Butiker måste satsa på upplevelser

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Detaljhandel i fysiska butiker måste tillhandahålla upplevelser snarare än bara varor om den ska frodas i takt med att e-handeln växer. Det sade Harvard-ekonomiprofessorn Edward Glaeser till Nyhetsbyrån Direkt vid Skagen Fonders nyårskonferens 2018.

Om allt man får när man går till butiken är en vara som man lika gärna kan köpa online är det svårt att se att det kommer att frodas. Vi har sett samma sak för shoppingcenter som ligger utanför stadskärnor i USA, säger Edward Glaeser som har stadsmiljöer som ett av sina största forskningsområden.

Läs också: Skönhetsföretag satsar på kommunikation

Den långsiktiga ekonomiska framgångsfaktorn för städer handlar om exportorienterade tjänster såsom finans, men även tjänstesektorn där man faktiskt får något givande från kontakt med en annan människa som man inte kan få online, uppger han.

Kommer fysisk detaljhandel att lyckas framöver och därmed fortsätta använda en hel del fastighetsutrymme i städer?

Jag tror att detaljhandeln kommer att se något annorlunda ut, men min bedömning är att folk tycker om att shoppa. Det är kul att köpa saker och det finns ett stort kommersiellt intresse av att komma på hur man ska få människor att fortsätta shoppa i städer. Man behöver bara vara kreativ. Viss shopping kommer dock helt att ersättas av e-handel.

Vid sitt anförande pratade Edward Glaeser även om hur stadsmiljön påverkas av pågående trender inom fordonssektorn som kan medföra behov av färre bilar på sikt.

Vissa parkeringsbyggnader byggs med högre takhöjd än normalt så att de kan byggas om till annat i framtiden. Den generella poängen är att man som fastighetsutvecklare verkligen bör satsa på en fysisk miljö som kan förändras när teknologin och efterfrågan ändras. Smart utrymmesutveckling möjliggör exempelvis för omkonfigureringar från små till stora lägenheter och tvärt om, från öppna kontorsmiljöer till avskilda miljöer, och så vidare, säger ekonomiprofessorn avslutningsvis.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Apoteket tar plats på KS

Pressbyrån på Karolinska

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Nyhetsbrev

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Arkiv

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Här öppnar Samsung

Lakritskedjan expanderar

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Hon lyser klarast i svensk sportbransch

Vd är årets affärskvinna inom svensk sportbransch om nätverket Divas får välja.

Öppnar nytt i Sölvesborg

Teater blir cykelbutik

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Dags att anmäla alla brott

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Krönika
Ingvar och jag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131