23948sdkhjf

Svag prisutveckling i detaljhandeln

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Digitaliseringen pressar priserna. Trots att hushållen är köpstarka är prisutvecklingen i detaljhandeln svag. Det visar september månads detaljhandelsindex från HUI research.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 4,6 procent i september 2017 jämfört med motsvarande månad 2016. Dagligvaruhandeln ökade med 1,4 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,1 procent.

Uppgifterna är kalenderkorrigerade.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,2 procent mellan september 2016 och september 2017. Dagligvaruhandeln ökade med 3,9 procent medan sällanköpsvaruhandeln ökade med 4,5 procent. Detaljhandelns säsongrensade försäljningsvolym ökade med 0,8 procent mellan augusti 2017 och september 2017. Under den senaste tremånadersperioden (juli-september) ökade den säsongrensade försäljningsvolymen med 1,5 procent jämfört med närmast föregående tremånadersperiod (april-juni). Båda dessa uppgifter är i fasta priser, kalenderkorrigerade och säsongrensade.

HUI research skriver att det preliminära utfallet för september överraskade positivt med en tillväxttakt om 4,2 procent.

Med en extra lördag och en torsdag mindre möjliggjordes också mer helgshopping under månaden, skriver de.

Totalt omsatte detaljhandeln drygt 63 miljarder kronor i september. Sällanköpsvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 36 miljarder kronor, vilket motsvarar en försäljningstillväxt om 4,5 procent i löpande priser. Svaga jämförelsetal från föregående år ligger bakom en del av ökningen.

Dagligvaruhandelns preliminära försäljning uppgick till drygt 27 miljarder kronor i september, vilket motsvarar en försäljningsökning om 3,9 procent i löpande priser.

Dagligvaruhandelns preliminära tillväxttakt är högre än förväntat och bör därför tolkas med försiktighet. HUI bedömer det som mycket troligt att försäljningstillväxten under september månad kommer att justeras ned i samband med att det definitiva utfallet publiceras.

HUI research kommenterar att handelns digitalisering har skapat en helt ny transparens för konsumenten i köpprocessen, vilket gjort att varupriserna och många handlares marginaler pressats nedåt.

Digitaliseringens påtaglighet är också tydlig i statistiken:

Hittills i år har ingen större delbransch i sällanköpsvaruhandeln lyckats höja priserna mot konsument i nivå med KPI, som i skrivande stund ligger på 2,1 procent. I stället uppvisar flera större delbranscher en negativ prisutveckling.

Oroande

I mode- och sporthandeln, som haft ett tufft försäljningsår, har den samlade prisbilden sjunkit med 0,5 procent. Samma svaga prisutveckling återfinns även i delbranscherna apotek, elektronik, heminredning och leksaker.

HUI research framhåller att den svaga prisutvecklingen är extra oroande i ljuset av att dagens hushåll är mycket köpstarka. De befarar att en konjunkturnedgång kommer att leda till att priskraven från hushållen blir ännu starkare och att möjligheten att kompensera minskad försäljning med högre priser sannolikt blir obefintlig.

Dagligvaruhandeln har enligt HUI ännu inte drabbats så hårt av digitaliseringen. Prissättningen är ännu tämligen lokal och branschen har en av detaljhandelns lägsta digitaliseringsgrader. Knappt 2 procent av försäljningen sker på nätet.

Insikter från Storbritannien, som kommit betydligt längre med mat på nätet, påvisar dock att matprisutvecklingen kan komma att sättas under press. I Storbritannien har matpriserna under den senaste 5-årsperioden minskat med närmare 4 procent samtidigt som de svenska matpriserna ökat med 6 procent.

Skillnaden i prisutveckling är särskilt intressant mot bakgrund av att pundet fallit kraftigt under senare år, vilket borde ha höjt kostnaden för importerade livsmedel och i förlängningen även de inhemska matpriserna.

Vad kan handlarna göra?

HUI skriver att svaret är komplext, men för att kunna kompensera för ett tuffare prisläge för generiska produkter måste handlarna sälja större volymer och skapa ett större inflytande över leverantörerna. ”Redan idag står 13 handlare för 50 procent av detaljhandelns totala försäljning. Denna koncentration kommer att förstärkas och skapa ytterligare likriktning i den svenska detaljhandeln. Denna utveckling skapar samtidigt utrymme för nischade och unika handlare som erbjuder något som kunderna är beredda att betala premium för”, skriver de.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Underklädeskedja drar upp volymen

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Nyhetsbrev

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

Arkiv

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Artist in i nätapotek

Butikskoncept i konkurs

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Bygghandeln minskar – men ökar

Så mycket ökar Elons näthandel

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här är de nya ministrarna

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Nu säljs lagret ut

Så summerar Mio 2018

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155