23948sdkhjf

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Departments and Stores är en av de entreprenörer som driver avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg. Totalt har de hand om cirka 600 varumärken fördelade över 42 avdelningar inom kosmetik, mode, juveler och accessoarer. 28 av dem ligger i det Stockholmsbaserade varuhuset på en yta om 6 900 kvadratmeter. När NK nu ska byggas om och uppgraderas påverkas 11 av dessa avdelningar.

Läs också: Finanschef blir vd

Först ut att uppgraderas blir avdelningarna på gatuplanet och där har arbetet redan påbörjats med accessoaravdelningen. Där ligger även kosmetikavdelningen, som ska få en större yta och ta in 30-40 nya varumärken, varav vissa blir unika för NK.

Nanna Hedlund, tillförordnad vd på Departments and Stores, berättar att företaget är positiva till de förändringar som väntar.

– Förändringarna på NK är extremt positiva och efterlängtade. Det här känns som en nödvändig uppgradering för att vara en shoppingdestination i världsklass. Vi ser tydligt att det generellt är tuffare inom fysisk handel men är övertygande om att shoppingupplevelsen i fysiska butiker fortsatt kommer att vara väldigt relevant när det gäller lyx och premium.

– Den tydligaste trenden som vi ser är att lyx och premium generellt går bäst inom alla segment, oavsett om det gäller kosmetik, mode eller accessoarer, tillägger hon.
Hur kommer ni att påverkas av ombyggnationerna?

Läs också: RNB vinstvarnar – och behöver nytt kapital

– Det är svårt att säga men finns en bra ombyggnadsplan för hur avdelningarna ska flytta runt under arbetets gång. Vi hoppas såklart att det inte ska störas för mycket.

Förändringarna på NK innebär bland annat en satsning på manlig skönhet och plan 2 kommer bland annat att bjuda på herrmode, skor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå. Inom manligt mode planerar Departments and Stores att ta in flera nya varumärken.

– Vi har påbörjat en uppgradering av varumärkesmixen i våra herrmodeavdelningar. Vi tar in ett flertal nya varumärken redan i vår och i höst tar vi in ytterligare några till, varav vissa blir unika för NK i Sverige.

År 2016 lanserade RNB, som äger Departments and Stores, en e-handelssatsning på herrmode; Man of a Kind. Förändringarna på NK kan vara positiva även för denna satsning, menar Nanna Hedlund.

– På sätt och vis kan man säga att det vi gör här får ringar på vattnet även för Man of a kind. Ju fler varumärken som vi tecknar avtal med för NK, desto fler blir även tillgängliga via Man of a Kind.

Nanna Hedlund är tillförordnad vd på Departments and Stores fram till dess att Lina Söderqvist tillträder som ny vd under våren. Hon är till vardags vd på Polarn O. Pyret.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lanserar nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Nyhetsbrev

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Arkiv

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Hon går till RO

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Cykelkraft i nya händer

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Säljer i MQ

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.219