Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Gapet mellan svenska- och internationella bolag ökar.

Det visar en ny rapport som är framtagen av managementkonsultbolaget Bearingpoint. De har studerat 80 av Sveriges största bolag och rankat dem efter deras digitala kundinteraktion. 

Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint i ett pressmeddelande.

Det är tredje året i rad som Bearingpoint genomför undersökningen.  Detaljhandelsföretag som har gått bäst är Clas Olsson som hamnar på femteplats och Electrolux som ligger på nionde plats. IKEA har däremot inte haft något bra år och föll bort från årets topplista. 

Studien genomfördes från juni till augusti 2017. Poängen baseras på en skala från 4 till 10. 

De bästa företagen i Sverige

Företag (förra årets placering) 2018 2017
1. Telia B2B (5) 7.5 7.75
2. Qliro Group (1) 7.5 8
3. Tele2 B2C (6) 7.5 7.5
4. Tele2 B2B (7) 7.5 7.5
5. Clas Ohlson (3) 7.5 8
6. Telia B2C (2) 7.5 8
7. 3 B2B (32) 7.25 7
8. Axstores (20) 7.25 7.25
9. Electrolux (35) 7.25 7
10. NetOnNet (11) 7.25 7.5
11. Apoteket AB (36) 7.25 7
12. Elgiganten (24) 7.25 7
13. Spotify (22) 7.25 7.25
14. Telenor B2B (27) 7.25 7
15. Vattenfall (46) 7 6.75

10 = outstanding, 9 = excellent, 8 = good, 7 = satisfactory, 6 = sufficient, 5 = poor och 4 = failed

Ikea, Ica, SAS, SJ, Eon, Volvo Cars, Stena Lines och SEB har fallit ur årets topplista.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Här öppnar Lyko

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.184