23948sdkhjf

”Vi tror på utvalda butikslägen”

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Babyshops verksamheten har växt kraftigt, både organiskt och genom förvärv. Nu i sommar blev det klart med köpet av Lekmer från Qliro group som haft bolaget sedan 2010.

Köpeskillingen var 90 miljoner för bolaget som då omsatte över en halv miljard, men med en förlust på 82 miljoner 2016. Problem vid lagret i Arlandastad hade tyngt verksamheten.

Läs också: Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Efter köpet flyttades logistiken raskt till Babyshops eget lager i Jönköping. Med gott resultat: Babyshop har under hösten lyckats få upp resultatet för den här delen av verksamheten på plus.

2013 köpte Babyshop Oiidesign, en svensk barnklädessajt med märkeskläder som både säljer till slutkonsument och till andra återförsäljare. På hösten året därefter var det dags igen: man förvärvade Storbritanniens största e-handlare inom barnkläder: AlexAndAlexa.com.

– På två veckor byggde vi om deras it-plattform, logistik-, kassa- och affärssystem. En process som vanligtvis kan ta upp till flera år att genomföra.

2015 införlivades norska Babyshop.no. Då fick man också ”på köpet” ett rejält butiksnät, efter att sedan tidigare enbart haft flaggskeppsbutiken i Sturegallerian i Stockholm.

Läs också: Babyshop över en miljard i omsättning

– Överlag tror jag inte på alltför stora fysiska butiksnät, vi ska expandera online. Men med ett starkt koncept kan några väl utvalda butikslägen vara positivt.

– Jag hävdar bestämt att det är svårare att driva e-handel än fysiska butiker. E-handel är hundra olika saker där det är mer komplicerat att få alla flöden att stämma samtidigt, säger Marcus Tagesson.

Det kostar att växa. Marcus Tagesson beskriver verksamheten ”som världens största inom sitt segment”.

– Vi var lönsamma de första sju åren. Sedan har vi valt att expandera och det kostar. Men vi känner oss trygga med det operativa resultatet, säger Marcus Tagesson som siktar på en årsomsättning för hela gruppen på en bra bit över en miljard kronor i år.

Läs också: Ny ordförande på Babyshop

För 2017 kommer resultatet att landa under nollan, köpet av Lekmer tynger resultatet. Prognosen för 2018 är vinst:

– Vi går mot vinst på helåret för hela Babyshop, säger Marcus Tagesson.

Med just bilbarnstolar och barnvagnar är det en hel del teknik involverat. Att ge den servicen online – på mejl, chatt eller över telefon – utan att kunden får klämma och känna är en utmaning.

– Vi gör nu en stor satsning på kundtjänst, där vi satsar på innehåll som bättre bilder och instruktion men också på att kundtjänsten har fysiska exemplar som de kan demonstrera över telefon för kunden. Vi vill kunna erbjuda en tjänst som ligger så nära fysiska handel som möjligt.

Läs mer: Väloljad logistik e-kometens fundament

Mer om: Babyshop
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Apotea bästa nätbutik – igen

Nyhetsbrev

Kedjorna som är bäst på mersälj

Arkiv

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Textilbolag i konkurs

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Så sålde Clas Ohlson

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Rekord för Black friday – kläder och hemelektronik mest poppis

Bygghemma överträffade förväntningar på köpfesten 

Karl Hedin köper upp två bygghandlare

Växer i Värmland

Kökstillverkare öppnar nytt

1

E-handelsgurun: ”Lägg ner olönsamma butiker”

Moon-Suck Song listar skälen till varför e-handeln kommer att vinna slaget om framtidens konsumenter.

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Pris regerar under Black friday

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

På nytt jobb
Från Clas Ohlson till Intersport

Flash satsar i Danmark

Bryggerijätte och anrik skivbutik ska rädda Stockholms livescen

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.14