”Vi tror på utvalda butikslägen”

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Babyshops verksamheten har växt kraftigt, både organiskt och genom förvärv. Nu i sommar blev det klart med köpet av Lekmer från Qliro group som haft bolaget sedan 2010.

Köpeskillingen var 90 miljoner för bolaget som då omsatte över en halv miljard, men med en förlust på 82 miljoner 2016. Problem vid lagret i Arlandastad hade tyngt verksamheten.

Efter köpet flyttades logistiken raskt till Babyshops eget lager i Jönköping. Med gott resultat: Babyshop har under hösten lyckats få upp resultatet för den här delen av verksamheten på plus.

2013 köpte Babyshop Oiidesign, en svensk barnklädessajt med märkeskläder som både säljer till slutkonsument och till andra återförsäljare. På hösten året därefter var det dags igen: man förvärvade Storbritanniens största e-handlare inom barnkläder: AlexAndAlexa.com.

– På två veckor byggde vi om deras it-plattform, logistik-, kassa- och affärssystem. En process som vanligtvis kan ta upp till flera år att genomföra.

2015 införlivades norska Babyshop.no. Då fick man också ”på köpet” ett rejält butiksnät, efter att sedan tidigare enbart haft flaggskeppsbutiken i Sturegallerian i Stockholm.

– Överlag tror jag inte på alltför stora fysiska butiksnät, vi ska expandera online. Men med ett starkt koncept kan några väl utvalda butikslägen vara positivt.

– Jag hävdar bestämt att det är svårare att driva e-handel än fysiska butiker. E-handel är hundra olika saker där det är mer komplicerat att få alla flöden att stämma samtidigt, säger Marcus Tagesson.

Det kostar att växa. Marcus Tagesson beskriver verksamheten ”som världens största inom sitt segment”.

– Vi var lönsamma de första sju åren. Sedan har vi valt att expandera och det kostar. Men vi känner oss trygga med det operativa resultatet, säger Marcus Tagesson som siktar på en årsomsättning för hela gruppen på en bra bit över en miljard kronor i år.

För 2017 kommer resultatet att landa under nollan, köpet av Lekmer tynger resultatet. Prognosen för 2018 är vinst:

– Vi går mot vinst på helåret för hela Babyshop, säger Marcus Tagesson.

Med just bilbarnstolar och barnvagnar är det en hel del teknik involverat. Att ge den servicen online – på mejl, chatt eller över telefon – utan att kunden får klämma och känna är en utmaning.

– Vi gör nu en stor satsning på kundtjänst, där vi satsar på innehåll som bättre bilder och instruktion men också på att kundtjänsten har fysiska exemplar som de kan demonstrera över telefon för kunden. Vi vill kunna erbjuda en tjänst som ligger så nära fysiska handel som möjligt.

Läs mer: Väloljad logistik e-kometens fundament

Mer om: Babyshop


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Fler företag säljer överskott på auktion

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.264