Väloljad logistik e-kometens fundament

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Svenska näthandlaren Babyshop växer. Nu senast med förvärvet av Lekmer.

Med en ny lösning som integrerar affärssystem och logistik hos det egna lagret i Jönköping, sparar verksamheten pengar samtidigt som man snabbar upp hanteringen.

Babyshop – med de tillhörande sajterna AlexAndAlexa.com, Oiidesign.se och nu senast förvärvade Lekmer.se – säljer barn- och babyartiklar över hela världen. Norden är största marknaden, men genom både förvärv och organisk tillväxt säljer man nu till kunder såväl i Europa som USA och Asien. Alla varor passerar lagret i Jönköping, där lagersystem och affärssystem sedan knappt ett år tillbaka är sammanlänkade, med Perfect IT och Autostore som respektive leverantörer.

– Vi gör stora besparingar genom att ha en enda plattform där de olika systemen är integrerade i realtid. Vi ser en märkbar skillnad i kostnaderna för hela orderprocessen. Dessutom har vi möjlighet att ge kunderna en bättre upplevelse där hantering och leverans av kundens order går snabbare, säger Babyshops vd Marcus Tagesson.

Hela hanteringen är automatiserad. En truck levererar in varorna, en maskin sorterar ut dem så att en robot därefter kan lagra in de olika artiklarna i hyllan. När sedan order ska gå ut, hämtar roboten fram varan till en fysisk lagerarbetare som lägger varan i paket och sätter på en fraktetikett. Varan läggs på ett transportband och ett sorteringsverk fördelar ut efter slutdestination.

– Vi kan nu logga exakta tidpunkter för hur varje vara hanteras. Vi kan se exakt var varan varit och upptäcka flaskhalsar. Det blir exaktare och vi får mer historik. Saldot stämmer alltid och vi slipper manuella misstag, säger Marcus Tagesson som samtidigt vill avdramatisera:

– I grunden är det vanlig logistik med mer systemstöd.

Logistikkedjan är lång och vägen till och från lagret i Jönköping är lika viktig som det som händer inne på lagret.

Varans väg till Jönköping hanteras av leverantören.

– Där har vi som relativt liten beställare svårt att påverka, säger Marcus Tagesson.

Från Jönköping och ut till slutkund, använder sig gruppen av UPS och Postnord.

– Där ”hänger vi på” deras frakttjänst och policy, även vad gäller hållbarhet, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

– Men med ökad e-handel är det här en hållbarhetsfråga som kommer att komma upp på bordet, även om det är svårt att få någon specialbehandling hos de stora jättarna. Jag vet att vi kommer att diskutera det i ledningsgruppen framöver. Trycket på hållbarhetsförändringar är som störst inifrån vår egen organisation.

Jönköping är en logistikhub där stan är fylld av kompetens. Samtidigt är det många arbetsgivare som tampas om arbetskraften.

– Automatiseringen har bidragit till att göra oss till en attraktiv arbetsgivare, här ligger vi i framkant.

Babyshop har också satsat på fina lagerlokaler med dagsljus och ett bra arbetsklimat.

– Vi samlas till frukost och afterwork. Vi har fin reception, bra matsal och ett stort aktivitetsrum, med soffor och tv-spel. Jobbar man på lager är det lätt att man går hem och är trött i både kropp och huvud. Vi vill försöka ha en familjär stämning som ger folk energi. Det är också ett sätt att konkurrera mot andra logistikbolag, säger Marcus Tagesson.

Rekryteringen ser han som av de största utmaningarna för växande e-handel.

– Här behövs inte bara duktiga lagermedarbetare utan också it-kunniga, yrkesmänniskor som har en mängd valmöjligheter på arbetsmarknaden och inte alltid ser logistik och handel som hetaste branscherna.

Läs även: "Vi tror på utvalda lägen"



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Inför digital pant på plastpåsar

Lönsamheten sjönk för Ica

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Efterlyser första kunden – Ber om hjälp

Handlade du på Gunnars Byggnetto i Täby vid öppningen år 1993? Byggmax har letat med ljus och lykta efter sin allra första kund – nu ber de allmänheten om tips.

Nyhetsbrev

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Kicks slår upp dörrarna till en ny butik på 1 500 kvadratmeter i centrala Stockholm.

Arkiv

Fortsatt uppåt för Pricer

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

De öppnar nytt i Globen

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Påsken drog ner bygghandeln

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Påspant – en succé

Butik på Södermalm får klartecken

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176