23948sdkhjf

Framåt för B2B-handeln på nätet

En ny rapport från Litium visar att handeln på nätet ökar snabbt när det gäller B2B.

Företaget Litium, som erbjuder en molnbaserad plattform för e-handel, ger årligen ut en rapport om läget inom den digitala B2B-handeln. Slutsatsen är att B2B-handeln på nätet ökar kraftigt. Förra året ökade den med 18 procent jämfört med år 2016.

67 procent av företagen i undersökningen sade att de bedriver handel via nätet. Det innebär en ökning om 18 procent. Utvecklingen har gått särskilt snabbt hos små- och medelstora företag där 56 procent nu bedriver B2B-handel digitalt, jämfört med 42 procent året innan.

Rapporten visar vidare att 94 procent av de företag som har e-handel på plats tror att allt fler köp kommer att genomföras via nätet framöver. Av dessa förväntar sig en tredjedel en försäljningsökning på hela 25 procent.

– Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen, säger Henrik Lundin, vd på Litium. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt.

Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp.

Slutsatsen att e-handeln ökar kvickt inom B2B är motsatsen till vad HUI Research kom fram till i en rapport som publicerades förra veckan på uppdrag av Collector Bank. Den visade att e-handel saknas hos hela 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige, trots att 7 av 10 företag genomför köp via nätet idag. Rapporten visade vidare att bristen på B2B-utbud på nätet har gjort att vart femte företag istället vänder sig till e-handelssidor som egentligen riktar sig till konsumenter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125