”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Departments and Stores är en av de entreprenörer som driver avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg. Totalt har de hand om cirka 600 varumärken fördelade över 42 avdelningar inom kosmetik, mode, juveler och accessoarer. 28 av dem ligger i det Stockholmsbaserade varuhuset på en yta om 6 900 kvadratmeter. När NK nu ska byggas om och uppgraderas påverkas 11 av dessa avdelningar.

Först ut att uppgraderas blir avdelningarna på gatuplanet och där har arbetet redan påbörjats med accessoaravdelningen. Där ligger även kosmetikavdelningen, som ska få en större yta och ta in 30-40 nya varumärken, varav vissa blir unika för NK.

Nanna Hedlund, tillförordnad vd på Departments and Stores, berättar att företaget är positiva till de förändringar som väntar.

– Förändringarna på NK är extremt positiva och efterlängtade. Det här känns som en nödvändig uppgradering för att vara en shoppingdestination i världsklass. Vi ser tydligt att det generellt är tuffare inom fysisk handel men är övertygande om att shoppingupplevelsen i fysiska butiker fortsatt kommer att vara väldigt relevant när det gäller lyx och premium.

– Den tydligaste trenden som vi ser är att lyx och premium generellt går bäst inom alla segment, oavsett om det gäller kosmetik, mode eller accessoarer, tillägger hon.
Hur kommer ni att påverkas av ombyggnationerna?

– Det är svårt att säga men finns en bra ombyggnadsplan för hur avdelningarna ska flytta runt under arbetets gång. Vi hoppas såklart att det inte ska störas för mycket.

Läs också: Digitala affärer i fokus

Förändringarna på NK innebär bland annat en satsning på manlig skönhet och plan 2 kommer bland annat att bjuda på herrmode, skor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå. Inom manligt mode planerar Departments and Stores att ta in flera nya varumärken.

– Vi har påbörjat en uppgradering av varumärkesmixen i våra herrmodeavdelningar. Vi tar in ett flertal nya varumärken redan i vår och i höst tar vi in ytterligare några till, varav vissa blir unika för NK i Sverige.

Läs också: NK storsatsar - blir större och lyxigare

År 2016 lanserade RNB, som äger Departments and Stores, en e-handelssatsning på herrmode; Man of a Kind. Förändringarna på NK kan vara positiva även för denna satsning, menar Nanna Hedlund.

– På sätt och vis kan man säga att det vi gör här får ringar på vattnet även för Man of a kind. Ju fler varumärken som vi tecknar avtal med för NK, desto fler blir även tillgängliga via Man of a Kind.

Nanna Hedlund är tillförordnad vd på Departments and Stores fram till dess att Lina Söderqvist tillträder som ny vd under våren. Hon är till vardags vd på Polarn O. Pyret.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Coop säger upp avtalet med Postnord

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172