23948sdkhjf

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen

| Av Amanda Sundström | Tipsa redaktionen

Gapet mellan svenska- och internationella bolag ökar.

Det visar en ny rapport som är framtagen av managementkonsultbolaget Bearingpoint. De har studerat 80 av Sveriges största bolag och rankat dem efter deras digitala kundinteraktion. 

Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint i ett pressmeddelande.

Det är tredje året i rad som Bearingpoint genomför undersökningen.  Detaljhandelsföretag som har gått bäst är Clas Olsson som hamnar på femteplats och Electrolux som ligger på nionde plats. IKEA har däremot inte haft något bra år och föll bort från årets topplista. 

Studien genomfördes från juni till augusti 2017. Poängen baseras på en skala från 4 till 10. 

De bästa företagen i Sverige

Företag (förra årets placering) 2018 2017
1. Telia B2B (5) 7.5 7.75
2. Qliro Group (1) 7.5 8
3. Tele2 B2C (6) 7.5 7.5
4. Tele2 B2B (7) 7.5 7.5
5. Clas Ohlson (3) 7.5 8
6. Telia B2C (2) 7.5 8
7. 3 B2B (32) 7.25 7
8. Axstores (20) 7.25 7.25
9. Electrolux (35) 7.25 7
10. NetOnNet (11) 7.25 7.5
11. Apoteket AB (36) 7.25 7
12. Elgiganten (24) 7.25 7
13. Spotify (22) 7.25 7.25
14. Telenor B2B (27) 7.25 7
15. Vattenfall (46) 7 6.75

10 = outstanding, 9 = excellent, 8 = good, 7 = satisfactory, 6 = sufficient, 5 = poor och 4 = failed

Ikea, Ica, SAS, SJ, Eon, Volvo Cars, Stena Lines och SEB har fallit ur årets topplista.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Lokalbyte för Esprit

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Apotekarns i ny miljö

Jula i god form

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14