23948sdkhjf

H&M om e-handel och framtiden

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

H&M särredovisar och är för första gången transparenta kring utvecklingen inom e-handeln vilken utgör 12,5 procent av koncernen totala försäljning och 22 procent av rörelseresultat för räkenskapsåret 2016/2017 och uppgår till 29 miljarder kronor. Lönsamheten betecknas som god.

H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent 2018.

E-handeln för H&M-gruppen ska öka med 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022. 

New Business, där varumärken som Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket ingår, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor eller 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning. Under 2018 väntas New Business försäljning öka med minst 25 procent. 

H&M skriver i pressmeddelandet att  en allt större andel av bolagets investeringar och satsningar är digitala och uppgick till 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar under det senaste räkenskapsåret. 


I ett pressmeddelande skriver koncernen att detaljhandelsmarknaden bedöms som fortsatt utmanande och utvecklingen i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ under innevarande år men ser ljusare ut i och med det satsningar som koncernen gör.

De fysiska butikerna väntas ha en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019.

Försäljning i nyöppnade butiker förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. De nyöppnade butikerna har en genomsnittlig återbetalningstid på 17 månader. 

Det framgår också att koncernen är i utvecklingsfas av två separata och helt nya affärsmodeller.

Satsningar görs också inom New Business som ska ha en tillväxt om 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155