23948sdkhjf

Butiker måste satsa på upplevelser

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Detaljhandel i fysiska butiker måste tillhandahålla upplevelser snarare än bara varor om den ska frodas i takt med att e-handeln växer. Det sade Harvard-ekonomiprofessorn Edward Glaeser till Nyhetsbyrån Direkt vid Skagen Fonders nyårskonferens 2018.

Om allt man får när man går till butiken är en vara som man lika gärna kan köpa online är det svårt att se att det kommer att frodas. Vi har sett samma sak för shoppingcenter som ligger utanför stadskärnor i USA, säger Edward Glaeser som har stadsmiljöer som ett av sina största forskningsområden.

Läs också: Skönhetsföretag satsar på kommunikation

Den långsiktiga ekonomiska framgångsfaktorn för städer handlar om exportorienterade tjänster såsom finans, men även tjänstesektorn där man faktiskt får något givande från kontakt med en annan människa som man inte kan få online, uppger han.

Kommer fysisk detaljhandel att lyckas framöver och därmed fortsätta använda en hel del fastighetsutrymme i städer?

Jag tror att detaljhandeln kommer att se något annorlunda ut, men min bedömning är att folk tycker om att shoppa. Det är kul att köpa saker och det finns ett stort kommersiellt intresse av att komma på hur man ska få människor att fortsätta shoppa i städer. Man behöver bara vara kreativ. Viss shopping kommer dock helt att ersättas av e-handel.

Vid sitt anförande pratade Edward Glaeser även om hur stadsmiljön påverkas av pågående trender inom fordonssektorn som kan medföra behov av färre bilar på sikt.

Vissa parkeringsbyggnader byggs med högre takhöjd än normalt så att de kan byggas om till annat i framtiden. Den generella poängen är att man som fastighetsutvecklare verkligen bör satsa på en fysisk miljö som kan förändras när teknologin och efterfrågan ändras. Smart utrymmesutveckling möjliggör exempelvis för omkonfigureringar från små till stora lägenheter och tvärt om, från öppna kontorsmiljöer till avskilda miljöer, och så vidare, säger ekonomiprofessorn avslutningsvis.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126