Trögare för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Interna organisations- och distributionsförändringar och minskad detaljhandelsförsäljning påverkar tredje kvartalet kraftigt negativt. 

Nettoomsättningen för tredje kvartalet, juli till september uppgick till 134,5 miljoner kronor (137,6) vilket var en minskning med 2 procent. Försäljningen minskade i egna och externa kanaler. Tuffa jämförelsetal gjorde att försäljningen i de egna kanalerna bakade under perioden.

Bruttovinstmarginalen för perioden uppgick till 53,0 procent (53,8). Rörelseresultatet landade på  6,6 miljoner kronor (18,8). Ett resultat som modebolaget skriver i rapporten som bland annat härrör till interna organisationsförändringar och byte av agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike. För Storbritannien arbetar modebolaget på en ny lösning. Engångskostnader kopplade till avslut och uppköp av agenter uppgår till  4,8 miljoner. Resultat efter skatt uppgick till 4,9 miljoner kronor (14,0).

I rapporten skriver modebolaget att satsningar för att anpassa modebolaget till en förändrad marknad kostar och bolaget fortsätter satsa på e-handel, varumärkesutveckling och lägger fokus på internationell expansion med en säljkår som är anpassad för det. Bolaget anställde nyligen en ny kreativ chef som ska överse varumärkesutvecklingen och sortimentsstrategin. 

För helåret ökade nettoomsättningen med 2 procent och uppgick till 342,6 miljoner kronor (336,7). Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,5 procent (54,5). Rörelseresultatet uppgick till 6,6 miljoner kronor (24,8). Resultat efter skatt uppgick till 2,9 miljoner kronor (16,9).

Mer om:Odd Molly


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Woki in - Satori ut

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14