Så blir julsäljet

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

En merförsäljning på totalt 16 miljarder kronor – det är vad julhandeln beräknas ge handeln.

Störst jul-klirr i kassan är det i leksaksbutiker och hos bok- och guldsmedshandeln.

Även om julhandeln varje år ökar minskar dess betydelse för detaljhandeln i stort i takt med att vi sprider ut konsumtionen över året, konstaterar Svensk Handel i sin julrapport.
Icke desto mindre beräknas svensken handla för 1 600 kronor extra per person i jul. I förlängningen ger det statskassan ett tillskott på 5,1 miljarder kronor.

Mer klappar på nätet

Att köpa julklappar i den lokala butiken är fortfarande vanligast, visar rapporten. Men lite drygt var tredje person kommer att köpa majoriteten av sina julklappar online. Var fjärde konsument säger sig även planera att köpa julklappar från utländska näthandlare.
– I takt med att näthandeln växer ökar också handeln från utlandet. Konkurrensen blir tuffare och en allt större andel av julhandeln riskerar att hamna utanför Sveriges gränser, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Skumgodis – en julhit
Det är inte bara julkänsla i sällanköpsvaruhandeln, utan också i dagligvarubutikerna.
Julveckan är den vecka under året som genererar störst försäljning i dagligvaruhandeln. Undersökning visar att det finns fler varor som säljer stora volymer under julen men som under resten av inte säljer speciellt mycket, som vörtbröd, saffran, inlagd sill och skumgodis.

Ylva Åkesson



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.159