23948sdkhjf

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Departments and Stores är en av de entreprenörer som driver avdelningar på NK i Stockholm och Göteborg. Totalt har de hand om cirka 600 varumärken fördelade över 42 avdelningar inom kosmetik, mode, juveler och accessoarer. 28 av dem ligger i det Stockholmsbaserade varuhuset på en yta om 6 900 kvadratmeter. När NK nu ska byggas om och uppgraderas påverkas 11 av dessa avdelningar.

Läs också: Filippa K och Houdini Sportswear prisade

Först ut att uppgraderas blir avdelningarna på gatuplanet och där har arbetet redan påbörjats med accessoaravdelningen. Där ligger även kosmetikavdelningen, som ska få en större yta och ta in 30-40 nya varumärken, varav vissa blir unika för NK.

Nanna Hedlund, tillförordnad vd på Departments and Stores, berättar att företaget är positiva till de förändringar som väntar.

– Förändringarna på NK är extremt positiva och efterlängtade. Det här känns som en nödvändig uppgradering för att vara en shoppingdestination i världsklass. Vi ser tydligt att det generellt är tuffare inom fysisk handel men är övertygande om att shoppingupplevelsen i fysiska butiker fortsatt kommer att vara väldigt relevant när det gäller lyx och premium.

– Den tydligaste trenden som vi ser är att lyx och premium generellt går bäst inom alla segment, oavsett om det gäller kosmetik, mode eller accessoarer, tillägger hon.
Hur kommer ni att påverkas av ombyggnationerna?

Läs också: Brothers vd lämnar - efterträdare rekryteras internt

– Det är svårt att säga men finns en bra ombyggnadsplan för hur avdelningarna ska flytta runt under arbetets gång. Vi hoppas såklart att det inte ska störas för mycket.

Förändringarna på NK innebär bland annat en satsning på manlig skönhet och plan 2 kommer bland annat att bjuda på herrmode, skor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå. Inom manligt mode planerar Departments and Stores att ta in flera nya varumärken.

– Vi har påbörjat en uppgradering av varumärkesmixen i våra herrmodeavdelningar. Vi tar in ett flertal nya varumärken redan i vår och i höst tar vi in ytterligare några till, varav vissa blir unika för NK i Sverige.

År 2016 lanserade RNB, som äger Departments and Stores, en e-handelssatsning på herrmode; Man of a Kind. Förändringarna på NK kan vara positiva även för denna satsning, menar Nanna Hedlund.

– På sätt och vis kan man säga att det vi gör här får ringar på vattnet även för Man of a kind. Ju fler varumärken som vi tecknar avtal med för NK, desto fler blir även tillgängliga via Man of a Kind.

Nanna Hedlund är tillförordnad vd på Departments and Stores fram till dess att Lina Söderqvist tillträder som ny vd under våren. Hon är till vardags vd på Polarn O. Pyret.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.128