Konsumenter vill ha öppenhet kring datahantering

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Gränsen mellan det som uppfattas som nyttiga personaliserade budskap och det som känns påträngande är hårfin.

Det visar en ny rapport från tech-företaget Ricoh.

Enligt  undersökningen som Ricoh utfört tillsammans med undersökningsföretaget Censuswide, är det de organisationer som lyckas skapa engagemang och en bra relation före, under och efter en kundresa som också är mest lönsamma, och tvärtom.-

Bland annat visar undersökningen att nästan 7 av 10 konsumenter uppger att de undvikit ett varumärke eller en produkt efter en dålig kundserviceupplevelse, och hela 9 av 10 uppger att svårigheter under en transaktion skulle stoppa dem från att köpa en produkt eller tjänst57 procent uppger att de spenderar mer tid med varumärken som får dem att känna sig uppskattade. Men samtidigt så uppger närmare 9 av 10 att de skulle hoppa av en köpprocess om de kände att varumärket var för påträngande.

 –Konsumenter idag blir uppvaktade av många varumärken, och de har många val när det kommer till var de väljer att spendera sina pengar. Att använda teknik i kundservicesammanhang är en hygienfaktor, men undersökningen indikerar att det kan spela roll på vilket sätt teknik används för att personalisera ett varumärke. Vår rapport visar tydligt att linjen mellan personligt och påträngande är hårfin, säger Magnus Christerson, marknadschef på Ricoh Sverige i ett pressmeddelande.

Undersökningen visar också att 6 av 10 konsumenter tycker att varumärken borde vara mer transparenta kring vilken kunddata de samlar in, och hur de använder den för att skapa personlig kommunikation.

GDPR–krav

 – Vi befinner oss i en tid där data fullkomligt strömmar, mer än någonsin tidigare, och det kommer att bli avgörande för många affärer framöver hur företag klarar av att hantera datamängderna. Inte minst när GDPR träder i kraft nästa år så kommer detta att ställas på sin spets. Vår undersökning visar att det även från konsumentens håll efterfrågas transparens i datahantering – och att det kan stå ivägen för transaktioner om datan används på ett alltför integritetskränkande sätt, säger Magnus Christerson.

 

Ricoh presenterar tre åtgärder för företag:

  1. Öppenhet och transparens: Företag behöver fundera över när och hur de på bästa sätt kan kommunicera datapolicies gentemot befintliga och nya kunder.
  2. GDPR-kompabilitet: Många organisationer håller nu på att försöka förstå sina nya skyldigheter inför att GDPR träder i kraft den 25 maj 2018. Till att börja med bör de undersöka gapet mellan deras verksamhet idag och det upplägg som den nya dataskyddsförodningen kräver, och lägga upp en tidplan för anpassningen, och inte försöka åtgärda alla förändringar som krävs samtidigt.
  3. Säkra alla enheter: Företag har behov av att distribuera, dela, spåra och hantera konfidentiella dokument i hela organisationer – vilket innebär stora risker för datasäkerheten. Med fördel kan t.ex. data cleansing-tjänster användas, som ser till att ingen personlig eller kritisk information går att få tag på via exempelvis minnet på en skrivare.

 

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Nyhetsbrev

"Parfymindustrin är förlegad"

Arkiv

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Blomsterlandet öppnar nytt

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Säljer Gymgrossisten till reapris

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Hon blir ny vd

KitchenTime lanserar snabbare sajt – och rekryterar chef från J.Lindeberg

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133