23948sdkhjf

Självbetalning kapade köerna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Ombyggnationen ledde till ett lyft för nya Hemköp City.

– Vi har en stamkund som är 94 år. Hon läser kampanjbladet i mobilen, kollar av sitt bonuskunderbjudande på nätet och använder självutcheckningskassorna. Det handlar nog inte så mycket om ålder, utan mer om person.

Läs också: Axfoods kraftiga vego-explosion

Det säger Niklas Persson, butikschef på nyrenoverade Hemköp City, i Åhlénshuset vid Sergels torg i Stockholm.

När butiken återöppnade i augusti i år, hade kassalinjen transformerats. Av de åtta manuella kassorna och 16 självutcheckningskassorna hade blivit fyra manuella och 30 självutcheckningsstationer.

– Det klart att man alltid är lite spänd på hur något nytt ska bli, men mottagande har varit överlag positivt – från både personal och kunder, säger Niklas Persson.

Ett påtagligt resultat är att kötiderna kortats. Butiken ligger i centrala Stockholm, strategiskt belägen i tunnelbaneplanet. Varje dag besöks butiken av 7 000 kunder.

Läs också: Willys intar Söder

– Fungerar inte kassalinjen, då spricker det mesta. Och vi har också många lunchkunder, som kommer in för att köpa lunchmat. De vill definitivt inte köa bort halva rasten...

Att köerna kortas är också bra för arbetsmiljön.

– Att se hur köerna växer är stressande för personalen, inte bara för den som just då sitter i kassan, säger Niklas Persson.

Att utökningen av SCO:er (svengelska för ”self check out”:er) inte gjordes för att dra ner på personal var viktigt att redan från början vara tydlig med till butikens anställda.

Läs också: Ny marknadschef på Hemköp

– Vi var från början klara över att de timmarna som togs från kassaarbetet skulle läggas på kundmötet, säger Niklas Persson.

Men självutcheckningsstationerna är inte personallösa. Här finns medarbetare till hands för att hjälpa till, eller ”utbilda” som Niklas Person säger. För både kunder och personal behöver lära sig det nya.

– Under perioden som butiken hade stängt under våren och sommaren hade vi en pop-up butik en våning upp i huset. Den butiken var kontantlös och SCO-kassor. Där där lärde både vi och kunderna oss mycket, säger Niklas Persson.

Butikens läge mitt i city ger många utländska besökare, turister, affärsresenärer och andra.

Läs också: De är först med digitala kvitton

– Vi har 15 procent utländska kort-betalningar, och alltså många kunder som inte talar svenska. Det gör också att vi måste ha personal på plats för att hjälpa till vid självutcheckningen.

Han ser inga direkta åldersskillnader i mottagande av självutcheckningen, vare sig från kunder eller personal.

– Ska jag säga något, kanske det skulle vara att de 30-åringar som var pigga på att tidigt pröva på, för några år sedan, upplevde att det tjorvade ibland. De lite äldre, som kommer in i hanteringen först nu, och de yngre, får en annan upplevelse.

Arbetsrotation i butiken är också kopplat till det nya kassaupplägget. Den som tjänstgör vid SCO:erna blir också naturligt rörlig än den som sitter i en traditionell kassa:

Läs också: Tvisten om Åhlénsbranden har pågått i 16 år

– Man går omkring och det blir mer naturligt att vara flexibel när man redan är ”på fötter”, säger Niklas Persson.

De 30 SCO:erna är ordnade i fyra olika ”hagar”, som kan stängas och öppnas allt efter kundflöde. Köerna till varje sektion börjar utanför, vilket gör att kunderna inte stressas av att ha någon direkt bakom sig.

I tider där konsumenter uppmanas att ta med egen shoppingkasse för miljöns skull, har man också ordnat med utrymme till vänster om varje terminal där kunden kan ställa ifrån sig portföljen och jobbväskan, för att inte trassla till det på terminalens vågbord.

Vågstationer finns runt om i kundvarvet för att uppmuntra kunderna att väga och etikettera lösplockad frukt och grönt. Annars finns samma möjlighet vid självutcheckningen.

Självutcheckning, går hand i hand med kortbetalningar något som svenskarna är bland de ivrigaste i Europa på.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Stadium omorganiserar och varslar

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Hit kommer Plantagen

Nyhetsbrev

Sverige är bäst på kontantlöshet

Arkiv

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

”Skitmarginaler”

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163