Så går handeln i Örebro

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Örebro är en av Sveriges starkaste handelsstäder. Sedan tio år har City Örebro och WSP gjort en årlig kartläggning av Örebros kommersiella handelsområden

.Årets kartläggning visar att 2016 var något av ett mellanår för Örebro utifrån ett handelsperspektiv, men trots det är Örebro fortfarande en av landets starkaste handelsstäder. Från 2010 till 2015 har detaljhandeln ökat med 16 procent, vilket kan jämföras med rikssnittet på 14 procent under samma period.

I Örebro kommer var tredje köpkrona från andra kommuner. Sällanköpshandeln är stark men inom dagligvaruhandeln ligger Örebro faktiskt strax under rikssnittet för städer av liknande storlek.

På City Örebro tro man att detta glappI inom de närmaste åren kommer att raderas helt eftersom tillväxten i dagligvaruhandeln har legat på 22 procent sedan 2010, medan dagligvarutillväxten i resten av riket legat på 15 procent.

Att dagligvaruhandeln växer extra snabbt just här, beror på att Örebro är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige, vilket kräver ett stort antal nya centrumnära bostäder i delvis nya bostadsområden. Detta skapar förutsättningar för nya dagligvaruetableringar. I kartläggningen har man valt att samla benämna dessa enheter ”centrumnära livsmedelshandel”, och det är den kategorin som växer mest.

Under 2016 har i stort sett alla de kartlagda handelsplatserna haft en positiv tillväxt. Under året uppvisas den största procentuella omsättningsökningen i Aspholmen med en ökning på hela 9 procent. För första gången sedan mätningen startade visar Mariebergs handelsområde ett litet tapp inom dagligvaruhandeln på -1procent. Marieberg fortsätter annars att dominera med 51 procent av den totala sällanköpsvaruhandeln där hem- och fritidsbranschen står för den absolut största andelen.

Stadskärnan fortsätter att vara en stark handelsplats. Vid en jämförelse av citys marknadsandel i total detaljhandel med ett antal större städer framkommer att Örebro city tillhör de högsta, endast Uppsala och Umeå är starkare. Årets kartläggning visar också att Örebro stadskärna behåller sin marknadsandel på 40 procent inom konfektion, dvs. kläder och skor, i jämförelse har Mariebergs handelsområde en marknadsandel på 37 procent.

Rapportskrivarna konstaterar vidare att stadskärnans attraktivitet inte bara består av fina butiker, shoppingen blir mer upplevelsebaserad och därför är det viktigt att citys totala kommersiella utbud kompletteras med många typer av upplevelser. Allt fler tjänster kombineras med traditionell shopping och olika mat- och fikaupplevelser ger mersmak. Stadskärnans fik och restauranger påvisar en tillväxt på 12 procent , att jämföra med rikssnittet på 7 procent. Hotellen visar en omsättningsökning på hela 16 procent, betydligt högre än rikssnittets 8 procent.

Staden lockar allt mer till besök även under kvällar och nätter där utbudet utvecklas för varje år. Restauranger och caféer är en av de branscher som har öppet längst på kvällen, både på vardagar och helger. Även stadens gymanläggningar erbjuder långa öppettider.

Sammanfattningsvis konstaterar man att stadskärnan som kommersiell plats fortsätter att stärkas hela dygnets timmar. Årets kartläggning visar att citys aktörer tillsammans omsätter ca 3,9 miljarder och sysselsätter totalt 2 600 personer omräknat till årsheltider. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Klart med Postnords nya ordförande

Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Nyhetsbrev

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Arkiv

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget. Satsningen innefattar initialt sex fysiska butiker samt e-handel.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Kylskåpen säljer slut i värmen

Försäljningen ökade explosionsartat.

Konkursad varuhuskedja i nya händer

Varumärkeskedja ångar på - öppnar sjätte butiken

Kidsbrandstore öppnar sjätte fysiska butiken och trappar upp satsningen i Finland och Norge.

Ny vd på plats - utnämndes i januari

Säkerhet
"Många förstår inte att bank-id är en legitimation"

– De tror att det är ett lösenord, säger Ann-Marie Eklund Löwinder, med anledningen av att bank-id-bluffarna fortsätter.

Då öppnar Falkenbergs nya handelsplats

Nytt byggvaruhus till Kristianstad

Nu har sista munken sålts

Extremvärmen sänkte modehandeln

Försäljningen av kläder och skor minskade i juli, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Bildar världens största förpackningsföretag

Nu öppnar Ikea i Indien

Rederi kan vinna pris för sin detaljhandel

Tallink nominerade till Fronter Awards

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Amazons resultat långt över förväntan

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175