23948sdkhjf

Svag prisutveckling i detaljhandeln

Digitaliseringen pressar priserna. Trots att hushållen är köpstarka är prisutvecklingen i detaljhandeln svag. Det visar september månads detaljhandelsindex från HUI research.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 4,6 procent i september 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,1 procent.

Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,2 procent mellan september 2016 och september 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,9 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,5 procent. Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,8 procent mellan augusti 2017 och september 2017. Under den senaste tremånadersperioden (juli-september) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 1,5 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (april-juni). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

HUI research skriver att det preliminära utfallet för september överraskade positivt med en tillväxttakt om 4,2 procent.

Med en extra lördag och en torsdag mindre möjliggjordes också mer helgshopping under månaden, skriver de.

Totalt omsatte detaljhandeln drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Svaga jämförelsetal från föregående år ligger bakom en del av ökningen.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 27 miljarder kronor i september, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,9 procent i löpande priser.

Dagligvaruhandelns preliminära tillväxttakt är högre än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet. HUI bedömer det som mycket troligt att försäljningstillväxten under september månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

HUI research kommenterar att handelns digitalisering har skapat en helt ny transparens för konsumenten i köpprocessen, vilket gjort att varupriserna och många handlares marginaler pressats nedåt.

Digitaliseringens påtaglighet är också tydlig i statistiken:

Hittills i år har ingen större delbransch i sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI, som i skrivande stund ligger på 2,1 procent. I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling.

Oroande

I mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker.

HUI research framhåller att den svaga prisutvecklingen är extra oroande i ljuset av att dagens hushåll är mycket köpstarka. De befarar att en konjunkturnedgång kommer att leda till att priskraven från hushållen blir ännu starkare och att möjligheten att kompensera minskad försäljning med högre priser sannolikt blir obefintlig.

Dagligvaruhandeln har enligt HUI ännu inte drabbats så hårt av digitaliseringen. Prissättningen är ännu tämligen lokal och branschen har en av detaljhandelns lägsta digitaliseringsgrader. Knappt 2 procent av försäljningen sker på nätet.

Insikter från Storbritannien, som kommit betydligt längre med mat på nätet, påvisar dock att matprisutvecklingen kan komma att sättas under press. I Storbritannien har matpriserna under den senaste 5-årsperioden minskat med närmare 4 procent samtidigt som de svenska matpriserna ökat med 6 procent.

Skillnaden i prisutveckling är särskilt intressant mot bakgrund av att pundet fallit kraftigt under senare år, vilket borde ha höjt kostnaden för importerade livsmedel och i förlängningen även de inhemska matpriserna.

Vad kan handlarna göra?

HUI skriver att svaret är komplext, men för att kunna kompensera för ett tuffare prisläge för generiska produkter måste handlarna sälja större volymer och skapa ett större inflytande över leverantörerna. ”Redan idag står 13 handlare för 50 procent av detaljhandelns totala försäljning. Denna koncentration kommer att förstärkas och skapa ytterligare likriktning i den svenska detaljhandeln. Denna utveckling skapar samtidigt utrymme för nischade och unika handlare som erbjuder något som kunderna är beredda att betala premium för”, skriver de.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078