23948sdkhjf

”Vi tror på utvalda butikslägen”

Babyshops verksamheten har växt kraftigt, både organiskt och genom förvärv. Nu i sommar blev det klart med köpet av Lekmer från Qliro group som haft bolaget sedan 2010.

Köpeskillingen var 90 miljoner för bolaget som då omsatte över en halv miljard, men med en förlust på 82 miljoner 2016. Problem vid lagret i Arlandastad hade tyngt verksamheten.

Efter köpet flyttades logistiken raskt till Babyshops eget lager i Jönköping. Med gott resultat: Babyshop har under hösten lyckats få upp resultatet för den här delen av verksamheten på plus.

2013 köpte Babyshop Oiidesign, en svensk barnklädessajt med märkeskläder som både säljer till slutkonsument och till andra återförsäljare. På hösten året därefter var det dags igen: man förvärvade Storbritanniens största e-handlare inom barnkläder: AlexAndAlexa.com.

– På två veckor byggde vi om deras it-plattform, logistik-, kassa- och affärssystem. En process som vanligtvis kan ta upp till flera år att genomföra.

2015 införlivades norska Babyshop.no. Då fick man också ”på köpet” ett rejält butiksnät, efter att sedan tidigare enbart haft flaggskeppsbutiken i Sturegallerian i Stockholm.

– Överlag tror jag inte på alltför stora fysiska butiksnät, vi ska expandera online. Men med ett starkt koncept kan några väl utvalda butikslägen vara positivt.

– Jag hävdar bestämt att det är svårare att driva e-handel än fysiska butiker. E-handel är hundra olika saker där det är mer komplicerat att få alla flöden att stämma samtidigt, säger Marcus Tagesson.

Det kostar att växa. Marcus Tagesson beskriver verksamheten ”som världens största inom sitt segment”.

– Vi var lönsamma de första sju åren. Sedan har vi valt att expandera och det kostar. Men vi känner oss trygga med det operativa resultatet, säger Marcus Tagesson som siktar på en årsomsättning för hela gruppen på en bra bit över en miljard kronor i år.

För 2017 kommer resultatet att landa under nollan, köpet av Lekmer tynger resultatet. Prognosen för 2018 är vinst:

– Vi går mot vinst på helåret för hela Babyshop, säger Marcus Tagesson.

Med just bilbarnstolar och barnvagnar är det en hel del teknik involverat. Att ge den servicen online – på mejl, chatt eller över telefon – utan att kunden får klämma och känna är en utmaning.

– Vi gör nu en stor satsning på kundtjänst, där vi satsar på innehåll som bättre bilder och instruktion men också på att kundtjänsten har fysiska exemplar som de kan demonstrera över telefon för kunden. Vi vill kunna erbjuda en tjänst som ligger så nära fysiska handel som möjligt.

Läs mer: Väloljad logistik e-kometens fundament

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079