”Vi tror på utvalda butikslägen”

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

Babyshops verksamheten har växt kraftigt, både organiskt och genom förvärv. Nu i sommar blev det klart med köpet av Lekmer från Qliro group som haft bolaget sedan 2010.

Köpeskillingen var 90 miljoner för bolaget som då omsatte över en halv miljard, men med en förlust på 82 miljoner 2016. Problem vid lagret i Arlandastad hade tyngt verksamheten.

Läs också: Ny ordförande på Babyshop

Efter köpet flyttades logistiken raskt till Babyshops eget lager i Jönköping. Med gott resultat: Babyshop har under hösten lyckats få upp resultatet för den här delen av verksamheten på plus.

2013 köpte Babyshop Oiidesign, en svensk barnklädessajt med märkeskläder som både säljer till slutkonsument och till andra återförsäljare. På hösten året därefter var det dags igen: man förvärvade Storbritanniens största e-handlare inom barnkläder: AlexAndAlexa.com.

– På två veckor byggde vi om deras it-plattform, logistik-, kassa- och affärssystem. En process som vanligtvis kan ta upp till flera år att genomföra.

2015 införlivades norska Babyshop.no. Då fick man också ”på köpet” ett rejält butiksnät, efter att sedan tidigare enbart haft flaggskeppsbutiken i Sturegallerian i Stockholm.

Läs också: Bygger jättelager i Jönköping

– Överlag tror jag inte på alltför stora fysiska butiksnät, vi ska expandera online. Men med ett starkt koncept kan några väl utvalda butikslägen vara positivt.

– Jag hävdar bestämt att det är svårare att driva e-handel än fysiska butiker. E-handel är hundra olika saker där det är mer komplicerat att få alla flöden att stämma samtidigt, säger Marcus Tagesson.

Det kostar att växa. Marcus Tagesson beskriver verksamheten ”som världens största inom sitt segment”.

– Vi var lönsamma de första sju åren. Sedan har vi valt att expandera och det kostar. Men vi känner oss trygga med det operativa resultatet, säger Marcus Tagesson som siktar på en årsomsättning för hela gruppen på en bra bit över en miljard kronor i år.

För 2017 kommer resultatet att landa under nollan, köpet av Lekmer tynger resultatet. Prognosen för 2018 är vinst:

– Vi går mot vinst på helåret för hela Babyshop, säger Marcus Tagesson.

Med just bilbarnstolar och barnvagnar är det en hel del teknik involverat. Att ge den servicen online – på mejl, chatt eller över telefon – utan att kunden får klämma och känna är en utmaning.

– Vi gör nu en stor satsning på kundtjänst, där vi satsar på innehåll som bättre bilder och instruktion men också på att kundtjänsten har fysiska exemplar som de kan demonstrera över telefon för kunden. Vi vill kunna erbjuda en tjänst som ligger så nära fysiska handel som möjligt.

Läs mer: Väloljad logistik e-kometens fundament

Mer om: Babyshop


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Nyhetsbrev

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Arkiv

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Här öppnar Samsung

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Lakritskedjan expanderar

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Öppnar nytt i Sölvesborg

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Teater blir cykelbutik

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Krönika
Ingvar och jag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126