Det handlar om sunt förnuft...

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya dataskyddslagstiftning, GDPR, handlar egentligen om sunt förnuft. Att konsumenter själva äger sin data och att företagen ska skydda konsumenternas data mot otillbörligt utnyttjande är naturligt. Det menar Örjan Nordlund, IBM:s GDPR- specialist.



För företagen innebär de nya reglerna i många fall en mental omställning. 
Företagen har hittills betraktat insamlad data som sin egendom, och man har samlat data utan att riktigt veta eller kunna redogöra för vad datan ska användas till.
– Nu gäller det att inse att all insamlad data är till låns, det är konsumenten själv som äger sin data, säger han.
En nyhet är också att konsumenten ska ge sitt samtycke till att lämna ut sina uppgifter, men också att de ska vara informerade om vad de insamlade uppgifterna ska användas till.

Samtycke ska vara aktivt
Det duger inte längre att kunden ger ett passivt samtycke genom att kryssa i en ruta för att ange att man läst och förstått alla villkor.
– Enligt GDPR ska kunden ge sitt aktiva samtycke till hur datan används. Ändamålet med datainsamlingen ska anges tydligt, och dessutom ska man komma ihåg att ett samtycke inte gäller för evigt, säger Örjan Nordlund.

Skydda från start
Han framhåller att skydd för data måste byggas in i systemen från start. Processer som skyddar lösningar och data måste finnas på plats. Det gäller också att skapa transparens så att man kan rapportera till både myndigheter och privatpersoner vilka personuppgifter som finns i systemen och hur de hanteras.
Det ska också vara enkelt att på begäran ta fram och radera samtliga uppgifter om en person.

Finns ingen mall
Med detta sagt framhåller han att det inte finns en entydig mall som alla kan tillämpa. Kvalificerad hjälp behövs.
­– Exakt vilka åtgärder som varje företag ska vidta beror på hur deras it-struktur ser ut, på vilket sätt de håller kontakt med kunder och mycket annat. Den analysen kan få företag göra själva, så de flesta behöver ta hjälp med detta säger han och framhåller att lagstiftningen bygger på ett antal principer som varje företag måste tolka för att kunna bedöma vilka åtaganden man har.En grundregel är dock att man bör minimera den mängd data som samlas in och lagras om kunden:
­ –Var ytterligt restriktiv med vad om samlas in och tänk noga igenom ändamålet, råder Örjan Nordlund.

Ansvaret ligger hos beställaren
Han förklarar också att en handlare inte kan överlåta ansvaret för sin GDPR-anpassning till tredjepartsleverantörer av exempelvis marknadsföringstjänster, transporter, kundklubb eller andra tjänster.
– Man kan inte att slå sig till ro med beskedet att tredjepartsleverantören är GDPR-anpassad. Ansvaret vilar alltid på den som beställt tjänsten.
När det gäller marknadsföring kommer företagen få tänka om, menar han. Så kallad profiling, att företag kartlägger konsumenter via sociala medier och riktar marknadsföring direkt personer som lagt ut bilder på Facebook har funnits länge. Enligt Örjan Nordlund kan det bli svårare att använda den typen av tjänster eftersom det ställs högre krav på att varje åtgärd ska ha det som kallas laglig grund eller aktivt samtycke.

Profilen är guld
En laglig grund är att man behöver personuppgifter för att kunna skicka faktura eller påminna om service. Andra åtgärder, exempelvis att man använder intresseprofil och köpmönster kommer att kräva aktivt samtycke.
Men det blir inte stopp för riktad marknadsföring. När konsumenten själv äger sin data kan hen också medvetet  låna ut den till marknadsföraren mot relevanta riktade erbjudanden. Den typen av tjänster blir allt vanligare.
Privatpersoners profiler är guld, inte bara för marknadsförare, utan också för kriminella som får stora möjligheter till sofistikerade bedrägerier. Därför är det viktigt att profilerna skyddas och endast kan användas av pålitliga partners och inte sprids. GDPR är till för att skydda privatpersonen i den digitala världen – det handlar i grunden om sunt förnuft, anser Örjan Nordlund.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Arkiv

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Fortsatt trögt för MQ

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

JC med ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.151