Framåt för B2B-handeln på nätet

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

En ny rapport från Litium visar att handeln på nätet ökar snabbt när det gäller B2B.

Företaget Litium, som erbjuder en molnbaserad plattform för e-handel, ger årligen ut en rapport om läget inom den digitala B2B-handeln. Slutsatsen är att B2B-handeln på nätet ökar kraftigt. Förra året ökade den med 18 procent jämfört med år 2016.

67 procent av företagen i undersökningen sade att de bedriver handel via nätet. Det innebär en ökning om 18 procent. Utvecklingen har gått särskilt snabbt hos små- och medelstora företag där 56 procent nu bedriver B2B-handel digitalt, jämfört med 42 procent året innan.

Rapporten visar vidare att 94 procent av de företag som har e-handel på plats tror att allt fler köp kommer att genomföras via nätet framöver. Av dessa förväntar sig en tredjedel en försäljningsökning på hela 25 procent.

Läs också: E-handel bromsar upp utbyggnaden av köpcentrum

– Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen, säger Henrik Lundin, vd på Litium. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt.

Läs också: 7 av 10 handlar från andra länder

Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp.

Slutsatsen att e-handeln ökar kvickt inom B2B är motsatsen till vad HUI Research kom fram till i en rapport som publicerades förra veckan på uppdrag av Collector Bank. Den visade att e-handel saknas hos hela 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige, trots att 7 av 10 företag genomför köp via nätet idag. Rapporten visade vidare att bristen på B2B-utbud på nätet har gjort att vart femte företag istället vänder sig till e-handelssidor som egentligen riktar sig till konsumenter.

Mer om: e-handel | Litium


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Arkiv

Butiken får el från taket

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Securitas tecknar avtal med modejätte

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Coop säger upp avtalet med Postnord

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.192