23948sdkhjf

Tips: Så förbereder du din nätbutik inför Black Friday

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Sparportalen Cuponation listar fem viktiga punkter.

Den 24 november är det dags för Black Friday. Shoppinghögtiden som länge har varit den viktigaste försäljningsperioden på den amerikanska marknaden har även blivit allt viktigare för svenska e-handlare.

Enligt Postnord handlade svenskar varor för hela 3,6 miljarder kronor under förra årets Black Friday.

Sparportalen Cuponation har därför tagit fram fem tips:

1. Skapa en marknadsföringsplan

Ett tips är att skapa en kalender med specifika datum och tider - exempelvis när det kommer till att placera banners på din hemsida, starta kampanjer och inleda andra marknadsföringsåtgärder. Vidare kan du redan nu börja experimentera med Google AdWords, sökordsoptimering och sociala medie-kampanjer.

2. Analysera och använd data för prisstrategi

För en nätbutik är det relativt enkelt att hålla reda på besökare och försäljningssiffror. Använd denna data effektivt och analysera de cookies du har samlat in hittills. Denna information kommer hjälpa dig att sätta upp en bra prisstrategi för Black Friday, då du fortfarande vill tjäna pengar trots de stora rabatterna som inträffar under perioden.

3. Lager och leverans

Se till att du har tillräckligt i lager för perioden mellan Black Friday och januari i termer av kvantitet och produkttyper. Bestäm även i förväg vad du vill göra när en särskild vara eller produkt säljs ut och hur du vill kommunicera detta till dina kunder för att undvika frustration.

4. Sätt ihop ett Black Friday-team

En av de viktigaste aspekterna att ha i åtanke är att skapa ett särskilt “Black Friday-team”. Det finns en gräns för hur många ordrar man kan hantera och därmed behöver du se till att du har ett team av den rätta storleken redo.

5. Testa hemsidans prestanda

Under Black Friday kommer det att vara en hög sökvolym på nätet och det kan innebära en stor trafikökning till din hemsida. Genom att testa prestandan i systemen kan du få reda på var de svaga punkterna finns och därefter noggrant identifiera problemen på hemsidan.

Slutligen är det betydelsefullt att se över betalningsmetoderna och den mobila versionen av hemsidan, eftersom fler och fler konsumenter handlar via sina smartphones.

Fler tips hittar du här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Årets franchisekedja korad

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188