att börja med bör de undersöka gapet mellan deras verksamhet idag och det upplägg som den nya dataskyddsförodningen kräver, och lägga upp en tidplan för anpassningen, och inte försöka åtgärda alla förändringar som krävs samtidigt.
  3. Säkra alla enheter: Företag har behov av att distribuera, dela, spåra och hantera konfidentiella dokument i hela organisationer – vilket innebär stora risker för datasäkerheten. Med fördel kan t.ex. data cleansing-tjänster användas, som ser till att ingen personlig eller kritisk information går att få tag på via exempelvis minnet på en skrivare.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Trots storsatsningar går e-handeln trögt

Vägen är öppen för Netto i Polen

Tillbaka hos Filippa K

Han blir ny varumärkeschef för modeföretaget.

Happy Socks breddar utbudet

I september lanserar strumpföretaget damkollektion.

H&M investerar i tech-bolag

Nytt plocksystem effektiviserar Icas e-handel

Arkiv

Dansk butik öppnar i Vällingby

Nya modebutiker till Linden

På nytt jobb: Han tar över Skånska Byggvaror

Cyberkriminella utbildar on-line

Apoteks-vd lämnar Axfood-styrele

Så funkar Icas e-handel i Karlstad

Sundbyberg får bokhandel

Klackenbergs bokhandel flyttar in på Sturegatan 27 i centrala Sundbyberg.

Lindex tappar vd

Ingvar Larsson lämnar Lindex. Hon tar över som tillförordnad vd.

Byggkedja i rekryteringstagen

Axfoods affär med Norgesgruppen klar

Bäst-före-datum kan komma att bestämmas i realtid

Bank utvecklar Swisherbjudandet

Nordnet lanserar insättningar via betaltjänsten.

På nytt jobb: Elmsäter-Svärd utsedd till vd

Före detta infrastrukturministern ska leda branschorganisation.

Svedbergs med ny vd

Badrumsmöbeltillverkaren får ny vd och koncernchef i höst. Den tidigare vd:n stannar i bolaget.

Omsättningsökning för Björn Borg

Sportklädesförsäljningen ökar mest för modemärket som hade ett svagt andra kvartal på hemmamarknaden. Koncernens omsättning ökade men resultatet minskade.

Paynova börjar med fakturor

Här öppnar Synoptik

Netto tar vd från Coop

En erfaren retail-profil har utsetts till chef för Netto Sverige - läs vår intervju här.

Fortsatt framgång för Zetadisplay

På nytt jobb: Hon går till Apoteket

På nytt jobb: Mastercard får ny chef

Apoteksgruppen ökar

Nätskurk hittad

Minskad försäljning för Clas Ohlson

Handlarna ser pessimistiskt på framtiden

Barnfamiljer sparar på begagnat

På nytt jobb: Securitas-vd utsedd

DePalma ger stil åt besöksnäringen

Lågpriskedjan går back - öppnar ännu fler butiker

Izettle på väg mot notering

Sänd till en kollega

0.179