Väloljad logistik e-kometens fundament

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Svenska näthandlaren Babyshop växer. Nu senast med förvärvet av Lekmer.

Med en ny lösning som integrerar affärssystem och logistik hos det egna lagret i Jönköping, sparar verksamheten pengar samtidigt som man snabbar upp hanteringen.

Babyshop – med de tillhörande sajterna AlexAndAlexa.com, Oiidesign.se och nu senast förvärvade Lekmer.se – säljer barn- och babyartiklar över hela världen. Norden är största marknaden, men genom både förvärv och organisk tillväxt säljer man nu till kunder såväl i Europa som USA och Asien. Alla varor passerar lagret i Jönköping, där lagersystem och affärssystem sedan knappt ett år tillbaka är sammanlänkade, med Perfect IT och Autostore som respektive leverantörer.

– Vi gör stora besparingar genom att ha en enda plattform där de olika systemen är integrerade i realtid. Vi ser en märkbar skillnad i kostnaderna för hela orderprocessen. Dessutom har vi möjlighet att ge kunderna en bättre upplevelse där hantering och leverans av kundens order går snabbare, säger Babyshops vd Marcus Tagesson.

Hela hanteringen är automatiserad. En truck levererar in varorna, en maskin sorterar ut dem så att en robot därefter kan lagra in de olika artiklarna i hyllan. När sedan order ska gå ut, hämtar roboten fram varan till en fysisk lagerarbetare som lägger varan i paket och sätter på en fraktetikett. Varan läggs på ett transportband och ett sorteringsverk fördelar ut efter slutdestination.

– Vi kan nu logga exakta tidpunkter för hur varje vara hanteras. Vi kan se exakt var varan varit och upptäcka flaskhalsar. Det blir exaktare och vi får mer historik. Saldot stämmer alltid och vi slipper manuella misstag, säger Marcus Tagesson som samtidigt vill avdramatisera:

– I grunden är det vanlig logistik med mer systemstöd.

Logistikkedjan är lång och vägen till och från lagret i Jönköping är lika viktig som det som händer inne på lagret.

Varans väg till Jönköping hanteras av leverantören.

– Där har vi som relativt liten beställare svårt att påverka, säger Marcus Tagesson.

Från Jönköping och ut till slutkund, använder sig gruppen av UPS och Postnord.

– Där ”hänger vi på” deras frakttjänst och policy, även vad gäller hållbarhet, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

– Men med ökad e-handel är det här en hållbarhetsfråga som kommer att komma upp på bordet, även om det är svårt att få någon specialbehandling hos de stora jättarna. Jag vet att vi kommer att diskutera det i ledningsgruppen framöver. Trycket på hållbarhetsförändringar är som störst inifrån vår egen organisation.

Jönköping är en logistikhub där stan är fylld av kompetens. Samtidigt är det många arbetsgivare som tampas om arbetskraften.

– Automatiseringen har bidragit till att göra oss till en attraktiv arbetsgivare, här ligger vi i framkant.

Babyshop har också satsat på fina lagerlokaler med dagsljus och ett bra arbetsklimat.

– Vi samlas till frukost och afterwork. Vi har fin reception, bra matsal och ett stort aktivitetsrum, med soffor och tv-spel. Jobbar man på lager är det lätt att man går hem och är trött i både kropp och huvud. Vi vill försöka ha en familjär stämning som ger folk energi. Det är också ett sätt att konkurrera mot andra logistikbolag, säger Marcus Tagesson.

Rekryteringen ser han som av de största utmaningarna för växande e-handel.

– Här behövs inte bara duktiga lagermedarbetare utan också it-kunniga, yrkesmänniskor som har en mängd valmöjligheter på arbetsmarknaden och inte alltid ser logistik och handel som hetaste branscherna.

Läs även: "Vi tror på utvalda lägen"



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.187