23948sdkhjf

Väloljad logistik e-kometens fundament

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Svenska näthandlaren Babyshop växer. Nu senast med förvärvet av Lekmer.

Med en ny lösning som integrerar affärssystem och logistik hos det egna lagret i Jönköping, sparar verksamheten pengar samtidigt som man snabbar upp hanteringen.

Babyshop – med de tillhörande sajterna AlexAndAlexa.com, Oiidesign.se och nu senast förvärvade Lekmer.se – säljer barn- och babyartiklar över hela världen. Norden är största marknaden, men genom både förvärv och organisk tillväxt säljer man nu till kunder såväl i Europa som USA och Asien. Alla varor passerar lagret i Jönköping, där lagersystem och affärssystem sedan knappt ett år tillbaka är sammanlänkade, med Perfect IT och Autostore som respektive leverantörer.

– Vi gör stora besparingar genom att ha en enda plattform där de olika systemen är integrerade i realtid. Vi ser en märkbar skillnad i kostnaderna för hela orderprocessen. Dessutom har vi möjlighet att ge kunderna en bättre upplevelse där hantering och leverans av kundens order går snabbare, säger Babyshops vd Marcus Tagesson.

Hela hanteringen är automatiserad. En truck levererar in varorna, en maskin sorterar ut dem så att en robot därefter kan lagra in de olika artiklarna i hyllan. När sedan order ska gå ut, hämtar roboten fram varan till en fysisk lagerarbetare som lägger varan i paket och sätter på en fraktetikett. Varan läggs på ett transportband och ett sorteringsverk fördelar ut efter slutdestination.

– Vi kan nu logga exakta tidpunkter för hur varje vara hanteras. Vi kan se exakt var varan varit och upptäcka flaskhalsar. Det blir exaktare och vi får mer historik. Saldot stämmer alltid och vi slipper manuella misstag, säger Marcus Tagesson som samtidigt vill avdramatisera:

– I grunden är det vanlig logistik med mer systemstöd.

Logistikkedjan är lång och vägen till och från lagret i Jönköping är lika viktig som det som händer inne på lagret.

Varans väg till Jönköping hanteras av leverantören.

– Där har vi som relativt liten beställare svårt att påverka, säger Marcus Tagesson.

Från Jönköping och ut till slutkund, använder sig gruppen av UPS och Postnord.

– Där ”hänger vi på” deras frakttjänst och policy, även vad gäller hållbarhet, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

– Men med ökad e-handel är det här en hållbarhetsfråga som kommer att komma upp på bordet, även om det är svårt att få någon specialbehandling hos de stora jättarna. Jag vet att vi kommer att diskutera det i ledningsgruppen framöver. Trycket på hållbarhetsförändringar är som störst inifrån vår egen organisation.

Jönköping är en logistikhub där stan är fylld av kompetens. Samtidigt är det många arbetsgivare som tampas om arbetskraften.

– Automatiseringen har bidragit till att göra oss till en attraktiv arbetsgivare, här ligger vi i framkant.

Babyshop har också satsat på fina lagerlokaler med dagsljus och ett bra arbetsklimat.

– Vi samlas till frukost och afterwork. Vi har fin reception, bra matsal och ett stort aktivitetsrum, med soffor och tv-spel. Jobbar man på lager är det lätt att man går hem och är trött i både kropp och huvud. Vi vill försöka ha en familjär stämning som ger folk energi. Det är också ett sätt att konkurrera mot andra logistikbolag, säger Marcus Tagesson.

Rekryteringen ser han som av de största utmaningarna för växande e-handel.

– Här behövs inte bara duktiga lagermedarbetare utan också it-kunniga, yrkesmänniskor som har en mängd valmöjligheter på arbetsmarknaden och inte alltid ser logistik och handel som hetaste branscherna.

Läs även: "Vi tror på utvalda lägen"



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Stadium omorganiserar och varslar

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Hit kommer Plantagen

Nyhetsbrev

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Arkiv

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

”Skitmarginaler”

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.243