Det handlar om sunt förnuft...

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya dataskyddslagstiftning, GDPR, handlar egentligen om sunt förnuft. Att konsumenter själva äger sin data och att företagen ska skydda konsumenternas data mot otillbörligt utnyttjande är naturligt. Det menar Örjan Nordlund, IBM:s GDPR- specialist.



För företagen innebär de nya reglerna i många fall en mental omställning. 
Företagen har hittills betraktat insamlad data som sin egendom, och man har samlat data utan att riktigt veta eller kunna redogöra för vad datan ska användas till.
– Nu gäller det att inse att all insamlad data är till låns, det är konsumenten själv som äger sin data, säger han.
En nyhet är också att konsumenten ska ge sitt samtycke till att lämna ut sina uppgifter, men också att de ska vara informerade om vad de insamlade uppgifterna ska användas till.

Samtycke ska vara aktivt
Det duger inte längre att kunden ger ett passivt samtycke genom att kryssa i en ruta för att ange att man läst och förstått alla villkor.
– Enligt GDPR ska kunden ge sitt aktiva samtycke till hur datan används. Ändamålet med datainsamlingen ska anges tydligt, och dessutom ska man komma ihåg att ett samtycke inte gäller för evigt, säger Örjan Nordlund.

Skydda från start
Han framhåller att skydd för data måste byggas in i systemen från start. Processer som skyddar lösningar och data måste finnas på plats. Det gäller också att skapa transparens så att man kan rapportera till både myndigheter och privatpersoner vilka personuppgifter som finns i systemen och hur de hanteras.
Det ska också vara enkelt att på begäran ta fram och radera samtliga uppgifter om en person.

Finns ingen mall
Med detta sagt framhåller han att det inte finns en entydig mall som alla kan tillämpa. Kvalificerad hjälp behövs.
­– Exakt vilka åtgärder som varje företag ska vidta beror på hur deras it-struktur ser ut, på vilket sätt de håller kontakt med kunder och mycket annat. Den analysen kan få företag göra själva, så de flesta behöver ta hjälp med detta säger han och framhåller att lagstiftningen bygger på ett antal principer som varje företag måste tolka för att kunna bedöma vilka åtaganden man har.En grundregel är dock att man bör minimera den mängd data som samlas in och lagras om kunden:
­ –Var ytterligt restriktiv med vad om samlas in och tänk noga igenom ändamålet, råder Örjan Nordlund.

Ansvaret ligger hos beställaren
Han förklarar också att en handlare inte kan överlåta ansvaret för sin GDPR-anpassning till tredjepartsleverantörer av exempelvis marknadsföringstjänster, transporter, kundklubb eller andra tjänster.
– Man kan inte att slå sig till ro med beskedet att tredjepartsleverantören är GDPR-anpassad. Ansvaret vilar alltid på den som beställt tjänsten.
När det gäller marknadsföring kommer företagen få tänka om, menar han. Så kallad profiling, att företag kartlägger konsumenter via sociala medier och riktar marknadsföring direkt personer som lagt ut bilder på Facebook har funnits länge. Enligt Örjan Nordlund kan det bli svårare att använda den typen av tjänster eftersom det ställs högre krav på att varje åtgärd ska ha det som kallas laglig grund eller aktivt samtycke.

Profilen är guld
En laglig grund är att man behöver personuppgifter för att kunna skicka faktura eller påminna om service. Andra åtgärder, exempelvis att man använder intresseprofil och köpmönster kommer att kräva aktivt samtycke.
Men det blir inte stopp för riktad marknadsföring. När konsumenten själv äger sin data kan hen också medvetet  låna ut den till marknadsföraren mot relevanta riktade erbjudanden. Den typen av tjänster blir allt vanligare.
Privatpersoners profiler är guld, inte bara för marknadsförare, utan också för kriminella som får stora möjligheter till sofistikerade bedrägerier. Därför är det viktigt att profilerna skyddas och endast kan användas av pålitliga partners och inte sprids. GDPR är till för att skydda privatpersonen i den digitala världen – det handlar i grunden om sunt förnuft, anser Örjan Nordlund.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Stadium stämmer H&M för varumärkesintrång

Newbie öppnar sin första butik i London

Premiär för Kicks nya e-handel

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Flagship store till Gallerian i Stockholm

Twilfit slår upp dörrarna till nordens största underklädesbutik på 600 kvadratmeter.

Nyhetsbrev

Därför ska du investera i Stockholm

Arkiv

Intersport pudlar om kampanj

Intervjun
"Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

– Butikslogistik och e-handelslogistik är väsensskild verksamhet. I den förstnämnda skickar man många varor till få, i den andra få varor till många. Det är svårt att få ihop till ett enda flöde. För e-handeln är logistiken hela affärsidén. Det säger Pär Svärdson, nätbokhandlarprofil, vd och medgrundare till snabbväxande nätapoteket Apotea.

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Klipp: Världens största e-handlare om framtiden

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Han ska leda ny sportjätte

Team Sportia och Sportringen bildar sportdivisionen SGN Sport. Därtill väntar lansering av ett nytt koncept inom cykel nästa år.

Fortsatt dystert för Lindex

Lanserar egendesignad elcykel

Snart kan du köpa läppstift på Spotify

Kämpigt för butiker utanför stadskärnan

Spelbolag: Drönaren blir årets julklapp

Med ett par dagar kvar tills årets julklapp offentliggörs är teknikprylen favorittippad.

Ahlsell tecknar avtal med arbetsskyddsgrossist

Ökad försäljning för Clas Ohlson

Minskad optimism hos handlarna – trots Black Friday och julhandel

Lanserar showroom på nätet

Pressbyrån för kunder som har bråttom

Kvällsleverans från Åhléns

J.Lindeberg satsar på unified commerce

Teknikjätte till Sverige

CDON livesänder under Black Friday

Städhjälp blir årets leksak

Glädje och besvikelse när Stureplanerna stoppas

”Alla borde ha tillgång till säker kommunikation"

Handelsbranschen ligger i topp

Kanadensisk bokjätte utmanar Amazon

Något lägre vinst för Ica

Svenska designers öppnar pop-up butik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17