23948sdkhjf

Så går handeln i Örebro

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Örebro är en av Sveriges starkaste handelsstäder. Sedan tio år har City Örebro och WSP gjort en årlig kartläggning av Örebros kommersiella handelsområden

.Årets kartläggning visar att 2016 var något av ett mellanår för Örebro utifrån ett handelsperspektiv, men trots det är Örebro fortfarande en av landets starkaste handelsstäder. Från 2010 till 2015 har detaljhandeln ökat med 16 procent, vilket kan jämföras med rikssnittet på 14 procent under samma period.

I Örebro kommer var tredje köpkrona från andra kommuner. Sällanköpshandeln är stark men inom dagligvaruhandeln ligger Örebro faktiskt strax under rikssnittet för städer av liknande storlek.

På City Örebro tro man att detta glappI inom de närmaste åren kommer att raderas helt eftersom tillväxten i dagligvaruhandeln har legat på 22 procent sedan 2010, medan dagligvarutillväxten i resten av riket legat på 15 procent.

Att dagligvaruhandeln växer extra snabbt just här, beror på att Örebro är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige, vilket kräver ett stort antal nya centrumnära bostäder i delvis nya bostadsområden. Detta skapar förutsättningar för nya dagligvaruetableringar. I kartläggningen har man valt att samla benämna dessa enheter ”centrumnära livsmedelshandel”, och det är den kategorin som växer mest.

Under 2016 har i stort sett alla de kartlagda handelsplatserna haft en positiv tillväxt. Under året uppvisas den största procentuella omsättningsökningen i Aspholmen med en ökning på hela 9 procent. För första gången sedan mätningen startade visar Mariebergs handelsområde ett litet tapp inom dagligvaruhandeln på -1procent. Marieberg fortsätter annars att dominera med 51 procent av den totala sällanköpsvaruhandeln där hem- och fritidsbranschen står för den absolut största andelen.

Stadskärnan fortsätter att vara en stark handelsplats. Vid en jämförelse av citys marknadsandel i total detaljhandel med ett antal större städer framkommer att Örebro city tillhör de högsta, endast Uppsala och Umeå är starkare. Årets kartläggning visar också att Örebro stadskärna behåller sin marknadsandel på 40 procent inom konfektion, dvs. kläder och skor, i jämförelse har Mariebergs handelsområde en marknadsandel på 37 procent.

Rapportskrivarna konstaterar vidare att stadskärnans attraktivitet inte bara består av fina butiker, shoppingen blir mer upplevelsebaserad och därför är det viktigt att citys totala kommersiella utbud kompletteras med många typer av upplevelser. Allt fler tjänster kombineras med traditionell shopping och olika mat- och fikaupplevelser ger mersmak. Stadskärnans fik och restauranger påvisar en tillväxt på 12 procent , att jämföra med rikssnittet på 7 procent. Hotellen visar en omsättningsökning på hela 16 procent, betydligt högre än rikssnittets 8 procent.

Staden lockar allt mer till besök även under kvällar och nätter där utbudet utvecklas för varje år. Restauranger och caféer är en av de branscher som har öppet längst på kvällen, både på vardagar och helger. Även stadens gymanläggningar erbjuder långa öppettider.

Sammanfattningsvis konstaterar man att stadskärnan som kommersiell plats fortsätter att stärkas hela dygnets timmar. Årets kartläggning visar att citys aktörer tillsammans omsätter ca 3,9 miljarder och sysselsätter totalt 2 600 personer omräknat till årsheltider. 

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

Arkiv

Här är de nya ministrarna

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

Galleria med nya modekoncept

Apotekskedja i vårdsatsning - öppnar i samarbete med nätläkare

Apotea över 2 miljarder

Stockholmarnas favoritcentrum korade

Extra: Coop öppnar 18 butiker

Coop släpper bomb. Här öppnar 18 butiker under 2019.

Cristina Stenbeck lämnar Kinneviks styrelse i vår

Ställer inte upp för omval till Kinneviks styrelse vid årsstämman.

Ny sängspecialist i Malmö

Nedläggningstrend i Icas posthantering?

Lager 157 går internationellt

Väljer grannland för första etableringen utanför Sverige.

Detaljhandelskoncern köper delar av BR

Nettos ägare köper BR:s lager och rättigheterna till varumärket i Danmark.

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Här stänger Hemtex efter 20 år

Digitala butiker ska utmana Amazon

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.13