Självbetalning kapade köerna

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Ombyggnationen ledde till ett lyft för nya Hemköp City.

– Vi har en stamkund som är 94 år. Hon läser kampanjbladet i mobilen, kollar av sitt bonuskunderbjudande på nätet och använder självutcheckningskassorna. Det handlar nog inte så mycket om ålder, utan mer om person.

Läs också: Willys intar Söder

Det säger Niklas Persson, butikschef på nyrenoverade Hemköp City, i Åhlénshuset vid Sergels torg i Stockholm.

När butiken återöppnade i augusti i år, hade kassalinjen transformerats. Av de åtta manuella kassorna och 16 självutcheckningskassorna hade blivit fyra manuella och 30 självutcheckningsstationer.

– Det klart att man alltid är lite spänd på hur något nytt ska bli, men mottagande har varit överlag positivt – från både personal och kunder, säger Niklas Persson.

Ett påtagligt resultat är att kötiderna kortats. Butiken ligger i centrala Stockholm, strategiskt belägen i tunnelbaneplanet. Varje dag besöks butiken av 7 000 kunder.

Läs också: Ny marknadschef på Hemköp

– Fungerar inte kassalinjen, då spricker det mesta. Och vi har också många lunchkunder, som kommer in för att köpa lunchmat. De vill definitivt inte köa bort halva rasten...

Att köerna kortas är också bra för arbetsmiljön.

– Att se hur köerna växer är stressande för personalen, inte bara för den som just då sitter i kassan, säger Niklas Persson.

Att utökningen av SCO:er (svengelska för ”self check out”:er) inte gjordes för att dra ner på personal var viktigt att redan från början vara tydlig med till butikens anställda.

Läs också: De är först med digitala kvitton

– Vi var från början klara över att de timmarna som togs från kassaarbetet skulle läggas på kundmötet, säger Niklas Persson.

Men självutcheckningsstationerna är inte personallösa. Här finns medarbetare till hands för att hjälpa till, eller ”utbilda” som Niklas Person säger. För både kunder och personal behöver lära sig det nya.

– Under perioden som butiken hade stängt under våren och sommaren hade vi en pop-up butik en våning upp i huset. Den butiken var kontantlös och SCO-kassor. Där där lärde både vi och kunderna oss mycket, säger Niklas Persson.

Butikens läge mitt i city ger många utländska besökare, turister, affärsresenärer och andra.

Läs också: Tvisten om Åhlénsbranden har pågått i 16 år

– Vi har 15 procent utländska kort-betalningar, och alltså många kunder som inte talar svenska. Det gör också att vi måste ha personal på plats för att hjälpa till vid självutcheckningen.

Han ser inga direkta åldersskillnader i mottagande av självutcheckningen, vare sig från kunder eller personal.

– Ska jag säga något, kanske det skulle vara att de 30-åringar som var pigga på att tidigt pröva på, för några år sedan, upplevde att det tjorvade ibland. De lite äldre, som kommer in i hanteringen först nu, och de yngre, får en annan upplevelse.

Arbetsrotation i butiken är också kopplat till det nya kassaupplägget. Den som tjänstgör vid SCO:erna blir också naturligt rörlig än den som sitter i en traditionell kassa:

Läs också: Påspant – en succé

– Man går omkring och det blir mer naturligt att vara flexibel när man redan är ”på fötter”, säger Niklas Persson.

De 30 SCO:erna är ordnade i fyra olika ”hagar”, som kan stängas och öppnas allt efter kundflöde. Köerna till varje sektion börjar utanför, vilket gör att kunderna inte stressas av att ha någon direkt bakom sig.

I tider där konsumenter uppmanas att ta med egen shoppingkasse för miljöns skull, har man också ordnat med utrymme till vänster om varje terminal där kunden kan ställa ifrån sig portföljen och jobbväskan, för att inte trassla till det på terminalens vågbord.

Vågstationer finns runt om i kundvarvet för att uppmuntra kunderna att väga och etikettera lösplockad frukt och grönt. Annars finns samma möjlighet vid självutcheckningen.

Självutcheckning, går hand i hand med kortbetalningar något som svenskarna är bland de ivrigaste i Europa på.

Mer om: Hemköp


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171