Framåt för B2B-handeln på nätet

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

En ny rapport från Litium visar att handeln på nätet ökar snabbt när det gäller B2B.

Företaget Litium, som erbjuder en molnbaserad plattform för e-handel, ger årligen ut en rapport om läget inom den digitala B2B-handeln. Slutsatsen är att B2B-handeln på nätet ökar kraftigt. Förra året ökade den med 18 procent jämfört med år 2016.

Läs också: Marknadsför med AI

67 procent av företagen i undersökningen sade att de bedriver handel via nätet. Det innebär en ökning om 18 procent. Utvecklingen har gått särskilt snabbt hos små- och medelstora företag där 56 procent nu bedriver B2B-handel digitalt, jämfört med 42 procent året innan.

Rapporten visar vidare att 94 procent av de företag som har e-handel på plats tror att allt fler köp kommer att genomföras via nätet framöver. Av dessa förväntar sig en tredjedel en försäljningsökning på hela 25 procent.

– Den främsta drivkraften för B2B-företagen är viljan att effektivisera försäljningen, säger Henrik Lundin, vd på Litium. Hela 50 procent av intervjupersonerna anger det som mest prioriterat. Näst högst upp på listan över drivkrafter är att öka servicegraden mot kunderna. B2B-företagen sätter stort värde i att bygga starka relationer med sina kunder och det framstår tydligt att detta är en viktigare morot än ökad nyförsäljning när man satsar digitalt.

Jag får uppfattningen att B2B-företagen håller på att jaga ifatt B2C-företagen när det gäller e-handel. Men precis som detaljhandeln just nu genomgår ett stålbad där företag som inte anpassade sig till det nya digitala landskapet nu har stora lönsamhetsproblem kan vi se att B2B-företagen idag befinner sig vid samma vägskäl. Den nya generationens inköpare kommer, precis som konsumenterna, att vilja kunna välja när, hur och var de gör sina inköp.

Slutsatsen att e-handeln ökar kvickt inom B2B är motsatsen till vad HUI Research kom fram till i en rapport som publicerades förra veckan på uppdrag av Collector Bank. Den visade att e-handel saknas hos hela 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige, trots att 7 av 10 företag genomför köp via nätet idag. Rapporten visade vidare att bristen på B2B-utbud på nätet har gjort att vart femte företag istället vänder sig till e-handelssidor som egentligen riktar sig till konsumenter.

Mer om: e-handel | Litium


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Svagt uppåt för Strongpoint

Apoteket tar plats på KS

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

Han lämnar också Nelly

Nyhetsbrev

Pressbyrån på Karolinska

Arkiv

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

Lakritskedjan expanderar

Här öppnar Samsung

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Teater blir cykelbutik

Öppnar nytt i Sölvesborg

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Dags att anmäla alla brott

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Marknadsför med AI

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.194