23948sdkhjf

Så går handeln i Örebro

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Örebro är en av Sveriges starkaste handelsstäder. Sedan tio år har City Örebro och WSP gjort en årlig kartläggning av Örebros kommersiella handelsområden

.Årets kartläggning visar att 2016 var något av ett mellanår för Örebro utifrån ett handelsperspektiv, men trots det är Örebro fortfarande en av landets starkaste handelsstäder. Från 2010 till 2015 har detaljhandeln ökat med 16 procent, vilket kan jämföras med rikssnittet på 14 procent under samma period.

I Örebro kommer var tredje köpkrona från andra kommuner. Sällanköpshandeln är stark men inom dagligvaruhandeln ligger Örebro faktiskt strax under rikssnittet för städer av liknande storlek.

På City Örebro tro man att detta glappI inom de närmaste åren kommer att raderas helt eftersom tillväxten i dagligvaruhandeln har legat på 22 procent sedan 2010, medan dagligvarutillväxten i resten av riket legat på 15 procent.

Att dagligvaruhandeln växer extra snabbt just här, beror på att Örebro är en av de snabbast växande kommunerna i Sverige, vilket kräver ett stort antal nya centrumnära bostäder i delvis nya bostadsområden. Detta skapar förutsättningar för nya dagligvaruetableringar. I kartläggningen har man valt att samla benämna dessa enheter ”centrumnära livsmedelshandel”, och det är den kategorin som växer mest.

Under 2016 har i stort sett alla de kartlagda handelsplatserna haft en positiv tillväxt. Under året uppvisas den största procentuella omsättningsökningen i Aspholmen med en ökning på hela 9 procent. För första gången sedan mätningen startade visar Mariebergs handelsområde ett litet tapp inom dagligvaruhandeln på -1procent. Marieberg fortsätter annars att dominera med 51 procent av den totala sällanköpsvaruhandeln där hem- och fritidsbranschen står för den absolut största andelen.

Stadskärnan fortsätter att vara en stark handelsplats. Vid en jämförelse av citys marknadsandel i total detaljhandel med ett antal större städer framkommer att Örebro city tillhör de högsta, endast Uppsala och Umeå är starkare. Årets kartläggning visar också att Örebro stadskärna behåller sin marknadsandel på 40 procent inom konfektion, dvs. kläder och skor, i jämförelse har Mariebergs handelsområde en marknadsandel på 37 procent.

Rapportskrivarna konstaterar vidare att stadskärnans attraktivitet inte bara består av fina butiker, shoppingen blir mer upplevelsebaserad och därför är det viktigt att citys totala kommersiella utbud kompletteras med många typer av upplevelser. Allt fler tjänster kombineras med traditionell shopping och olika mat- och fikaupplevelser ger mersmak. Stadskärnans fik och restauranger påvisar en tillväxt på 12 procent , att jämföra med rikssnittet på 7 procent. Hotellen visar en omsättningsökning på hela 16 procent, betydligt högre än rikssnittets 8 procent.

Staden lockar allt mer till besök även under kvällar och nätter där utbudet utvecklas för varje år. Restauranger och caféer är en av de branscher som har öppet längst på kvällen, både på vardagar och helger. Även stadens gymanläggningar erbjuder långa öppettider.

Sammanfattningsvis konstaterar man att stadskärnan som kommersiell plats fortsätter att stärkas hela dygnets timmar. Årets kartläggning visar att citys aktörer tillsammans omsätter ca 3,9 miljarder och sysselsätter totalt 2 600 personer omräknat till årsheltider. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Så ser en hållbar ledare ut

Nyhetsbrev

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Arkiv

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Här kommer nästa Dollarstore

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175