23948sdkhjf

Skandinavien utvecklas sämst för Itab

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Itab ökade både intäkter och resultat förra året men i Skandinavien är efterfrågan avvaktande på grund av förändringar i branschen.

Itab, som säljer butikskoncept i form av bland annat inredning, kassadiskar och självutcheckningssystem till detaljhandeln, visar upp minskade intäkter från det fjärde kvartalet 2017 i sin bokslutsrapport. Intäkterna uppgick till 1,64 miljarder kronor vilket kan jämföras med 1,77 miljarder under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet landade på 118 miljoner kronor, vilket är en dryg fördubbling från 53 miljoner år 2016.

Läs också: Nytt butiksgrepp – ålderskontroll med ansiktsigenkänning

För helåret 2017 uppgick intäkterna till 6,38 miljarder kronor (5,42) och rörelseresultatet blev 500 miljoner kronor (371).

Allt som allt ökade alltså intäkterna och rörelseresultatet för Itab förra året.

”Storbritannien, Centraleuropa och NorthEast har utvecklats bättre än föregående år medan Skandinavien har utvecklats sämre. Belysningsförsäljningen har utvecklats sämre än föregående år på grund av en avvaktande efterfrågan på vissa marknader”, skriver Ulf Rostedt, vd och koncernchef, i bokslutsrapporten.

När det gäller belysningsförsäljningen och Skandinavien menar han att det är tydligt att branschen är under förändring och att arbetet pågår hos kunderna med att utvärdera nya lösningar.

Läs också: Itab tecknar avtal med italiensk dagligvarukedja

”Detta har varit svårt att kompensera för på kort sikt. Vi ser idag samma mönster i Skandinavien som vi såg i Storbritannien för ett par år sedan.”

Ulf Rostedt berättar vidare att efterfrågan på självutcheckningslösningar ökar och att försäljningen på sådana fördubblades under föregående år. Företaget väntar sig även en ännu större efterfrågan framöver. De ser dessutom en fortsatt avvaktande marknad framför sig i Skandinavien.

”På den brittiska marknaden blir projektbaserad försäljning allt vanligare och snabba flexibla leveransmetoder krävs. Vår organisation med lokala, flexibla enheter nära kunden, är väl rustade för denna typ av försäljning. Vi tror att detta kommer bli vanligare på fler marknader.”

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Nyhetsbrev

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Arkiv

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Så kan handeln hantera bjässen Amazon

Svenska e-handlare behöver hitta strategier för att möta det högst reella faktumet att Amazon etablerar sig i Sverige inom kort.

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Källor: Amazonetablering i Sverige höst

Uppgifterna om e-handelsjättens ankomst uppges vara bekräftade.

Lindex tillbaka till normala nivåer efter kraftig försäljningsminskning

Fördubblad e-handel under andra kvartalet.

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.11