Så går handeln i Örebro

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Örebro är en av Sveriges starkaste handelsstäder. Sedan tio år har City Örebro och WSP gjort en årlig kartläggning av Örebros kommersiella handelsområden

.Årets kartläggning visar att 2016 var något av ett mellanår för Örebro utifrån ett handelsperspektiv, men trots det är Örebro fortfarande en av landets starkaste handelsstäder. Från 2010 till 2015 har detaljhandeln ökat med 16 procent, vilket kan jämföras med rikssnittet på 14 procent under samma period.

I Örebro kommer var tredje köpkrona från andra kommuner. Sällanköpshandeln är stark men inom dagligvaruhandeln ligger Örebro faktiskt strax under rikssnittet för städer av liknande storlek.

På City Örebro tro man att detta glappI inom de närmaste åren kommer att raderas helt eftersom tillväxten i dagligvaruhandeln har legat på 22 procent sedan 2010, medan dagligvarutillväxten i resten av riket legat på 15 procent.

Att dagligvaruhandeln växer extra snabbt just här, beror på att Örebro är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige, vilket kräver ett stort antal nya centrumnära bostäder i delvis nya bostadsområden. Detta skapar förutsättningar för nya dagligvaruetableringar. I kartläggningen har man valt att samla benämna dessa enheter ”centrumnära livsmedelshandel”, och det är den kategorin som växer mest.

Under 2016 har i stort sett alla de kartlagda handelsplatserna haft en positiv tillväxt. Under året uppvisas den största procentuella omsättningsökningen i Aspholmen med en ökning på hela 9 procent. För första gången sedan mätningen startade visar Mariebergs handelsområde ett litet tapp inom dagligvaruhandeln på -1procent. Marieberg fortsätter annars att dominera med 51 procent av den totala sällanköpsvaruhandeln där hem- och fritidsbranschen står för den absolut största andelen.

Stadskärnan fortsätter att vara en stark handelsplats. Vid en jämförelse av citys marknadsandel i total detaljhandel med ett antal större städer framkommer att Örebro city tillhör de högsta, endast Uppsala och Umeå är starkare. Årets kartläggning visar också att Örebro stadskärna behåller sin marknadsandel på 40 procent inom konfektion, dvs. kläder och skor, i jämförelse har Mariebergs handelsområde en marknadsandel på 37 procent.

Rapportskrivarna konstaterar vidare att stadskärnans attraktivitet inte bara består av fina butiker, shoppingen blir mer upplevelsebaserad och därför är det viktigt att citys totala kommersiella utbud kompletteras med många typer av upplevelser. Allt fler tjänster kombineras med traditionell shopping och olika mat- och fikaupplevelser ger mersmak. Stadskärnans fik och restauranger påvisar en tillväxt på 12 procent , att jämföra med rikssnittet på 7 procent. Hotellen visar en omsättningsökning på hela 16 procent, betydligt högre än rikssnittets 8 procent.

Staden lockar allt mer till besök även under kvällar och nätter där utbudet utvecklas för varje år. Restauranger och caféer är en av de branscher som har öppet längst på kvällen, både på vardagar och helger. Även stadens gymanläggningar erbjuder långa öppettider.

Sammanfattningsvis konstaterar man att stadskärnan som kommersiell plats fortsätter att stärkas hela dygnets timmar. Årets kartläggning visar att citys aktörer tillsammans omsätter ca 3,9 miljarder och sysselsätter totalt 2 600 personer omräknat till årsheltider. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ny butik för Rusta i Norge

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Nyhetsbrev

Här öppnar Tictail

Arkiv

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Walmart slutar med självscannings-app

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Järnia och Bolist går ihop

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.15