H&M om e-handel och framtiden

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

H&M särredovisar och är för första gången transparenta kring utvecklingen inom e-handeln vilken utgör 12,5 procent av koncernen totala försäljning och 22 procent av rörelseresultat för räkenskapsåret 2016/2017 och uppgår till 29 miljarder kronor. Lönsamheten betecknas som god.

H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent 2018.

E-handeln för H&M-gruppen ska öka med 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022. 

New Business, där varumärken som Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket ingår, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor eller 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning. Under 2018 väntas New Business försäljning öka med minst 25 procent. 

H&M skriver i pressmeddelandet att  en allt större andel av bolagets investeringar och satsningar är digitala och uppgick till 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar under det senaste räkenskapsåret. 


I ett pressmeddelande skriver koncernen att detaljhandelsmarknaden bedöms som fortsatt utmanande och utvecklingen i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ under innevarande år men ser ljusare ut i och med det satsningar som koncernen gör.

De fysiska butikerna väntas ha en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019.

Försäljning i nyöppnade butiker förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. De nyöppnade butikerna har en genomsnittlig återbetalningstid på 17 månader. 

Det framgår också att koncernen är i utvecklingsfas av två separata och helt nya affärsmodeller.

Satsningar görs också inom New Business som ska ha en tillväxt om 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Ny vd på Strongpoint

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.383