23948sdkhjf

Framåt för B2B-handeln på nätet

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

En ny rapport från Litium visar att handeln på nätet ökar snabbt när det gäller B2B.

Företaget Litium, som erbjuder en molnbaserad plattform för e-handel, ger årligen ut en rapport om läget inom den digitala B2B-handeln. Slutsatsen är att B2B-handeln på nätet ökar kraftigt. Förra året ökade den med 18 procent jämfört med år 2016.

Läs också: Nedläggningstrend i Icas posthantering?

67 procent av företagen i undersökningen sade att de bedriver handel via nätet. Det innebär en ökning om 18 procent. Utvecklingen har gått särskilt snabbt hos små- och medelstora företag där 56 procent nu bedriver B2B-handel digitalt, jämfört med 42 procent året innan.

Rapporten visar vidare att 94 procent av de företag som har e-handel på plats tror att allt fler köp kommer att genomföras via nätet framöver. Av dessa förväntar sig en tredjedel en försäljningsökning på hela 25 procent.

– Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen, säger Henrik Lundin, vd på Litium. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt.

Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp.

Slutsatsen att e-handeln ökar kvickt inom B2B är motsatsen till vad HUI Research kom fram till i en rapport som publicerades förra veckan på uppdrag av Collector Bank. Den visade att e-handel saknas hos hela 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige, trots att 7 av 10 företag genomför köp via nätet idag. Rapporten visade vidare att bristen på B2B-utbud på nätet har gjort att vart femte företag istället vänder sig till e-handelssidor som egentligen riktar sig till konsumenter.

Mer om: e-handel | Litium
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Bygghandeln minskar – men ökar

Nyhetsbrev

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

Då får modekedjan ny vd

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Butikskoncept i konkurs

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162