23948sdkhjf

H&M om e-handel och framtiden

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

H&M särredovisar och är för första gången transparenta kring utvecklingen inom e-handeln vilken utgör 12,5 procent av koncernen totala försäljning och 22 procent av rörelseresultat för räkenskapsåret 2016/2017 och uppgår till 29 miljarder kronor. Lönsamheten betecknas som god.

H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent 2018.

E-handeln för H&M-gruppen ska öka med 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022. 

New Business, där varumärken som Cos, Weekday, Cheap Monday, Monki, H&M Home, & Other Stories och Arket ingår, har en god tillväxt med en försäljning som uppgick till 17 miljarder kronor eller 7 procent av H&M-gruppens totala försäljning. Under 2018 väntas New Business försäljning öka med minst 25 procent. 

H&M skriver i pressmeddelandet att  en allt större andel av bolagets investeringar och satsningar är digitala och uppgick till 45 procent av H&M-gruppens sammantagna investeringar under det senaste räkenskapsåret. 


I ett pressmeddelande skriver koncernen att detaljhandelsmarknaden bedöms som fortsatt utmanande och utvecklingen i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ under innevarande år men ser ljusare ut i och med det satsningar som koncernen gör.

De fysiska butikerna väntas ha en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019.

Försäljning i nyöppnade butiker förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018. De nyöppnade butikerna har en genomsnittlig återbetalningstid på 17 månader. 

Det framgår också att koncernen är i utvecklingsfas av två separata och helt nya affärsmodeller.

Satsningar görs också inom New Business som ska ha en tillväxt om 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Microsoft köper mark i Sverige

Arkiv

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147