23948sdkhjf

Det handlar om sunt förnuft...

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya dataskyddslagstiftning, GDPR, handlar egentligen om sunt förnuft. Att konsumenter själva äger sin data och att företagen ska skydda konsumenternas data mot otillbörligt utnyttjande är naturligt. Det menar Örjan Nordlund, IBM:s GDPR- specialist.



För företagen innebär de nya reglerna i många fall en mental omställning. 
Företagen har hittills betraktat insamlad data som sin egendom, och man har samlat data utan att riktigt veta eller kunna redogöra för vad datan ska användas till.
– Nu gäller det att inse att all insamlad data är till låns, det är konsumenten själv som äger sin data, säger han.
En nyhet är också att konsumenten ska ge sitt samtycke till att lämna ut sina uppgifter, men också att de ska vara informerade om vad de insamlade uppgifterna ska användas till.

Samtycke ska vara aktivt
Det duger inte längre att kunden ger ett passivt samtycke genom att kryssa i en ruta för att ange att man läst och förstått alla villkor.
– Enligt GDPR ska kunden ge sitt aktiva samtycke till hur datan används. Ändamålet med datainsamlingen ska anges tydligt, och dessutom ska man komma ihåg att ett samtycke inte gäller för evigt, säger Örjan Nordlund.

Skydda från start
Han framhåller att skydd för data måste byggas in i systemen från start. Processer som skyddar lösningar och data måste finnas på plats. Det gäller också att skapa transparens så att man kan rapportera till både myndigheter och privatpersoner vilka personuppgifter som finns i systemen och hur de hanteras.
Det ska också vara enkelt att på begäran ta fram och radera samtliga uppgifter om en person.

Finns ingen mall
Med detta sagt framhåller han att det inte finns en entydig mall som alla kan tillämpa. Kvalificerad hjälp behövs.
­– Exakt vilka åtgärder som varje företag ska vidta beror på hur deras it-struktur ser ut, på vilket sätt de håller kontakt med kunder och mycket annat. Den analysen kan få företag göra själva, så de flesta behöver ta hjälp med detta säger han och framhåller att lagstiftningen bygger på ett antal principer som varje företag måste tolka för att kunna bedöma vilka åtaganden man har.En grundregel är dock att man bör minimera den mängd data som samlas in och lagras om kunden:
­ –Var ytterligt restriktiv med vad om samlas in och tänk noga igenom ändamålet, råder Örjan Nordlund.

Ansvaret ligger hos beställaren
Han förklarar också att en handlare inte kan överlåta ansvaret för sin GDPR-anpassning till tredjepartsleverantörer av exempelvis marknadsföringstjänster, transporter, kundklubb eller andra tjänster.
– Man kan inte att slå sig till ro med beskedet att tredjepartsleverantören är GDPR-anpassad. Ansvaret vilar alltid på den som beställt tjänsten.
När det gäller marknadsföring kommer företagen få tänka om, menar han. Så kallad profiling, att företag kartlägger konsumenter via sociala medier och riktar marknadsföring direkt personer som lagt ut bilder på Facebook har funnits länge. Enligt Örjan Nordlund kan det bli svårare att använda den typen av tjänster eftersom det ställs högre krav på att varje åtgärd ska ha det som kallas laglig grund eller aktivt samtycke.

Profilen är guld
En laglig grund är att man behöver personuppgifter för att kunna skicka faktura eller påminna om service. Andra åtgärder, exempelvis att man använder intresseprofil och köpmönster kommer att kräva aktivt samtycke.
Men det blir inte stopp för riktad marknadsföring. När konsumenten själv äger sin data kan hen också medvetet  låna ut den till marknadsföraren mot relevanta riktade erbjudanden. Den typen av tjänster blir allt vanligare.
Privatpersoners profiler är guld, inte bara för marknadsförare, utan också för kriminella som får stora möjligheter till sofistikerade bedrägerier. Därför är det viktigt att profilerna skyddas och endast kan användas av pålitliga partners och inte sprids. GDPR är till för att skydda privatpersonen i den digitala världen – det handlar i grunden om sunt förnuft, anser Örjan Nordlund.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Amazon ett steg närmare

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139