Framåt för B2B-handeln på nätet

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

En ny rapport från Litium visar att handeln på nätet ökar snabbt när det gäller B2B.

Företaget Litium, som erbjuder en molnbaserad plattform för e-handel, ger årligen ut en rapport om läget inom den digitala B2B-handeln. Slutsatsen är att B2B-handeln på nätet ökar kraftigt. Förra året ökade den med 18 procent jämfört med år 2016.

Läs också: Global e-handel flyttar tiotusentals jobb utomlands

67 procent av företagen i undersökningen sade att de bedriver handel via nätet. Det innebär en ökning om 18 procent. Utvecklingen har gått särskilt snabbt hos små- och medelstora företag där 56 procent nu bedriver B2B-handel digitalt, jämfört med 42 procent året innan.

Rapporten visar vidare att 94 procent av de företag som har e-handel på plats tror att allt fler köp kommer att genomföras via nätet framöver. Av dessa förväntar sig en tredjedel en försäljningsökning på hela 25 procent.

– Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen, säger Henrik Lundin, vd på Litium. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt.

Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp.

Slutsatsen att e-handeln ökar kvickt inom B2B är motsatsen till vad HUI Research kom fram till i en rapport som publicerades förra veckan på uppdrag av Collector Bank. Den visade att e-handel saknas hos hela 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige, trots att 7 av 10 företag genomför köp via nätet idag. Rapporten visade vidare att bristen på B2B-utbud på nätet har gjort att vart femte företag istället vänder sig till e-handelssidor som egentligen riktar sig till konsumenter.

Mer om: e-handel | Litium


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Besökarna färre men försäljningen ökar

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.236