Det handlar om sunt förnuft...

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

EU:s nya dataskyddslagstiftning, GDPR, handlar egentligen om sunt förnuft. Att konsumenter själva äger sin data och att företagen ska skydda konsumenternas data mot otillbörligt utnyttjande är naturligt. Det menar Örjan Nordlund, IBM:s GDPR- specialist.



För företagen innebär de nya reglerna i många fall en mental omställning. 
Företagen har hittills betraktat insamlad data som sin egendom, och man har samlat data utan att riktigt veta eller kunna redogöra för vad datan ska användas till.
– Nu gäller det att inse att all insamlad data är till låns, det är konsumenten själv som äger sin data, säger han.
En nyhet är också att konsumenten ska ge sitt samtycke till att lämna ut sina uppgifter, men också att de ska vara informerade om vad de insamlade uppgifterna ska användas till.

Samtycke ska vara aktivt
Det duger inte längre att kunden ger ett passivt samtycke genom att kryssa i en ruta för att ange att man läst och förstått alla villkor.
– Enligt GDPR ska kunden ge sitt aktiva samtycke till hur datan används. Ändamålet med datainsamlingen ska anges tydligt, och dessutom ska man komma ihåg att ett samtycke inte gäller för evigt, säger Örjan Nordlund.

Skydda från start
Han framhåller att skydd för data måste byggas in i systemen från start. Processer som skyddar lösningar och data måste finnas på plats. Det gäller också att skapa transparens så att man kan rapportera till både myndigheter och privatpersoner vilka personuppgifter som finns i systemen och hur de hanteras.
Det ska också vara enkelt att på begäran ta fram och radera samtliga uppgifter om en person.

Finns ingen mall
Med detta sagt framhåller han att det inte finns en entydig mall som alla kan tillämpa. Kvalificerad hjälp behövs.
­– Exakt vilka åtgärder som varje företag ska vidta beror på hur deras it-struktur ser ut, på vilket sätt de håller kontakt med kunder och mycket annat. Den analysen kan få företag göra själva, så de flesta behöver ta hjälp med detta säger han och framhåller att lagstiftningen bygger på ett antal principer som varje företag måste tolka för att kunna bedöma vilka åtaganden man har.En grundregel är dock att man bör minimera den mängd data som samlas in och lagras om kunden:
­ –Var ytterligt restriktiv med vad om samlas in och tänk noga igenom ändamålet, råder Örjan Nordlund.

Ansvaret ligger hos beställaren
Han förklarar också att en handlare inte kan överlåta ansvaret för sin GDPR-anpassning till tredjepartsleverantörer av exempelvis marknadsföringstjänster, transporter, kundklubb eller andra tjänster.
– Man kan inte att slå sig till ro med beskedet att tredjepartsleverantören är GDPR-anpassad. Ansvaret vilar alltid på den som beställt tjänsten.
När det gäller marknadsföring kommer företagen få tänka om, menar han. Så kallad profiling, att företag kartlägger konsumenter via sociala medier och riktar marknadsföring direkt personer som lagt ut bilder på Facebook har funnits länge. Enligt Örjan Nordlund kan det bli svårare att använda den typen av tjänster eftersom det ställs högre krav på att varje åtgärd ska ha det som kallas laglig grund eller aktivt samtycke.

Profilen är guld
En laglig grund är att man behöver personuppgifter för att kunna skicka faktura eller påminna om service. Andra åtgärder, exempelvis att man använder intresseprofil och köpmönster kommer att kräva aktivt samtycke.
Men det blir inte stopp för riktad marknadsföring. När konsumenten själv äger sin data kan hen också medvetet  låna ut den till marknadsföraren mot relevanta riktade erbjudanden. Den typen av tjänster blir allt vanligare.
Privatpersoners profiler är guld, inte bara för marknadsförare, utan också för kriminella som får stora möjligheter till sofistikerade bedrägerier. Därför är det viktigt att profilerna skyddas och endast kan användas av pålitliga partners och inte sprids. GDPR är till för att skydda privatpersonen i den digitala världen – det handlar i grunden om sunt förnuft, anser Örjan Nordlund.




Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Rapport från en framtidskonferens

– Folk vill inte köa längre, alla är på språng hela tiden och vill kunna shoppa och göra sina betalningar i farten, säger Rica Squires, talesperson för innovation och strategipartners hos Visa.

Digitala kunden mest värd

Den fysiska dagligvaruhandeln tappar mark när näthandeln av dagligvaror ökar. Användarna blir inte fler men befintliga nätkunder gör alltmer av sina inköp online.

Raka vägen från Växjö

Anrik småländsk lampbutik öppnar i Stockholm.

Hygienartikelsvinn går till välgörenhet

Media Markt satsar stort

"Vi är definitivt här för att stanna", säger företagets vd för Sverige.

Här är alla vinnarna på Dagligvarugalan

Sammanlagt 20 priser delades ut på branschens stora festkväll Dagligvarugalan 2017.

Arkiv

Elektronikkedjan höjer tempot i Norge

De öppnar i Bromma Blocks

Party Land flyttar in, Design for Home poppar upp och Gatt blir Thernlunds.

Starkt utfall i bygghandeln

Försäljningen ökade i byggmaterialhandeln i augusti. Branschen tror att den goda utvecklingen står sig in i hösten.

Här öppnar Elgiganten

Sealife lämnar Kungsgatan

Skoföretag poppar upp i Milano

Vagabond öppnar tillfällig butik i modestaden.

Smarta saker på NK i höst

Newbie till Storbritannien

Kappahl tar baby- och barnbutikskonceptet till nya marknader.

Disney kommer till Täby

Assa Abloy köper amerikanskt bolag

Stockholmarna säger nej till Stureplanerna

Toys R Us i rekonstruktion

Leksaksjätten har skulder på miljoner.

Digitala betalningsmedel blir allt mer populära

Vi har vant oss vid att ha det mesta tillgängligt i mobilen, även vår plånbok. Svenskarna är bäst i Europa på att använda sådana tjänster. Framväxten av nya betalningsmedel går med en hissnande fart och Visa är med och driver utvecklingen och ser fem faktorer som underlättar genombrottet.

Europris har valt nytt centrallager

Östenssons skaffar apotek och post

Första butiken kan följas av flera.

Happy Plugs med ny vd

Odd Mollys och Gudrun Sjödéns tidigare vd till teknikföretaget.

Nu kommer årets rosa produkter

Åhléns City bjuder in Systembolaget

I veckan öppnar Systembolaget en ny butik i centrala Stockholm.

O´Learys till Kungälv

Restaurangkedjan öppnar i Kongahälla shopping.

På nytt jobb
Hon ska utveckla Mood

Postnord tappar i koncernledningen

Scorett tar över Wallenbergs

Arla kan köpa australiensisk mejerijätte

Godisbutiken sprider sina rötter

Hundglass till New York

Arken Zoo köper Djurkompaniet

Så sålde H&M

Nytt om Apples bygge

Vaimo i shoppingtagen

Coaching-app ska lyfta detaljhandeln

Arla inleder samarbete med prisjämförelsesajt

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.157