23948sdkhjf

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Den brittiska hälsobutikskedjan Holland & Barrett, som med sina mer än 1 150 butiker runt om i världen gör dem till Europas största hälsobutikskedja i Europa meddelar nu att de köper upp den svenska kedjan Hälsa för alla samt deras 12 butiker.

Läs också: Holland & Barrett byter vd inför expansion

Holland & Barrett, som i sin tur ägs av den L1 retail tog sig in på den svenska marknaden 2016 med sin första butik i Mall of Scandinavia och har sen dess etablerat ytterligare tre butiker, vilket nu alltså i ett slag blir till 16 butiker totalt.

Förvärvet är en del i en stor expansionsplan för hela Skandinavien där målet på sikt är att etablera närmare 500 butiker.

– Vi tror på potentialen som finns i den skandinaviska marknaden och vi är nu väldigt intresserade av att köpa upp nya butiker och företag för att kunna expandera vidare, säger Chris Keen, finanschef på Holland & Barrett.

När det här ambitiösa målet kommer att uppnås går inte att säga i nuläget menar Chris Keen som menar att den största utmaningen för vidare expansion är intern.

– Vi vill växa och att få tillgång till butikslokaler så snabbt som möjligt, men vi får samtidigt inte tappa i kvalitet, säger han.

Tanken är att expansionen ska ske främst genom uppköp av butiker och andra företag med början i Stockholm för att sedan fortsätta i städer som Göteborg och Malmö och på längre sikt även i Norge och Danmark. Men antalet butiker är inte ett syfte i sig.

– Vi låter oss inte styras av fåfänga och stirrar oss blinda på antalet butiker, vi ser hellre att vi etablerar 100 kvalitativa butiker än att vi etablerar 10 000 dåliga.

Köpet av Hälsa för alla ska vara en av grundstenarna i den här expansionen. Nuvarande vd för företaget Rikard Furusten kommer att förbli vd även i Holland & Barrets svenska gren menar att företaget, som bildades 1986 i Huddinge har den erfarenhet, lokalkännedom och framförallt välutbildade personal som krävs för att bidra till en vidare expansion.

–En av våra största tillgångar är den lokala marknadskunskapen och med vårt mål om att starta 100 nya butiker i Sverige inom en snar framtid så kommer vår välutbildade personal att fungera som ambassadörer för vårt märke, säger Rikard Furusten.

Förutom den fysiska handeln har Holland & Barrett även planer på att expandera på näthandeln i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.12