23948sdkhjf

Väloljad logistik e-kometens fundament

Svenska näthandlaren Babyshop växer. Nu senast med förvärvet av Lekmer.

Med en ny lösning som integrerar affärssystem och logistik hos det egna lagret i Jönköping, sparar verksamheten pengar samtidigt som man snabbar upp hanteringen.

Babyshop – med de tillhörande sajterna AlexAndAlexa.com, Oiidesign.se och nu senast förvärvade Lekmer.se – säljer barn- och babyartiklar över hela världen. Norden är största marknaden, men genom både förvärv och organisk tillväxt säljer man nu till kunder såväl i Europa som USA och Asien. Alla varor passerar lagret i Jönköping, där lagersystem och affärssystem sedan knappt ett år tillbaka är sammanlänkade, med Perfect IT och Autostore som respektive leverantörer.

– Vi gör stora besparingar genom att ha en enda plattform där de olika systemen är integrerade i realtid. Vi ser en märkbar skillnad i kostnaderna för hela orderprocessen. Dessutom har vi möjlighet att ge kunderna en bättre upplevelse där hantering och leverans av kundens order går snabbare, säger Babyshops vd Marcus Tagesson.

Hela hanteringen är automatiserad. En truck levererar in varorna, en maskin sorterar ut dem så att en robot därefter kan lagra in de olika artiklarna i hyllan. När sedan order ska gå ut, hämtar roboten fram varan till en fysisk lagerarbetare som lägger varan i paket och sätter på en fraktetikett. Varan läggs på ett transportband och ett sorteringsverk fördelar ut efter slutdestination.

– Vi kan nu logga exakta tidpunkter för hur varje vara hanteras. Vi kan se exakt var varan varit och upptäcka flaskhalsar. Det blir exaktare och vi får mer historik. Saldot stämmer alltid och vi slipper manuella misstag, säger Marcus Tagesson som samtidigt vill avdramatisera:

– I grunden är det vanlig logistik med mer systemstöd.

Logistikkedjan är lång och vägen till och från lagret i Jönköping är lika viktig som det som händer inne på lagret.

Varans väg till Jönköping hanteras av leverantören.

– Där har vi som relativt liten beställare svårt att påverka, säger Marcus Tagesson.

Från Jönköping och ut till slutkund, använder sig gruppen av UPS och Postnord.

– Där ”hänger vi på” deras frakttjänst och policy, även vad gäller hållbarhet, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

– Men med ökad e-handel är det här en hållbarhetsfråga som kommer att komma upp på bordet, även om det är svårt att få någon specialbehandling hos de stora jättarna. Jag vet att vi kommer att diskutera det i ledningsgruppen framöver. Trycket på hållbarhetsförändringar är som störst inifrån vår egen organisation.

Jönköping är en logistikhub där stan är fylld av kompetens. Samtidigt är det många arbetsgivare som tampas om arbetskraften.

– Automatiseringen har bidragit till att göra oss till en attraktiv arbetsgivare, här ligger vi i framkant.

Babyshop har också satsat på fina lagerlokaler med dagsljus och ett bra arbetsklimat.

– Vi samlas till frukost och afterwork. Vi har fin reception, bra matsal och ett stort aktivitetsrum, med soffor och tv-spel. Jobbar man på lager är det lätt att man går hem och är trött i både kropp och huvud. Vi vill försöka ha en familjär stämning som ger folk energi. Det är också ett sätt att konkurrera mot andra logistikbolag, säger Marcus Tagesson.

Rekryteringen ser han som av de största utmaningarna för växande e-handel.

– Här behövs inte bara duktiga lagermedarbetare utan också it-kunniga, yrkesmänniskor som har en mängd valmöjligheter på arbetsmarknaden och inte alltid ser logistik och handel som hetaste branscherna.

Läs även: "Vi tror på utvalda lägen"

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078