GDPR – världens chans

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Med en korrekt hantering av personuppgifter kommer handeln kunna ge kunderna ännu mer personlig service säger Fujitsus expert.

Dagenshandel.se har träffat Fujitsus detaljhandelsexpert Claus Lorenzen för ett samtal om hur fysiska butiker kan nyttja sina digitala plattformar för att serva sina kunder bättre i butik – och hur det hela kan fungera när GDPR trätt i kraft.

Det finns en rad olika sätt för butikskedjor att locka kunderna till butiken – men för e-handelsvana kunder funkar inte de gamla vanliga knepen längre.

– I dag slår e-handeln den fysiska butiken med hästlängder i de gamla paradgrenarna pris och utbud, säger Claus Lorenzen.

Han förklarar att konsumenten har två olika shoppinglägen - antingen är man ute efter att tillfredsställa ett specifikt behov: standardiserade varor som smör, mjölk och gummistövlar till barnen, jeans av ett märke man vet fungerar.

Det andra läget är inspirerad spontanshopping. Där är butiken oöverträffad, men han menar att många handlare är kvar i tanken att den fysiska butiken främst ska erbjuda rationell shopping.

– Butikens starkaste kort är mötet med kunden, och det gäller att ta vara på möjligheterna det ger, säger han.

Digitaliseringen behöver, som han ser det, inte slå ut eller hota butikerna, utan kan istället användas för att förstärka kundupplevelsen.

– En kund tittar på ett par skor på nätet, men fullföljer inte köpet. Dagen efter går han förbi skobutiken och får en liten push-notis i mobilen: ”Kom in och prova skorna du tittade på, om du köper dem i dag får du 10 procents rabatt”.

Claus Lorenzen menar att de digitala hjälpmedlen fungerar väl för att få kunden att avsluta köp i butik.

När kunden väl kommer in i butiken och får kunnig hjälp med att välja storlek, är chansen också större att han också hittar något annat, exempelvis strumpor, skohorn eller ett par tofflor.

– Tekniken finns, men det är inte många svenska handlare som nyttjar digitala hjälpmedel till att locka kunden till butiken, säger han.

Frågan är hur detta förhållningssätt stämmer med det förestående införandet av EU:s dataskyddsförordning, GDPR.

Den nya lagen innebär att all personlig data ägs av konsumenten själv och att företag endast få låna datan om konsumenten ger sitt samtycke till hur den ska användas. Samtycket gäller heller inte för evigt utan konsumenten ska när som helst kunna dra tillbaka sitt samtycke och då ska all data företaget har lagrat om kunden snabbt kunna raderas.

– Detta ställer krav på handlaren att vara betydligt smartare och mer relevant i sina erbjudanden än i dag, säger han.

I dag irriteras många konsumenter över att de blir förföljda av erbjudanden på produkter och tjänster de redan har köpt. Tjatet gör inte kunderna mer lojala.

– Med GDPR-lagstiftningen på plats kommer kunderna snabbt att begära att få sina uppgifter raderade hos de handlare som inte ger dem relevanta erbjudanden.

Den handlare som vill behålla kundens samtycke måste alltså bli betydligt vassare. Att kunderna verkligen kommer att ge sitt samtycke tror Claus Lorenzen:

– Det har på ganska kort tid skett en glidning – det som för bara några år sedan uppfattades som alltför närgånget, uppfattas främst av den yngre generationen som fullkomligt normalt. Därför tror jag inte att GDPR kommer att betyda stopp för riktad marknadsföring – men handlare som ger tråkiga och dåliga erbjudanden kommer att väljas bort.

I stället menar han att den nya lagstiftningen innebär att kunderna kommer att kunna vara mycket tryggare med att deras personuppgifter faktiskt hanteras på ett korrekt sätt.

– Handlarna borde se GDPR som världens chans att göra sina kunder nöjdare, säger han.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

MORIS COMPANY
Behöver du ett lån med en mycket låg andel av 2%? Vi erbjuder hypotekslån, lån från bolaget och alla typer av lån. Om du är intresserad, kontakta oss via e-post (MORISLOANCOMPANY1@GMAIL.COM) för mer information.

Affärs- och personliga lån erbjudande gäller nu
Vi specialiserar oss på finansiella tjänster, som erbjuder lokala och internationella lån, som ger säkrade och osäkrade lånoptioner till individer och samarbetar organ till mycket konkurrenskraftiga lånräntor och flexibla villkor för att möta eventuella finansiella omständigheter. Det spelar ingen roll om du har en dålig kredit värdering, vi kan fortfarande ge dig snabba pengar för det oväntade Kontakta oss nu för Snabba och prisvärda lån som passar alla budgetar och krav: socialfinancelimited8@gmail.com

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

H&M ställer om till möbler

Breddar sortimentet i H&M Home.

Här är Ingvar Kamprads sista brev till medarbetarna

Bortgångna Ikea-grundarens sista hälsning hittades i hemmet efter hans bortgång.

Säkerhet
Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Svenskt bolag fick 6 miljoner för Amazon.se

De säljer sin startup - Virtusize i japanska händer

På nytt jobb
Här är Svensk Digital Handels nya vd

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Reitans rockad – hon blir ny vd i Sverige

Arkiv

Gripna vd:n lämnar - han ersätter

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Säkerhet
Ikea satsar på ny larm-app

Audis vd gripen - då förhörs han

Bring börjar köra med lastcyklar

Med hållbarhet i sikte börjar Bring leverera med cargocyklar i Stockholm i sommar. Snart följer man efter i övriga storstäder.

Fortsatt trögt för MQ

Amazon breder ut sig ytterligare – anställer 1000

E-handelsjätten fortsätter offensiven.

Då öppnar Uniqlo - snart premiär

Nu bekräftar japanska modekedjan öppningsdatum för butiken i Stockholm. Det blir inte som tidigare aviserat i höst utan redan i sommar.

De blir grossist för Shells nya utbud

På nytt jobb
Hon tar över Coops hållbarhetsarbete

Blir chef för nya hållbarhets- och kvalitetsenheten.

Lidl slår tillbaka: "Har genomfört åtgärderna"

Delar inte Arbetsmiljöverkets bild om fortsatta missförhållanden.

De köper in sig i ÖoB

Norsk lågpriskedja köper 20 procent, med option på resterande 80 om två år.

JC med ny ägare - vd har lämnat

I förra veckan bytte den pressade och förlusttyngda modekedjan vd och ägare.

Uppgifter: Microsoft utmanar Amazon om kassalösa butiker

Arbetsmiljöverket hotar Lidl med böter

Petter Stordalen tar plats i Stureplansgruppen

Investeringsbolaget Strawberry Equities blir en av hotell- och restaurangföretagets största ägare.

Här öppnar K-Rautas nya proffscenter

Stör inte kunderna!

Därför är det viktigt att lyfta kundens upplevelse just nu

Nike stoppar VM-landslagets skor

H&M-ägaren: "Ingen bäring på ryktena"

Willys intar Söder

Så ska Google sänka Amazon

Butiker stoppar engångsgrillar efter extremtorkan

Sparkar personal – "Svårt men nödvändigt"

På nytt jobb
Gant byter vd – han tar över

Fokus på e-handelskonkurrens i ny rapport

Hundbutik får skäll – varslar om blockad

Ilskan mot Göteborgs Kex flytt - ”Riktigt oansvarigt”

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164