GDPR – världens chans

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Med en korrekt hantering av personuppgifter kommer handeln kunna ge kunderna ännu mer personlig service säger Fujitsus expert.

Dagenshandel.se har träffat Fujitsus detaljhandelsexpert Claus Lorenzen för ett samtal om hur fysiska butiker kan nyttja sina digitala plattformar för att serva sina kunder bättre i butik – och hur det hela kan fungera när GDPR trätt i kraft.

Det finns en rad olika sätt för butikskedjor att locka kunderna till butiken – men för e-handelsvana kunder funkar inte de gamla vanliga knepen längre.

– I dag slår e-handeln den fysiska butiken med hästlängder i de gamla paradgrenarna pris och utbud, säger Claus Lorenzen.

Han förklarar att konsumenten har två olika shoppinglägen - antingen är man ute efter att tillfredsställa ett specifikt behov: standardiserade varor som smör, mjölk och gummistövlar till barnen, jeans av ett märke man vet fungerar.

Det andra läget är inspirerad spontanshopping. Där är butiken oöverträffad, men han menar att många handlare är kvar i tanken att den fysiska butiken främst ska erbjuda rationell shopping.

– Butikens starkaste kort är mötet med kunden, och det gäller att ta vara på möjligheterna det ger, säger han.

Digitaliseringen behöver, som han ser det, inte slå ut eller hota butikerna, utan kan istället användas för att förstärka kundupplevelsen.

– En kund tittar på ett par skor på nätet, men fullföljer inte köpet. Dagen efter går han förbi skobutiken och får en liten push-notis i mobilen: ”Kom in och prova skorna du tittade på, om du köper dem i dag får du 10 procents rabatt”.

Claus Lorenzen menar att de digitala hjälpmedlen fungerar väl för att få kunden att avsluta köp i butik.

När kunden väl kommer in i butiken och får kunnig hjälp med att välja storlek, är chansen också större att han också hittar något annat, exempelvis strumpor, skohorn eller ett par tofflor.

– Tekniken finns, men det är inte många svenska handlare som nyttjar digitala hjälpmedel till att locka kunden till butiken, säger han.

Frågan är hur detta förhållningssätt stämmer med det förestående införandet av EU:s dataskyddsförordning, GDPR.

Den nya lagen innebär att all personlig data ägs av konsumenten själv och att företag endast få låna datan om konsumenten ger sitt samtycke till hur den ska användas. Samtycket gäller heller inte för evigt utan konsumenten ska när som helst kunna dra tillbaka sitt samtycke och då ska all data företaget har lagrat om kunden snabbt kunna raderas.

– Detta ställer krav på handlaren att vara betydligt smartare och mer relevant i sina erbjudanden än i dag, säger han.

I dag irriteras många konsumenter över att de blir förföljda av erbjudanden på produkter och tjänster de redan har köpt. Tjatet gör inte kunderna mer lojala.

– Med GDPR-lagstiftningen på plats kommer kunderna snabbt att begära att få sina uppgifter raderade hos de handlare som inte ger dem relevanta erbjudanden.

Den handlare som vill behålla kundens samtycke måste alltså bli betydligt vassare. Att kunderna verkligen kommer att ge sitt samtycke tror Claus Lorenzen:

– Det har på ganska kort tid skett en glidning – det som för bara några år sedan uppfattades som alltför närgånget, uppfattas främst av den yngre generationen som fullkomligt normalt. Därför tror jag inte att GDPR kommer att betyda stopp för riktad marknadsföring – men handlare som ger tråkiga och dåliga erbjudanden kommer att väljas bort.

I stället menar han att den nya lagstiftningen innebär att kunderna kommer att kunna vara mycket tryggare med att deras personuppgifter faktiskt hanteras på ett korrekt sätt.

– Handlarna borde se GDPR som världens chans att göra sina kunder nöjdare, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kronans Apotek öppnar nytt

Säger nej till Black Friday

Förbjudet att diskriminera nätshoppare

Han driver världens femte mest värdefulla företag

Tom Ford öppnar flaggskeppsbutik

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt för Boozt

Nära dubblerad försäljningsökning för e-handlaren som redovisar negativt men förbättrat resultat för tredje kvartalet.

Arkiv

Livsmedelskedja får pris – säljer inte tobak

Myrorna och Röda Korset i nytt projekt

Accent och Morris tecknar avtal med SAS

De är överens om etableringsjobb

Facket och arbetsgivarorganisation ense om modell för etableringsjobb.

Joakim Hansson utsedd till vd

Bygghemma köper möbelföretag

"Parfymindustrin är förlegad"

Esprit slimmar butiker

Med mer omnikanal, färre och mindre fysiska butiker och nytt franchiseupplägg vill Esprit åter bli relevant för den svenska modekunden.

Blomsterlandet öppnar nytt

Höga priser under Black Friday: "Rean är en djungel"

Shoppinghögtiden har blivit populärare än mellandagsrean, men den röda prislappen är inte alltid en bra affär.

Två nya chefer på Findus

Matvaruproducenten rekryterar till både Sverige och Danmark.

1

Elcykeln är årets julklapp

Speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm, står det bland annat i motiveringen.

Blev årets e-handlare för sjätte året i rad

Säljer Gymgrossisten till reapris

Modeföretag satsar på Green Friday

Morakniv växer i rekordtakt

Bojkottar Black Friday – satsar på second hand

Hon blir ny vd

Ny butik i Jönköping

Kiosk från 50-talet blir Pressbyråbutik

Nytt samarbete: Skidåkare till Bauhaus

Newbie öppnar sin första butik i London

Black Friday växer i Sverige – men det är svårt att nå lönsamhet

Därför ska du investera i Stockholm

Premiär för Kicks nya e-handel

Sprider julstämning i Stockholm med en miljon LED-ljus

Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Intersport pudlar om kampanj

Jula öppnar nytt varuhus

Björn Borg ökar omsättningen – popsångerska hjälper till

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139