23948sdkhjf

Trögare för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Interna organisations- och distributionsförändringar och minskad detaljhandelsförsäljning påverkar tredje kvartalet kraftigt negativt. 

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september uppgick till 134,5 miljoner kronor (137,6) vilket var en minskning med 2 procent. Försäljningen minskade i egna och externa kanaler. Tuffa jämförelsetal gjorde att försäljningen i de egna kanalerna bakade under perioden.

Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 53,0 procent (53,8). Rörelseresultatet landade på  6,6 miljoner kronor (18,8). Ett resultat som modebolaget skriver i rapporten som bland annat härrör till interna organisationsförändringar och byte av agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike. För Storbritannien arbetar modebolaget på en ny lösning. Engångskostnader kopplade till avslut och uppköp av agenter uppgår till  4,8 miljoner. Resultat efter skatt uppgick till 4,9 miljoner kronor (14,0).

I rapporten skriver modebolaget att satsningar för att anpassa modebolaget till en förändrad marknad kostar och bolaget fortsätter satsa på e-handel, varumärkesutveckling och lägger fokus på internationell expansion med en säljkår som är anpassad för det. Bolaget anställde nyligen en ny kreativ chef som ska överse varumärkesutvecklingen och sortimentsstrategin. 

För helåret ökade nettoomsättningen med 2 procent och uppgick till 342,6 miljoner kronor (336,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,6 miljoner kronor (24,8). Resultat efter skatt uppgick till 2,9 miljoner kronor (16,9).

Mer om:Odd Molly


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nyhetsbrev

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Arkiv
2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Ikea ökar - främst i Sverige

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.183