23948sdkhjf

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Gapet mellan svenska- och internationella bolag ökar.

Det visar en ny rapport som är framtagen av managementkonsultbolaget Bearingpoint. De har studerat 80 av Sveriges största bolag och rankat dem efter deras digitala kundinteraktion. 

Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint i ett pressmeddelande.

Det är tredje året i rad som Bearingpoint genomför undersökningen.  Detaljhandelsföretag som har gått bäst är Clas Olsson som hamnar på femteplats och Electrolux som ligger på nionde plats. IKEA har däremot inte haft något bra år och föll bort från årets topplista. 

Studien genomfördes från juni till augusti 2017. Poängen baseras på en skala från 4 till 10. 

De bästa företagen i Sverige

Företag (förra årets placering) 2018 2017
1. Telia B2B (5) 7.5 7.75
2. Qliro Group (1) 7.5 8
3. Tele2 B2C (6) 7.5 7.5
4. Tele2 B2B (7) 7.5 7.5
5. Clas Ohlson (3) 7.5 8
6. Telia B2C (2) 7.5 8
7. 3 B2B (32) 7.25 7
8. Axstores (20) 7.25 7.25
9. Electrolux (35) 7.25 7
10. NetOnNet (11) 7.25 7.5
11. Apoteket AB (36) 7.25 7
12. Elgiganten (24) 7.25 7
13. Spotify (22) 7.25 7.25
14. Telenor B2B (27) 7.25 7
15. Vattenfall (46) 7 6.75

10 = outstanding, 9 = excellent, 8 = good, 7 = satisfactory, 6 = sufficient, 5 = poor och 4 = failed

Ikea, Ica, SAS, SJ, Eon, Volvo Cars, Stena Lines och SEB har fallit ur årets topplista.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här tar Lekextra över efter BR

Erfaren handlare öppnar ny butik i Lidköping.

Så sålde Sportamore

Rikspolischefen i samtal med handeln

Starkt år för skyltföretaget

På nytt jobb
Kliver in i ny roll hos Lindex

Landschef blir kedjans försäljningsdirektör.

Brittisk hälsokostkedja till Femman

I april öppnar kedjan andra butiken i Göteborgsområdet.

Nyhetsbrev

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Arkiv

Kliver in i Kupolen

XXL tappar Sverigechefen

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Här finns Årets apotek

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

På nytt jobb
Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Mycket svag bygghandel på nätet

Här öppnar varuhusjätten outlet

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Stärkt Lindex

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.156