23948sdkhjf

GDPR – världens chans

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Med en korrekt hantering av personuppgifter kommer handeln kunna ge kunderna ännu mer personlig service säger Fujitsus expert.

Dagenshandel.se har träffat Fujitsus detaljhandelsexpert Claus Lorenzen för ett samtal om hur fysiska butiker kan nyttja sina digitala plattformar för att serva sina kunder bättre i butik – och hur det hela kan fungera när GDPR trätt i kraft.

Det finns en rad olika sätt för butikskedjor att locka kunderna till butiken – men för e-handelsvana kunder funkar inte de gamla vanliga knepen längre.

– I dag slår e-handeln den fysiska butiken med hästlängder i de gamla paradgrenarna pris och utbud, säger Claus Lorenzen.

Han förklarar att konsumenten har två olika shoppinglägen - antingen är man ute efter att tillfredsställa ett specifikt behov: standardiserade varor som smör, mjölk och gummistövlar till barnen, jeans av ett märke man vet fungerar.

Det andra läget är inspirerad spontanshopping. Där är butiken oöverträffad, men han menar att många handlare är kvar i tanken att den fysiska butiken främst ska erbjuda rationell shopping.

– Butikens starkaste kort är mötet med kunden, och det gäller att ta vara på möjligheterna det ger, säger han.

Digitaliseringen behöver, som han ser det, inte slå ut eller hota butikerna, utan kan istället användas för att förstärka kundupplevelsen.

– En kund tittar på ett par skor på nätet, men fullföljer inte köpet. Dagen efter går han förbi skobutiken och får en liten push-notis i mobilen: ”Kom in och prova skorna du tittade på, om du köper dem i dag får du 10 procents rabatt”.

Claus Lorenzen menar att de digitala hjälpmedlen fungerar väl för att få kunden att avsluta köp i butik.

När kunden väl kommer in i butiken och får kunnig hjälp med att välja storlek, är chansen också större att han också hittar något annat, exempelvis strumpor, skohorn eller ett par tofflor.

– Tekniken finns, men det är inte många svenska handlare som nyttjar digitala hjälpmedel till att locka kunden till butiken, säger han.

Frågan är hur detta förhållningssätt stämmer med det förestående införandet av EU:s dataskyddsförordning, GDPR.

Den nya lagen innebär att all personlig data ägs av konsumenten själv och att företag endast få låna datan om konsumenten ger sitt samtycke till hur den ska användas. Samtycket gäller heller inte för evigt utan konsumenten ska när som helst kunna dra tillbaka sitt samtycke och då ska all data företaget har lagrat om kunden snabbt kunna raderas.

– Detta ställer krav på handlaren att vara betydligt smartare och mer relevant i sina erbjudanden än i dag, säger han.

I dag irriteras många konsumenter över att de blir förföljda av erbjudanden på produkter och tjänster de redan har köpt. Tjatet gör inte kunderna mer lojala.

– Med GDPR-lagstiftningen på plats kommer kunderna snabbt att begära att få sina uppgifter raderade hos de handlare som inte ger dem relevanta erbjudanden.

Den handlare som vill behålla kundens samtycke måste alltså bli betydligt vassare. Att kunderna verkligen kommer att ge sitt samtycke tror Claus Lorenzen:

– Det har på ganska kort tid skett en glidning – det som för bara några år sedan uppfattades som alltför närgånget, uppfattas främst av den yngre generationen som fullkomligt normalt. Därför tror jag inte att GDPR kommer att betyda stopp för riktad marknadsföring – men handlare som ger tråkiga och dåliga erbjudanden kommer att väljas bort.

I stället menar han att den nya lagstiftningen innebär att kunderna kommer att kunna vara mycket tryggare med att deras personuppgifter faktiskt hanteras på ett korrekt sätt.

– Handlarna borde se GDPR som världens chans att göra sina kunder nöjdare, säger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Butikskoncept i konkurs

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här är de nya ministrarna

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128