23948sdkhjf

Svenska företag hänger inte med i den digitala utvecklingen

Gapet mellan svenska- och internationella bolag ökar.

Det visar en ny rapport som är framtagen av managementkonsultbolaget Bearingpoint. De har studerat 80 av Sveriges största bolag och rankat dem efter deras digitala kundinteraktion. 

Sverige har, historiskt sett, varit i framkant när det gäller digitalisering och ny teknik. Vi ser en oroande nedåtgående trend där den globala konkurrensen hårdnar och kraven på digital mognad ökar. Framförallt har företagen inte ännu anammat nya digitala möjligheter, såsom chatbots, AR och AI-lösningar. Företagen verkar snarare fokusera på det som ansågs vara i framkant för några år sedan, säger Louise von Blixen-Finecke, partner på Bearingpoint i ett pressmeddelande.

Det är tredje året i rad som Bearingpoint genomför undersökningen.  Detaljhandelsföretag som har gått bäst är Clas Olsson som hamnar på femteplats och Electrolux som ligger på nionde plats. IKEA har däremot inte haft något bra år och föll bort från årets topplista. 

Studien genomfördes från juni till augusti 2017. Poängen baseras på en skala från 4 till 10. 

De bästa företagen i Sverige

Företag (förra årets placering) 2018 2017
1. Telia B2B (5) 7.5 7.75
2. Qliro Group (1) 7.5 8
3. Tele2 B2C (6) 7.5 7.5
4. Tele2 B2B (7) 7.5 7.5
5. Clas Ohlson (3) 7.5 8
6. Telia B2C (2) 7.5 8
7. 3 B2B (32) 7.25 7
8. Axstores (20) 7.25 7.25
9. Electrolux (35) 7.25 7
10. NetOnNet (11) 7.25 7.5
11. Apoteket AB (36) 7.25 7
12. Elgiganten (24) 7.25 7
13. Spotify (22) 7.25 7.25
14. Telenor B2B (27) 7.25 7
15. Vattenfall (46) 7 6.75

10 = outstanding, 9 = excellent, 8 = good, 7 = satisfactory, 6 = sufficient, 5 = poor och 4 = failed

Ikea, Ica, SAS, SJ, Eon, Volvo Cars, Stena Lines och SEB har fallit ur årets topplista.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141