23948sdkhjf

Brittisk hälsojätte expanderar i Sverige

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Köper upp 30 år gamla familjeföretaget Hälsa för alla.

Den brittiska hälsobutikskedjan Holland & Barrett, som med sina mer än 1 150 butiker runt om i världen gör dem till Europas största hälsobutikskedja i Europa meddelar nu att de köper upp den svenska kedjan Hälsa för alla samt deras 12 butiker.

Läs också: Holland & Barrett byter vd inför expansion

Holland & Barrett, som i sin tur ägs av den L1 retail tog sig in på den svenska marknaden 2016 med sin första butik i Mall of Scandinavia och har sen dess etablerat ytterligare tre butiker, vilket nu alltså i ett slag blir till 16 butiker totalt.

Förvärvet är en del i en stor expansionsplan för hela Skandinavien där målet på sikt är att etablera närmare 500 butiker.

– Vi tror på potentialen som finns i den skandinaviska marknaden och vi är nu väldigt intresserade av att köpa upp nya butiker och företag för att kunna expandera vidare, säger Chris Keen, finanschef på Holland & Barrett.

När det här ambitiösa målet kommer att uppnås går inte att säga i nuläget menar Chris Keen som menar att den största utmaningen för vidare expansion är intern.

– Vi vill växa och att få tillgång till butikslokaler så snabbt som möjligt, men vi får samtidigt inte tappa i kvalitet, säger han.

Tanken är att expansionen ska ske främst genom uppköp av butiker och andra företag med början i Stockholm för att sedan fortsätta i städer som Göteborg och Malmö och på längre sikt även i Norge och Danmark. Men antalet butiker är inte ett syfte i sig.

– Vi låter oss inte styras av fåfänga och stirrar oss blinda på antalet butiker, vi ser hellre att vi etablerar 100 kvalitativa butiker än att vi etablerar 10 000 dåliga.

Köpet av Hälsa för alla ska vara en av grundstenarna i den här expansionen. Nuvarande vd för företaget Rikard Furusten kommer att förbli vd även i Holland & Barrets svenska gren menar att företaget, som bildades 1986 i Huddinge har den erfarenhet, lokalkännedom och framförallt välutbildade personal som krävs för att bidra till en vidare expansion.

–En av våra största tillgångar är den lokala marknadskunskapen och med vårt mål om att starta 100 nya butiker i Sverige inom en snar framtid så kommer vår välutbildade personal att fungera som ambassadörer för vårt märke, säger Rikard Furusten.

Förutom den fysiska handeln har Holland & Barrett även planer på att expandera på näthandeln i Sverige.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny landschef för Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Nyhetsbrev

Nu vill de också handla mat på nätet

Arkiv

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Lågprisjättens e-handel lanserad

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

På nytt jobb
Färgstark ny vd för Bygma

Rekryteras från Tikkurila.

På nytt jobb
Detaljhandelsleverantör ska stärka kommunikationen

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Ska säljutbilda fler i Norden

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Gardinföretag vill utveckla närvaron i butik

På tapeten för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145