23948sdkhjf

Väloljad logistik e-kometens fundament

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Svenska näthandlaren Babyshop växer. Nu senast med förvärvet av Lekmer.

Med en ny lösning som integrerar affärssystem och logistik hos det egna lagret i Jönköping, sparar verksamheten pengar samtidigt som man snabbar upp hanteringen.

Babyshop – med de tillhörande sajterna AlexAndAlexa.com, Oiidesign.se och nu senast förvärvade Lekmer.se – säljer barn- och babyartiklar över hela världen. Norden är största marknaden, men genom både förvärv och organisk tillväxt säljer man nu till kunder såväl i Europa som USA och Asien. Alla varor passerar lagret i Jönköping, där lagersystem och affärssystem sedan knappt ett år tillbaka är sammanlänkade, med Perfect IT och Autostore som respektive leverantörer.

– Vi gör stora besparingar genom att ha en enda plattform där de olika systemen är integrerade i realtid. Vi ser en märkbar skillnad i kostnaderna för hela orderprocessen. Dessutom har vi möjlighet att ge kunderna en bättre upplevelse där hantering och leverans av kundens order går snabbare, säger Babyshops vd Marcus Tagesson.

Hela hanteringen är automatiserad. En truck levererar in varorna, en maskin sorterar ut dem så att en robot därefter kan lagra in de olika artiklarna i hyllan. När sedan order ska gå ut, hämtar roboten fram varan till en fysisk lagerarbetare som lägger varan i paket och sätter på en fraktetikett. Varan läggs på ett transportband och ett sorteringsverk fördelar ut efter slutdestination.

– Vi kan nu logga exakta tidpunkter för hur varje vara hanteras. Vi kan se exakt var varan varit och upptäcka flaskhalsar. Det blir exaktare och vi får mer historik. Saldot stämmer alltid och vi slipper manuella misstag, säger Marcus Tagesson som samtidigt vill avdramatisera:

– I grunden är det vanlig logistik med mer systemstöd.

Logistikkedjan är lång och vägen till och från lagret i Jönköping är lika viktig som det som händer inne på lagret.

Varans väg till Jönköping hanteras av leverantören.

– Där har vi som relativt liten beställare svårt att påverka, säger Marcus Tagesson.

Från Jönköping och ut till slutkund, använder sig gruppen av UPS och Postnord.

– Där ”hänger vi på” deras frakttjänst och policy, även vad gäller hållbarhet, säger Marcus Tagesson och fortsätter:

– Men med ökad e-handel är det här en hållbarhetsfråga som kommer att komma upp på bordet, även om det är svårt att få någon specialbehandling hos de stora jättarna. Jag vet att vi kommer att diskutera det i ledningsgruppen framöver. Trycket på hållbarhetsförändringar är som störst inifrån vår egen organisation.

Jönköping är en logistikhub där stan är fylld av kompetens. Samtidigt är det många arbetsgivare som tampas om arbetskraften.

– Automatiseringen har bidragit till att göra oss till en attraktiv arbetsgivare, här ligger vi i framkant.

Babyshop har också satsat på fina lagerlokaler med dagsljus och ett bra arbetsklimat.

– Vi samlas till frukost och afterwork. Vi har fin reception, bra matsal och ett stort aktivitetsrum, med soffor och tv-spel. Jobbar man på lager är det lätt att man går hem och är trött i både kropp och huvud. Vi vill försöka ha en familjär stämning som ger folk energi. Det är också ett sätt att konkurrera mot andra logistikbolag, säger Marcus Tagesson.

Rekryteringen ser han som av de största utmaningarna för växande e-handel.

– Här behövs inte bara duktiga lagermedarbetare utan också it-kunniga, yrkesmänniskor som har en mängd valmöjligheter på arbetsmarknaden och inte alltid ser logistik och handel som hetaste branscherna.

Läs även: "Vi tror på utvalda lägen"

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Underklädeskedja drar upp volymen

Nu öppnar e-handlarens superlager

Zalandos nya logistikcenter invigs officiellt i dag.

Fjärde outleten för varuhuskedjan

I veckan öppnar Åhléns Outlet här.

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Här öppnar nästa Apotek Hjärtat

Plockar in nätvaror i fysisk miljö - öppnar XL-butik

Jysk storformatsatsar och bygger om och ut butiken i Kungens Kurva.

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

Arkiv

Utredaren sågar tillträdesförbudet

Men förslaget är inlämnat och kan röstats igenom ändå – så ser det ut.

Butikskoncept i konkurs

Stockholmsbutikens lilla storsatsning

Artist in i nätapotek

1

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Bygghandeln minskar – men ökar

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Galleria med nya modekoncept

Här är de nya ministrarna

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Här stänger Polarn O. Pyret

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.124